Hej bor i en gammal sommarstuga byggd 1988, som är ombyggd och tillbygd till en årenrunt villa på 150m2 boyta. Senast när sotaren var här sa han att det var lite fuktigt i skorsten från taket set och ner.
Nu har det regnar väldigt mycket i flera dagar. Och när jag skulle tömma askan i den utdragna plåtlådan, märkte jag att sotet var fuktigt. Detta för första gången. Eldar björkved ca 2-3 ggr/mån på vintern. Detta för att effekgraden är så låg. Det är en gammal murad öppen spis. Känns lite som man eldar för kråkorna. Det tar flera timmar innan värmen värmer upp rummet..

Nu till min fråga, om sotaren säger (för första gången, årlig kontroll) att fukt i skorsten finns. Han nöjde sig med att säga det, han var inte orolig eller föreslog en undersökning eller så. Men nu när soten i plåtlådan under spisen är fuktig, skall jag då bli orolig? Eller kan jag elda i helgen, för att torka upp skorstenen?

Med Vänliga Hälsningar
Göteborgaren
 
Förstår jag dej rätt att du har ett hus byggt 1988 med murad spis och den spisen har en plåtlåda för askan?
 
Murad skorsten? Har du en kåpa (regnskydd) på toppen?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Förstår jag dej rätt att du har ett hus byggt 1988 med murad spis och den spisen har en plåtlåda för askan?
F fribygg skrev:
Förstår jag dej rätt att du har ett hus byggt 1988 med murad spis och den spisen har en plåtlåda för askan?
Det stämmer det. Mvh
 
Jenpet Jenpet skrev:
Murad skorsten? Har du en kåpa (regnskydd) på toppen?
Ja, det är en murad skorsten med plåtskydd. Bor nära havet lite uppåt så när det blåser och regnar så kanske plåtskyddet inte är tillräckligt. Blev besviken på sotaren som inte hade några förslag. Han kunde sagt att plåtskyddet var dåligt (rostigt/trasigt) eller behöver förbättras.
 
Har du ändrat på dina friskluftsventiler i dessa energisparartider och stängt dessa ? Har du mekanisk frånluft i badrummet så suger den fuktig luft ner genom skorstenen istället för in genom tänkta ventiler...
 
H Halllberg2019 skrev:
Ja, det är en murad skorsten med plåtskydd. Bor nära havet lite uppåt så när det blåser och regnar så kanske plåtskyddet inte är tillräckligt. Blev besviken på sotaren som inte hade några förslag. Han kunde sagt att plåtskyddet var dåligt (rostigt/trasigt) eller behöver förbättras.
Mmm... jag tänker att fukten måste komma någonstans ifrån och utifrån är väl troligast. Att då se till att stoppa fukt, regn och snö med kåpa eller i värsta fall också plåta in hela skorstenen.
 
Bild?
 
Jenpet Jenpet skrev:
Mmm... jag tänker att fukten måste komma någonstans ifrån och utifrån är väl troligast. Att då se till att stoppa fukt, regn och snö med kåpa eller i värsta fall också plåta in hela skorstenen.
F fribygg skrev:
Bild?
Jag hoppas det blir tort på tegelpannorna i helgen så skall jag upp och kolla regnskyddet på skorsten. Det kan vara så enkelt att blåser det och regnar mycket/länge att regnskyddet inte är tillräckligt. Jag inser det nu. Tack för hjälp.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Har du ändrat på dina friskluftsventiler i dessa energisparartider och stängt dessa ? Har du mekanisk frånluft i badrummet så suger den fuktig luft ner genom skorstenen istället för in genom tänkta ventiler...
Jag har monterat in ett nytt friskluftsintag (borrat genom väggen) i ett par rum, då den mekaniska frånlufts ventilationen inte fungerar bra. Anmärking vid husbesiktning.
Men att den skulle suga ner luft från skorstenen har jag inte kolla på. Får kolla upp detta. Mvh
 
Bara du har tillräckligt med till-luft in i huset. Har man för lite ventiler alt stängda så tar sig luften in där den kan om huset är tätt i övrigt. Köksfläkt utan kallrasspjäll eller skorstenspipa brukar vara där den kommer in.
 
  • Gilla
Halllberg2019
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Bara du har tillräckligt med till-luft in i huset. Har man för lite ventiler alt stängda så tar sig luften in där den kan om huset är tätt i övrigt. Köksfläkt utan kallrasspjäll eller skorstenspipa brukar vara där den kommer in.
Tack för kommentar. Det bör jag ha, då jag satte in 7 extra tilllufts ventiler, 1 i varje rum. Då jag märkte att syret försvann, speciellt i v-rummet då vi eldade i öppna spisen. Det hjälpte. Jag misstänker att det blåsiga regniga vädret har påverkat. Skall upp och kolla plåtskyddet på skorstenen så fort takpannorna är torra.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Har du något spjäll i murstocken?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du något spjäll i murstocken?
Jo det har jag, en på varje sida. Dem har jag inte funderat på, eller rört. Svart ventilationstrumma på vit vägg, med skador och tejpad kabel intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftventil med galler på vägg, svart, sladd synlig, slitna ytor och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spjällen ska vara stängda när du inte eldar! Verkställ :=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.