Det är helt klart en poäng med att lära känna huset väl och sedan göra en priolista över vad ni och huset behöver bäst.
Kalla golv är inte kul! Det har vi i vårt 1900-talshus. I 1800-talshuset är det däremot behagliga skurgolv som man i princip kan gå barfota på under vintern. Det är väl värt att fixa!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är helt klart en poäng med att lära känna huset väl och sedan göra en priolista över vad ni och huset behöver bäst.
Kalla golv är inte kul! Det har vi i vårt 1900-talshus. I 1800-talshuset är det däremot behagliga skurgolv som man i princip kan gå barfota på under vintern. Det är väl värt att fixa!
Ja precis! Det är ett evighetsprojekt så allting kommer ju bli gjort inom sin tid.. Oavsett så är det en extrem frihet att komma från en lägenhet till ett hus!

Ja, idag har vi något laminatgolv i de flesta rummen, i sovrum och vardagsrum så är det ett halt golv, och det är även där det känns som kallast. Kan ju vara så att det känns kallare än vad det är just pågrund av typen av golv, då de andra golven (plastmatta) känns betydligt behagligare att traska runt på. Men tofflor/raggsockor va en billig investering sålänge..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel1825 skrev:
Ja precis! Vi får se hur Januari-Mars blir, om vi åker på lite kyligare väder, men änsålänge känns allt bra.

Vi har dock väldigt kalla golv hemma, så kommer nog till att öppna/byta golvet i ett sovrum och kika hur det ser ut under, kan ju vara så att isoleringen har säckat ihop av fukten och det därmed drar kall luft..

Ja, det finns hur mycket som helst o pilla med, helst vill man göra allt på en gång.. Vi får se vad som sker helt enkelt
Kalla golv brukar bero på drag. Vi hade kallt golv i vardagsrummet i början av december. Efter lite analys insåg jag att en gummilist under farstutröskeln hade gått hädan och efter att jag bytte den försvann problemet. Det är ofta enklare än man tror...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kalla golv brukar bero på drag. Vi hade kallt golv i vardagsrummet i början av december. Efter lite analys insåg jag att en gummilist under farstutröskeln hade gått hädan och efter att jag bytte den försvann problemet. Det är ofta enklare än man tror...
Vi har en fönsterdörr i både sovrum och vardagsrum, kan ju va något med de som är problemet. Men har kollat runt lite med en sån temperaturpistol, och i ett hörn vid fotlisten i sovrummet mätte jag 10grader, så långt ifrån dörren jag kunde komma.. Då var det visserligen 10-15minus ute.
 
A
D Daniel1825 skrev:
Vi har en fönsterdörr i både sovrum och vardagsrum, kan ju va något med de som är problemet. Men har kollat runt lite med en sån temperaturpistol, och i ett hörn vid fotlisten i sovrummet mätte jag 10grader, så långt ifrån dörren jag kunde komma.. Då var det visserligen 10-15minus ute.
hörnen är ofta sämst i hela huset, beror på att det är en geometrisk köldbrygga där.
Av denna anledningen ska man undvika så många vinklar som möjlighet när man bygger energieffektiva hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.