A Aunty skrev:
men du gissar ju bara.

TS ska ju montera en helt ny plast och kommer då förhindra att fukt ens tar sig ut i väggen till att börja med då spelar det ingen roll att kondenspunkten ligger mitt i isoleringen.

skulle TS vara minsta orolig så får väl hen montera en ångbroms som tillåter väggen att andas och nyttja cellulosaisolering.
Gissar? Jag jobbar med det här och har sett resultaten av liknande utföranden. Man måste räkna ut och veta för att bygga rätt!
Åter igen, fuktig luft från huset kommer kondensera i väggen, att få det lufttätt är inte möjligt då det syns tydligt på bilderna hur det ser ut. Kontakta gärna valfri sakkunnig så kommer de säga samma sak.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
A
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Gissar? Jag jobbar med det här och har sett resultaten av liknande utföranden. Man måste räkna ut och veta för att bygga rätt!
Åter igen, fuktig luft från huset kommer kondensera i väggen, att få det lufttätt är inte möjligt då det syns tydligt på bilderna hur det ser ut. Kontakta gärna valfri sakkunnig så kommer de säga samma sak.
Jag är sakkunnig,

Kommer fungerar utan problem om man gör det korrekt och finns flera sätt att göra det på.
Man tillägsisolerar hus inifrån hela tiden och det fungerar utan problem, varför skulle det inte fungera för just TS?

Varför skulle det inte gå att få tätt med en plast, säg varför inte bara att det inte går.

Men om vi säger att det inte går så finns det ju andra lösningar, varför skulle inte dom fungera här?
 
A Aunty skrev:
förklara varför plast inte kommer fungera och hur det syns på bilderna
Det är nog lättare om du beskriver en lösning som ger att det inte kan komma in rumsluft i skiktet mellan vägg och isolering. Hur ska du få det tätt mellan under och övervåning i alla springor mellan tak och vägg? Hur testar du att det sedan verkligen är 100% lufttätt efter att arbetet är klart och ännu hellre över tid i ett äldre hus som detta som gärna rör på sig? För det är kritiskt att det är och förblir helt lufttätt!
 
A
Rickard. Rickard. skrev:
Insidan av tegelväggen kommer vara nära utomhustemperatur med 16cm isolering och då krävs det inte mycket för att få lite frost eller kondens som ställer till det.
insidan av tegelväggen kommer inte vara samma som utetemperaturen.
har ni aldrig varit inne i en krypgrund tex.

det kommer vara storskillnad
 
Det som kan vara invändningen är väl att TS i inlägg 1 skriver att nedervåningen inte är plastad så då finns det väl en risk att det kommer in varm luft bakom plasten på ovanvåningen?

finns ju de som förespråkar sprutisolering (polyuretan) direkt på insidan av taket. Borde gå att göra direkt mot tegelväggen också. Men då får TS sätta sig in om hen vill gå den vägen. Många argumenterar emot.
 
A
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det är nog lättare om du beskriver en lösning som ger att det inte kan komma in rumsluft i skiktet mellan vägg och isolering. Hur ska du få det tätt mellan under och övervåning i alla springor mellan tak och vägg? Hur testar du att det sedan verkligen är 100% lufttätt efter att arbetet är klart och ännu hellre över tid i ett äldre hus som detta som gärna rör på sig? För det är kritiskt att det är och förblir helt lufttätt!
testa är väl inget problem, bara provtrycka.
du klämmer plasten mellan skivorna med ett rejält överlapp plus difftät-tejp, händer inget över tid.

Men du tror på allvar att man inte kan tillägsisolera ett hus innifrån?
 
A
O olofh skrev:
Det som kan vara invändningen är väl att TS i inlägg 1 skriver att nedervåningen inte är plastad så då finns det väl en risk att det kommer in varm luft bakom plasten på ovanvåningen?

finns ju de som förespråkar sprutisolering (polyuretan) direkt på insidan av taket. Borde gå att göra direkt mot tegelväggen också. Men då får TS sätta sig in om hen vill gå den vägen. Många argumenterar emot.
använd cellulosa isolering och ångbroms
 
A Aunty skrev:
använd cellulosa isolering och ångbroms
ja precis, det är väl så att säga den andre änden av snöret om det ena är polyuretan. Jag har ingen åsikt för det ena eller det andra. Men däremot så tror jag att det är svårt att få lufttätt mot nedervåningen
 
A Aunty skrev:
testa är väl inget problem, bara provtrycka.
du klämmer plasten mellan skivorna med ett rejält överlapp plus difftät-tejp, händer inget över tid.

Men du tror på allvar att man inte kan tillägsisolera ett hus innifrån?
Man kan absolut isolera hus inifrån, jag har gjort det själv då jag jobbar med detta som sagt. Men TS föreslag till lösning baserat på bildern och text är en dålig lösning och absolut inget jag skulle rekommendera då jag vet att det blir problem. Hur du som sakkunnig kan påstå motsatsen gör mig bekymrad, jag hoppas du står för dina ord mot dina kunder (?) när problemen uppstår.
 
A
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Man kan absolut isolera hus inifrån, jag har gjort det själv då jag jobbar med detta som sagt. Men TS föreslag till lösning baserat på bildern och text är en dålig lösning och absolut inget jag skulle rekommendera då jag vet att det blir problem. Hur du som sakkunnig kan påstå motsatsen gör mig bekymrad, jag hoppas du står för dina ord mot dina kunder (?) när problemen uppstår.
Bara för du arbetar som snickare betyder inte att du kan något om det.
Finns massa bra sätt att isolera från insidan precis som TS tänkte utan att få problem.

träpanel 45luft 200tegel fyller också sitt syfte
 
  • Gilla
Ginaxx
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Bara för du arbetar som snickare betyder inte att du kan något om det.
Finns massa bra sätt att isolera från insidan precis som TS tänkte utan att få problem.

träpanel 45luft 200tegel fyller också sitt syfte
Snickare är inte samma sak som sakkunnig. Det krävs någon med utbildning/diplom och erfarenhet. Här kan du läsa mer om du vill förkovra dig:
https://www.fuktcentrum.lth.se/kurser/diplomerad-fuktsakkunnig/

Till TS: mitt ärliga råd är att ta in en expert du känner förtroende för innan du går vidare då du fått så olika svar på detta nätforum! Chansa inte när det gäller mögel, framförallt inte om det är barn eller andra än dig själv som ska bo i dessa rum.
 
A
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Snickare är inte samma sak som sakkunnig. Det krävs någon med utbildning/diplom och erfarenhet. Här kan du läsa mer om du vill förkovra dig:
[länk]


Till TS: mitt ärliga råd är att ta in en expert du känner förtroende för innan du går vidare då du fått så olika svar på detta nätforum! Chansa inte när det gäller mögel, framförallt inte om det är barn eller andra än dig själv som ska bo i dessa rum.
precis vad jag har men du saknar.

du försöker bara skrämma upp ts.
Tilläggsisoleras massvis av hus innefrån hela tiden
 
Haha. Bra diskussion en nyårsafton som den här.
Min tanke var att det är inget regn mot fasad vilket eliminerar fukt utifrån. Inifrån eliminerar jag det mesta mgenom att plasta. Sen om nån fukten går in i väggen på nedervåning och diffunderar upp i den nybyggda väggen på övervåning så borde det inte vara relevant (?).
Jag räknade på att isoleringen på insidan inte får vara bla bla och ytskiktet inte sitta längre in än bla bla och det är inget problem.
Vad pratar vi gör tidshorisont på om det skulle börja bli problem. Det kommer överhuvudtaget absolut inte vara något problem mer fukt/vatten som läcker in i väggen.
 
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Haha. Bra diskussion en nyårsafton som den här.
Min tanke var att det är inget regn mot fasad vilket eliminerar fukt utifrån. Inifrån eliminerar jag det mesta mgenom att plasta. Sen om nån fukten går in i väggen på nedervåning och diffunderar upp i den nybyggda väggen på övervåning så borde det inte vara relevant (?).
Jag räknade på att isoleringen på insidan inte får vara bla bla och ytskiktet inte sitta längre in än bla bla och det är inget problem.
Vad pratar vi gör tidshorisont på om det skulle börja bli problem. Det kommer överhuvudtaget absolut inte vara något problem mer fukt/vatten som läcker in i väggen.
nej jag tror de flesta är överens om att ev risker inte är fukt utifrån utan just att varmt luft inniefrån möter kall yta och det bildas kondens som så kan driva mögeltillväxt i organiskt material, tex träreglarna. Den processen kan gå ganska snabbt i och med att vi har hög luftfuktighet vissa perioder av året. Sen kommer du sänka temperaturen i tegelväggen vilket ev bidrar med risk

i slutändan är det ju du själv som bestämmer. Hur mkt energi beräknar du spara på isoleringen? Något du räknat på eller mest att det känns bra att göra? (Bara nyfiken här) sen är det väl som sagt så att antingen kör du på din lösning och känner dig säker på att du kan få det ångtätt mot din nya lösning eller så går du mot mer buffrande material med ångbroms och cellulosabaserad isolering .
Jag hade nog inte byggt med träreglar utan i så fall använd metallreglar (mest pga magkänslan att inte ha trä där) alt helt mot polyuretan med slutna celler direkt mot stenmuren och bara köpt den ”argumentationen”
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Man kan absolut isolera hus inifrån, jag har gjort det själv då jag jobbar med detta som sagt. Men TS föreslag till lösning baserat på bildern och text är en dålig lösning och absolut inget jag skulle rekommendera då jag vet att det blir problem. Hur du som sakkunnig kan påstå motsatsen gör mig bekymrad, jag hoppas du står för dina ord mot dina kunder (?) när problemen uppstår.
Eftersom du ger dina åsikter i denna tråd och verkar jobba med det och skriver att du absolut inte rekommenderar min lösning så undrar jag förstås vad du rekommenderar utifrån mina bilder och text?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.