J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Svarar även direkt i tråden:

Vi har bara fått fakturan för november och Veterankraft upplyste mig om att de missat att fakturera en av tre resurser. Men med det vi vet plus min uppskattning av vad de kommer att debitera för december så landar jag på (ja, jag har lite svårt att skriva det här) 377 timmar. Ja, ni läste rätt. Trehundrasjuttisju. Till det kommer 32 timmar målning, 35 timmar elektriker och 4-8 timmar rörmokare (allt detta tämligen rimligt).
Du måste verkligen haft pensionärseliten på plats! Jag renoverade mitt kök som är 27 kvm med nytt innertak, golv samt byte av en golvskiva och nya gipsskivor. Jag rev ur gamla köket, byggde stommarna, hämtade material och körde sopor. Totalt blev jag fakturerad 86 timmar. Kostnad utöver var rörmokare och elektriker, totalt 15.000kr.

se bilder.
 
  • Köksrenovering. Avlägsnande av skåp. Verktyg och röra på golvet. Delvis kvarvarande kakel. Oavslutat projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök under renovering med avlägsnade skåp, blottat väggmaterial och renoveringsavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med matbord, stolar, köksö, inbyggda vitvaror och belysning. Fönster med gardiner. Trägolv. Kvällsbelysning på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt kök med inbyggda vitvaror och grå skåp, trägolv, diskbänk och disk i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Nej, absolut. Jag köper att de jobbar lite långsammare. Vet inte riktigt vad snickare annars debiterar, men Veterankraft tar 556:-/h minus ROT förstås. Hur mycket ungefär debiterar "normala" snickare för dylika arbeten?
556 kr/h är inget bra pris. det kan du få en riktig snickare för.
Vi gjorde grabbens kök på 8 helger och lite kvällar, då reglade vi 45x45 på alla väggar i kök och vardagsrum,+ OSB, isolering och gips. Rev en vägg och flyttade rören till elementen.
Ny vvs och el i hela köksdelen. Flytspackla golven och bilade bort ett limmat kork golv. Lagade vattenskada i golv, som ert ungefär.
Spacklade och målade. Kakel i köks delen och som stänkskydd vid ön. Installerade 32 spottar i tak mm.
Det var han och jag, och han är ovan. Uppskattad tid 230 timmar.
 
  • Modernt kök, öppen planlösning, julgran, person vid bordet, renoveringsmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Flamso och 1 till
  • Laddar…
Har nu sent omsider fått en specifikation från Veterankraft över samtliga deras nedlagda timmar. Min uppskattning på 380 timmar totalt stämde rätt väl, de hamnade på 389,33 timmar (ja, de avrundade inte ens neråt 20 minuter till hel timme). Enligt dem så hävdar de t ex att det tog drygt 78 timmar bara att riva vårt kök, dvs i stort sett två heltidare i en vecka och det inkluderar inte att avlägsna den kvadratmeter golvskiva som var fuktskadad. Har även fått spec på milersättning (det har åkts en hel del bil kan jag säga) och också fullständig spec på materialåtgång. Mailet avslutades f ö med följande rader:

"Jag vet att du uttryckt önskemål om att allt ska ske skriftligen men föreslår ändå ett vänskapligt samtal för att försöka hitta en lösning på ett smidigt sätt.
Jag vill i möjligaste mån undvika att involvera vårt huvudkontor med tillhörande jurister."

dvs ett förtäckt hot. Lustigt också att det nu plötsligt är viktigt med en trevlig ton när jag hittills blivit bemött som skit och anklagad för både det ena och det andra. Jaja.

Jag har nu i alla fall meddelat att jag kommer att gå igenom materialet han skickat mig och återkomma i början på nästa vecka.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Har nu sent omsider fått en specifikation från Veterankraft över samtliga deras nedlagda timmar. Min uppskattning på 380 timmar totalt stämde rätt väl, de hamnade på 389,33 timmar (ja, de avrundade inte ens neråt 20 minuter till hel timme). Enligt dem så hävdar de t ex att det tog drygt 78 timmar bara att riva vårt kök, dvs i stort sett två heltidare i en vecka och det inkluderar inte att avlägsna den kvadratmeter golvskiva som var fuktskadad. Har även fått spec på milersättning (det har åkts en hel del bil kan jag säga) och också fullständig spec på materialåtgång. Mailet avslutades f ö med följande rader:

"Jag vet att du uttryckt önskemål om att allt ska ske skriftligen men föreslår ändå ett vänskapligt samtal för att försöka hitta en lösning på ett smidigt sätt.
Jag vill i möjligaste mån undvika att involvera vårt huvudkontor med tillhörande jurister."

dvs ett förtäckt hot. Lustigt också att det nu plötsligt är viktigt med en trevlig ton när jag hittills blivit bemött som skit och anklagad för både det ena och det andra. Jaja.

Jag har nu i alla fall meddelat att jag kommer att gå igenom materialet han skickat mig och återkomma i början på nästa vecka.
Menar de alltså på allvar att
- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)

Skulle ta 80 timmar? Otroligt isf. Det gör två pers på mindre än en dag.
 
  • Gilla
Mest_ohändig och 7 till
  • Laddar…
Nu är det väl läge att skicka tillbaka en spec på vad som är rimligt. Avrundat uppåt för "goodwill".

Inleds tex med "rivning av kök 20 timmar"?
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Menar de alltså på allvar att
- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)

Skulle ta 80 timmar? Otroligt isf. Det gör två pers på mindre än en dag.
Ja. De har t o m specat hela den veckan som ”rivning av kök”.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nu är det väl läge att skicka tillbaka en spec på vad som är rimligt. Avrundat uppåt för "goodwill".

Inleds tex med "rivning av kök 20 timmar"?
Ja, jag funderar på att antingen göra det eller också ange en klumpsumma.
 
T TobiasStockholm skrev:
Menar de alltså på allvar att
- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)

Skulle ta 80 timmar? Otroligt isf. Det gör två pers på mindre än en dag.
För att verkligen förtydliga och även ge honom möjligheten att antingen backa eller måla in sig ännu mer i ett hörn så ställde jag f ö just den frågan till VK.
 
Körde de gamla köket till tippen?
 
G gbgustaf skrev:
Körde de gamla köket till tippen?
Ja. Eller ja, den delen som de rev (vi hade redan rivit halva köket själva, inkl golv och kört till tippen). Och återvinningen ligger en km från vårt hus.
 
Ingick bortforsling i rivningen, eller i bilkörningen på fakturan? Det är ganska tidsödande att sortera, lasta och köra iväg allt.
 
G gbgustaf skrev:
Ingick bortforsling i rivningen, eller i bilkörningen på fakturan? Det är ganska tidsödande att sortera, lasta och köra iväg allt.
G gbgustaf skrev:
Ingick bortforsling i rivningen, eller i bilkörningen på fakturan? Det är ganska tidsödande att sortera, lasta och köra iväg allt.
Ja, jag hade sagt åt dem att jag skulle göra det men de beslutade själva att göra det. Själva bortforslingen är specad på bilkörningen, resten ligger i de 78 timmarna.
 
Om de har gjort det trots att det inte ingick i uppdraget, så kan de inte ta betalt för det. Men jag antar att ord står mot ord där.
 
  • Gilla
Hans-Greta och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Om de har gjort det trots att det inte ingick i uppdraget, så kan de inte ta betalt för det. Men jag antar att ord står mot ord där.
Om ord står mot ord så ska det väl tolkas till konsumentens fördel dock då denne står i underläge mot företag.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Om de har gjort det trots att det inte ingick i uppdraget, så kan de inte ta betalt för det. Men jag antar att ord står mot ord där.
Så är det. Men det handlar ju inte om en jättestor tidsåtgång relativt sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.