TRJBerg TRJBerg skrev:
Har någon gjort en beräkning på solceller på ett tak som måste bytas/renoveras först?
Dvs kan det motiveras ekonomiskt när taket annars skulle hålla ca 20 år till?
I mitt fall handlar det om tegeltak där pannorna är lite sköra och det är från 1995. (Har fått det inspekterat och trasiga pannor utbytta.)
Nu finns det andra problem för solceller här men om man gör principiell bedömning enligt ovan?
Eftersom utvecklingen av solceller är rätt stor just nu skulle jag avvakta lite.

Det finns ju takpannor med inbyggda solceller, men de som finns på marknaden är som jag förstått det i nuläget rätt dyra och inte jättebra, inte minst för att det krävs väldigt bra ventilation under pannorna för att de ska få maximal verkningsgrad när det är som varmast.

Vi bytte vårt plåttak eftersom det var hög tid. En granne har chansat och inte bytt, han räknar med att den dagen det måste ske är det snabbt och enkelt gjort att tillfälligt plocka ner panelerna. Men med skört tegeltak är ju det inte riktigt ett alternativ, då monteringen i sig är problemet som riskerar att skada taket, dessutom blir taket fuktigare då det inte kommer att torka upp lika bra efter nederbörd när det täcks av solpenaler.

Men, jag har sett flera artiklar om "saker på gång".
Så håll koll på marknaden efter bättre integrerade solceller. Det kommer snart!
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vem som helst som varit i den situationen.
oavsett takbyte eller inte så är priserna så jävla uppskruvade så återbetalningstiden är tveksam såvida man inte tror på domedagspriser på 2022 års nivåer gånger minst 1,5.

Är det 20 år kvar i taket så skulle jag inte vaska det för solceller, jag tror den kalkylen är tung att räkna hem.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Det låter ju helt fantastiskt(y)
Har du lust att utveckla dom siffrorna lite?
det har jag gjort tidigare. Det bygger på det helt orealistiska scenariot på maximerad egenanvändning och ekonomin i det får jag på energiskatten på 45 öre, överföringsavgiften på 20- nånting öre samt 60-öringen på skatten på det jag köper in.
 
Haha vilket tjaffs. Tidigare hade jag utgifter för elräkning och numera har jag inte det längre.

Svårt att räkna på återbetalningstid då det är många parametrar som spelar in och elpriset och räntor ändrats snabbt. Solceller för mig är en långsiktig investering som jag är mycket nöjd med, även om min anläggning hade kostat 10-20% mer så hade jag vart nöjd.


Nu har jag blivit av med min näst största månadsutgift EL och den krävde en liten investering för att bli av med, nästa mål är att betala av huslånet på nästan 3mille.

Målet är att leva kvar i huset och att kunna bo billigt som pensionär om ca 20år
 
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Svårt att räkna på återbetalningstid då det är många parametrar som spelar in och elpriset och räntor ändrats snabbt. Solceller för mig är en långsiktig investering som jag är mycket nöjd med, även om min anläggning hade kostat 10-20% mer så hade jag vart nöjd.
Exakt!
Folk räknar och räknar på om det lönar sig eller inte, men inte fan är det något som beräknar återbetalningstiden för nya köket, badrummet eller bilen? Jag kommer att få rätt låg pension och troligen leva bra mycket längre än maken, så att investera i lägre månadskostnader är väsentligt.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt!
Folk räknar och räknar på om det lönar sig eller inte, men inte fan är det något som beräknar återbetalningstiden för nya köket, badrummet eller bilen? Jag kommer att få rätt låg pension och troligen leva bra mycket längre än maken, så att investera i lägre månadskostnader är väsentligt.
Hej Anna_H

Bra att påpeka detta (i dessa tider).

Jag brukar fråga teknologerna; om din familj plötsligt ärver 200 000 kr, ni håller familjeråd om vad ni skall göra med pengarna och valet står mellan ett nytt kök eller en bergvärmepump, vad vinner?

Efter en stund brukar vi enas om att investerar man i något som ger återbetalning (bergvärme) då ökar möjligheten att man, genom återbetalningen, får pengarna att räcka betydligt längre.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt!
Folk räknar och räknar på om det lönar sig eller inte, men inte fan är det något som beräknar återbetalningstiden för nya köket, badrummet eller bilen? Jag kommer att få rätt låg pension och troligen leva bra mycket längre än maken, så att investera i lägre månadskostnader är väsentligt.
Det är väl klart att man räknar på investeringen i solceller om syftet är att förbättra ekonomin?

/Krille
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Anna_H

Bra att påpeka detta (i dessa tider).

Jag brukar fråga teknologerna; om din familj plötsligt ärver 200 000 kr, ni håller familjeråd om vad ni skall göra med pengarna och valet står mellan ett nytt kök eller en bergvärmepump, vad vinner?

Efter en stund brukar vi enas om att investerar man i något som ger återbetalning (bergvärme) då ökar möjligheten att man, genom återbetalningen, får pengarna att räcka betydligt längre.
Utan att veta mer om förutsättningarna ser jag inte hur man kan enas om det? Förbrukar huset 30000 kWh i uppvärming är det självklart men om huset förbrukar 5000 kWh i uppvärmning finns det bättre sätt att investera 200 000 kr :)

/Krille
 
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt!
Folk räknar och räknar på om det lönar sig eller inte, men inte fan är det något som beräknar återbetalningstiden för nya köket, badrummet eller bilen? Jag kommer att få rätt låg pension och troligen leva bra mycket längre än maken, så att investera i lägre månadskostnader är väsentligt.
Håller med några verkar räkna och räkna på detta med solpaneler vs börs timavtal på el osv Alla får väl göra sina egna val. De av oss som har förmånen att ha jobb och ok hälsa får heller inte glömma att leva och göra kul saker med familjen, även om det kostar lite. Ingen vet vad som händer i framtiden, livet kan förändras över en dag (var nära själv).

Hade "turen" att köpa paneler för 2 år och sätta på mitt moderna 5 år gamla hus, vi är inte så unga, några grannar sa varför går dessa 50 åringar och bygger nytt hus? Men det var för vi ville få ner månadskostnaderna och ta hem lite vinst på förra gamla huset. Har nu den lägsta månadskostnaden på 20 år och bor mycket bättre utan att behöva sätta sig med hög belåningsgrad. Men det var en långsiktig plan sen 10-15 år som funkat bra. . .

Sen kan man gå och gräma sig att man inte hann att sälja i tid på börsen osv. Men gjort är gjort. Och eftersom vi inte behöver pengar nu så gör det inget för stunden.

Vill inte verka dryg, men några bekanta har levt lite över inkomsterna och 0 långsiktig plan och sitter nu lite illa till. Jag lider dock med de som hamnar i tuffa situationer nu och inte kunnat bygga upp marginaler.

Men vi som har ok ekonomi, kom ihåg att lev lite. Har snålat mycket/jobbat mycket när jag var ung för att bygga upp en bra ekonomi. och inte bränt pengar utan plan. Men när jag hamnade i blåljus bil och klarade det, tänkte jag varför ha pengar på banken om jag bor billigt=trygghet. Så då skaffade jag båt igen för det är det roligaste jag vet men inte räknade jag på vad det kostar, båt är bokstavligen kasta pengarna i sjön.

Förstår att mitt inlägg kommer reta upp många, men vi som har det ok kanske inte behöver räkna fram och åter på t.ex solpaneler och dividera om det vore/varit bättre med pengarna på börsen/låga lån/paneler osv. Men att försöka få ner månads kostnad har för oss varit en bra lösning för oss.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Utan att veta mer om förutsättningarna ser jag inte hur man kan enas om det? Förbrukar huset 30000 kWh i uppvärming är det självklart men om huset förbrukar 5000 kWh i uppvärmning finns det bättre sätt att investera 200 000 kr :)
Hej Krille4

De gånger vi i klassrummet har samtalat om långsiktig ekonomisk planering, har jag inte sett att teknologerna haft en svårighet att tänka sig in i situationer där de randvillkoren som jag beskrev skulle kunna finnas och var rimliga.

En ingenjör som kan, när han får en teknisk/ekonomisk fråga leverera det svar som gagnar uppdragsgivaren bäst, är troligen den som uppdragsgivaren helst vill anlita.

De teknologer jag ställde frågan till sorterade utan svårigheter bort de situationer där frågeställningen var orimlig och koncentrerade sig på de tillfällen då satsade pengar kunde göra nytta flera gånger, som jag beskrev. Detta genom en lämplig ordning på investeringar som man vill göra inom t.ex. familjen.

Om huset använder 5 000 kWh i uppvärmning är rimligen bergvärme en ickefråga, samma sak om man redan har ett nytt kök, då är nog ett nytt kök vara en ickefråga osv. Då gäller naturligtvis (självklart) inte frågeställningen. :)

När vi utbildar ingenjörer då måste teknologerna kunna sätta sig in i olika (nya) frågeställningar, annars vore nog en utbildning omöjlig.
 
M Martin Lundmark skrev:
De teknologer jag ställde frågan till sorterade utan svårigheter bort de situationer där frågeställningen var orimlig och koncentrerade sig på de tillfällen då satsade pengar kunde göra nytta flera gånger, som jag beskrev. Detta genom en lämplig ordning på investeringar som man vill göra inom t.ex. familjen.

Om huset använder 5 000 kWh i uppvärmning är rimligen bergvärme en ickefråga, samma sak om man redan har ett nytt kök, då är nog ett nytt kök vara en ickefråga osv. Då gäller naturligtvis (självklart) inte frågeställningen. :)

När vi utbildar ingenjörer då måste teknologerna kunna sätta sig in i olika (nya) frågeställningar, annars vore nog en utbildning omöjlig.
Jo som ingenjör själv så förefaller det klart märkligt det du skriver.
En ingenjör ska/bör enbart se till faktamässig cost/benefit och inget annat.(det blir bara en röra annars)
Men har en kund andra skäl/förhoppningar/drömmar och en stor plånbok så "go for it".
 
P paralun skrev:
Jo som ingenjör själv så förefaller det klart märkligt det du skriver.
En ingenjör ska/bör enbart se till faktamässig cost/benefit och inget annat.(det blir bara en röra annars)
Men har en kund andra skäl/förhoppningar/drömmar och en stor plånbok så "go for it".
Det brukar heta
"affärsskäl" då det inte väljs pga fakta
 
M MrDizzy skrev:
Det brukar heta
"affärsskäl" då det inte väljs pga fakta
Jo men, även en ingenjör som som är miljöreligiös borde ju kunna lägga fram korrekta fakta på cost/benefit.
Annars är han ingen ingenjör utan en försäljare....
 
P paralun skrev:
Jo men, även en ingenjör som som är miljöreligiös borde ju kunna lägga fram korrekta fakta på cost/benefit.
Annars är han ingen ingenjör utan en försäljare....
Det heter teknisk säljare ;)
( har jobbat för länge i IT branschen :crysmile: )
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo som ingenjör själv så förefaller det klart märkligt det du skriver.
En ingenjör ska/bör enbart se till faktamässig cost/benefit och inget annat.(det blir bara en röra annars)
Men har en kund andra skäl/förhoppningar/drömmar och en stor plånbok så "go for it".
Hej, paralun
Nu får väl sällan ingenjören ta de ekonomiska besluten, utan snarare utföra det ekonomer, politiker, jurister och andra beslutsfattare kommit fram till. Oberoende om det är möjligt eller inte, med de tekniska, ekonomiska och tidsmässiga tidsramar som sätts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.