Hej. Har svårt att hitta svar på min specifika fråga.
Vi renoverar ett äldre tegelhus. Har satt träfasad och nytt tak. Ej isolerat utifrån. Det är ca 40 cm tjocka väggar, massiva. På loftplansgavlarna är det drygt hälften så tjocka väggar.
Jag tänker isolera gavlarna men funderar på om det finnas några no no eller om det bara är att sätta isolering direkt mot teglet på loftplan och sen innervägg (råspont)?
Alltså är det
Nederplan: träfasad--> 45 mm luftspalt--> 40 cm tegel på nederlplan.
Och då loftplan:
Träfasad--> 45 mm luftspalt--> drygt 20 cm tegel-->isolering?-->innervägg.

Går det sätta isolering direkt mot tegelväggen?
Finns risk för fuktproblem?

Mvh
/Calle
 
Rickard.
20cm tegel har rätt dåligt isoleringsvärde så även en liten mängd vanlig isolering kommer insidan av teglet bli väldigt kallt vilket jag inte tror på.

Jag tror mer på en massiv lösning utan trä, om du googlar på multipor kommer du hitta en sorts produkt som jag tror skulle kunna vara intressant.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
20cm tegel har rätt dåligt isoleringsvärde så även en liten mängd vanlig isolering kommer insidan av teglet bli väldigt kallt vilket jag inte tror på.

Jag tror mer på en massiv lösning utan trä, om du googlar på multipor kommer du hitta en produkt som jag tror skulle kunna vara intressant.
Tack för ditt svar! Låter dock som för mycket arbetsintensivt alternativ.
Mätte väggarna. De är 45+ cm nederplan och 30+ cm gavlar loft.

Någon annan som har någon åsikt om mina frågor?
 
A
Rickard. Rickard. skrev:
20cm tegel har rätt dåligt isoleringsvärde så även en liten mängd vanlig isolering kommer insidan av teglet bli väldigt kallt vilket jag inte tror på.

Jag tror mer på en massiv lösning utan trä, om du googlar på multipor kommer du hitta en sorts produkt som jag tror skulle kunna vara intressant.
varför skulle det vara bättre med ”massiv lösning”?
Samt vad är det ens?
 
Tog lite bilder...
Min tanke är alltså utifrån --> in.
Träfasad (alltså inget regn mot tegelfasad) --> 45 mm luftspalt--> tegel 30 cm --> mineralull 16 cm (pga att det blev det måttet) --> plast --> råspontvägg.
Nederplan är inte plastad och kommer inte isoleras.

Kommer detta funka eller blir det problem med fukt i väggen som kan vara skadligt? Vind med isolering och träreglar. Oavslutad konstruktion, tegelvägg, en fönsteröppning och skyddsplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rått vindutrymme med träreglar, tegelvägg, fönsterram, byggmateria, blå handskar och presenning. Under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdigt vindutrymme med tegelväggar, isolering, träbalkar, fönster och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett rum med vit vägg, takbjälkar i trä, och kartong på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusmiljö med träbjälkar, tegel, putsade väggar och ett fönster som visar utomhus. Renovering eller ombyggnad pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
hej!

den lösningen kommer med största sannolikhet fungera fint.
inifrån blir inga problem så länge du får till alla lösningar bra, men det får vi utgå från.

Det du måste hålla koll på är inträngande fukt utifrån då du kan få problem med frostprägningar om det kommer in vatten.
Men din fasad verkar bra med träpanel och luftspalt - se bara över så den fungerar som den ska så komemr det inte vara några problem.
 
  • Gilla
Norrköping2009
  • Laddar…
Har rivit flertalet lösningar som din pga. mögel i isolering och träreglar. Jag hade isolerat utifrån.
 
A
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Har rivit flertalet lösningar som din pga. mögel i isolering och träreglar. Jag hade isolerat utifrån.
va?
Mögel i isoleringen är väl ändå inte det som kommer bli problemet om något, varför skulle de bli problem med mögel i isoleringen.
Du jämför äpplen och päron låter det som.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Har rivit flertalet lösningar som din pga. mögel i isolering och träreglar. Jag hade isolerat utifrån.
Absolut, jag river ner den nybyggda fasaden. Skrev i mitt första inlägg att det ät nybyggd fasad. Det var aldrig aktuellt att isolera utifrån.

Men är de väggarna du rivit verkligen exakt likadant uppbyggda och skulle det bli mindre mögel med eller utan plast eller hur tänker du?
 
A Aunty skrev:
va?
Mögel i isoleringen är väl ändå inte det som kommer bli problemet om något, varför skulle de bli problem med mögel i isoleringen.
Du jämför äpplen och päron låter det som.
Fuktvandring och/eller kondensutfällning på kalla ytor. Du får läsa på här.
 
A
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Fuktvandring och/eller kondensutfällning på kalla ytor. Du får läsa på här.
ja men TS monterar ju en plast har ju hen varit väldigt tydlig med?
Eller vilken fuktvandring pratar du om?
 
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Absolut, jag river ner den nybyggda fasaden. Skrev i mitt första inlägg att det ät nybyggd fasad. Det var aldrig aktuellt att isolera utifrån.

Men är de väggarna du rivit verkligen exakt likadant uppbyggda och skulle det bli mindre mögel med eller utan plast eller hur tänker du?
Det finns kalkyleringsverktyg för att räkna ut var någonstans du får kondens i väggen. Eftersom du isolerar från insidan kan du inte få det lufttätt trots plasten, alltså får du räkna ut var kondensen hamnar när fuktig luft från ditt hus möter kall yta och sedan se till att bygga på så vis att du kan hantera mögel/fukt. Det är i stort sett omöjligt att klara sä etablerad lösning är att ta bort all organiskt material i väggen (reglar,träskivor) och bygga med saker som inte möglar. Mineralull skulle jag byta mot cellplast.
 
A Aunty skrev:
ja men TS monterar ju en plast har ju hen varit väldigt tydlig med?
Eller vilken fuktvandring pratar du om?
Det syns tydligt på bilderna att plast inte kommer hjälpa i detta fall!
 
A
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det finns kalkyleringsverktyg för att räkna ut var någonstans du får kondens i väggen. Eftersom du isolerar från insidan kan du inte få det lufttätt trots plasten, alltså får du räkna ut var kondensen hamnar när fuktig luft från ditt hus möter kall yta och sedan se till att bygga på så vis att du kan hantera mögel/fukt. Det är i stort sett omöjligt att klara sä etablerad lösning är att ta bort all organiskt material i väggen (reglar,träskivor) och bygga med saker som inte möglar. Mineralull skulle jag byta mot cellplast.
men du gissar ju bara.

TS ska ju montera en helt ny plast och kommer då förhindra att fukt ens tar sig ut i väggen till att börja med då spelar det ingen roll att kondenspunkten ligger mitt i isoleringen.

skulle TS vara minsta orolig så får väl hen montera en ångbroms som tillåter väggen att andas och nyttja cellulosaisolering.
 
A
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det syns tydligt på bilderna att plast inte kommer hjälpa i detta fall!
förklara varför plast inte kommer fungera och hur det syns på bilderna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.