hahalj
MathiasS MathiasS skrev:
ok då tror jag det är något annat skumt fel eftersom routern med de funktionerna på ska klara nästan 1Gbps. Normalt är problemet med ER att man lyckas slå på något funktion som inte har hw-stöd och då går det väldigt segt direkt.

kan det vara något mellan fiberkonvertern och routern? Dålig kabel eller kanske interface som inte förhandlar fram rätt fart?
Mja, hade först kopplat in den medföljande kabeln till fiberkonvertern, den visade sig vara en CAT5e vid den första felsökningen. Men jag bytte den till en CAT6 (ny) som jag hade. Och som sagt, kopplar jag denna CAT6-kabel från fiberkonvertern till plinten med uttaget som går till den PC som jag skriver detta på så får jag 250/250 Mbit/s. Och jag kan även koppla samma kabel från fiberkonvertern till gigabit-switchen och således inte alls ha med routern, även då får jag 250/250 Mbit/s.
Jag kan inte se något annat än att problemet sitter i routern på något sätt, vete sjutton vad jag mer kan stänga av i denna.
 
Unikt namn
Har du någon form av antivirus/ säkerhetsfunktion eller QoS påslaget? De kan vara prestandatjuvar.
 
hahalj
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du någon form av antivirus/ säkerhetsfunktion elle4 QoS påslaget? De kan vara prestandatjuvar.
I routern? Nä, QoS är avstängt. Finns inget stöd för antivirus eller dyl vad jag vet.
 
Unikt namn
hahalj hahalj skrev:
I routern? Nä, QoS är avstängt. Finns inget stöd för antivirus eller dyl vad jag vet.
Ja precis i routern. Kan det vara något annat som är igång då, typ trafikanalys eller någon annan monitor som är tungdriven?

Antar att router är nyomstartad och har senaste firmwaren redan.
 
hahalj
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja precis i routern. Kan det vara något annat som är igång då, typ trafikanalys eller någon annan monitor som är tungdriven?

Antar att router är nyomstartad och har senaste firmwaren redan.
Har senaste firmware på den, omstartad flera ggr idag...

Hittade en liten rest av en "advanced queue"-setting i config-trädet, syntes inte i GUI:t. Tog bort den och vips fick jag 120/120 Mbit/s .... får leta vidare och se om nåt mer kan ligga där och skräpa
 

Bästa svaret

Unikt namn
hahalj hahalj skrev:
Har senaste firmware på den, omstartad flera ggr idag...

Hittade en liten rest av en "advanced queue"-setting i config-trädet, syntes inte i GUI:t. Tog bort den och vips fick jag 120/120 Mbit/s .... får leta vidare och se om nåt mer kan ligga där och skräpa
Kanske läge att ta en config backup, köra factory reset och kolla prestandan med helt "ren" conf?
 
  • Gilla
hahalj och 2 till
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Mja, hade först kopplat in den medföljande kabeln till fiberkonvertern, den visade sig vara en CAT5e vid den första felsökningen. Men jag bytte den till en CAT6 (ny) som jag hade. Och som sagt, kopplar jag denna CAT6-kabel från fiberkonvertern till plinten med uttaget som går till den PC som jag skriver detta på så får jag 250/250 Mbit/s. Och jag kan även koppla samma kabel från fiberkonvertern till gigabit-switchen och således inte alls ha med routern, även då får jag 250/250 Mbit/s.
Jag kan inte se något annat än att problemet sitter i routern på något sätt, vete sjutton vad jag mer kan stänga av i denna.
Vad är det för router? Vissa routers har dedikerade gigabit-portar, är din inkopplad på en sådan?
Kollat med (kvalitétssäkrade) kabel(ar) direkt mellan Fiberkonverterare --> router --> Dator ?
 
Är din wanport satt till auto auto.
Går den att fast ställa till 1000 full duplex?

Vad står det i gränssnittet på wanporten 100 eller 1000?
 
hahalj
T Tom GX skrev:
Vad är det för router? Vissa routers har dedikerade gigabit-portar, är din inkopplad på en sådan?
Kollat med (kvalitétssäkrade) kabel(ar) direkt mellan Fiberkonverterare --> router --> Dator ?
Menar du switch? Det är en Zyxel GS1100-16, 16 portar inte 24 som jag skrev tidigare. Alla portar är Gigabit.
Och som sagt, alla kablar som används är CAT6.
 
hahalj
A A-Man_08 skrev:
Är din wanport satt till auto auto.
Går den att fast ställa till 1000 full duplex?

Vad står det i gränssnittet på wanporten 100 eller 1000?
Så här står det i config-filen:

interfaces {
ethernet eth0 {
address dhcp
description Internet
duplex auto
firewall {
in {
name WAN_IN
}
local {
name WAN_LOCAL
}
}
speed auto
}
ethernet eth1 {
address 192.168.1.1/23
description Local
duplex auto
speed auto
}
ethernet eth2 {
address 192.168.2.1/24
description "Local 2"
disable
duplex auto
speed auto
}
loopback lo {
}
}
 
hahalj
A A-Man_08 skrev:
Är din wanport satt till auto auto.
Går den att fast ställa till 1000 full duplex?

Vad står det i gränssnittet på wanporten 100 eller 1000?
Hm, jag kan tydligen bara välja enligt bilden:

Gränssnittskonfigurationsfönster för eth0, med inställningar för IP-adress, MTU, hastighet/duplex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta tolkar jag är konfigurationen för ditt wan-interface.

interfaces {
ethernet eth0 {
address dhcp
description Internet
duplex auto
firewall {
in {
name WAN_IN
}
local {
name WAN_LOCAL
}
}
speed auto
}

Och då är ditt waninterface satt till auto auto om porten verkligen klarar av att köras i 10/100/1000 då beror det nog på att din port sätts till 100mbit.
Prova att konfigurera porten 1000 full duplex istället för auto.
 
hahalj
A A-Man_08 skrev:
Detta tolkar jag är konfigurationen för ditt wan-interface.

interfaces {
ethernet eth0 {
address dhcp
description Internet
duplex auto
firewall {
in {
name WAN_IN
}
local {
name WAN_LOCAL
}
}
speed auto
}

Och då är ditt waninterface satt till auto auto om porten verkligen klarar av att köras i 10/100/1000 då beror det nog på att din port sätts till 100mbit.
Prova att konfigurera porten 1000 full duplex istället för auto.
Ja, exakt. Testade precis detta och då dog mitt WAN-interface. Det är väl kört då.
 
hahalj
pacman42 pacman42 skrev:
[länk] .

Kolla hastigheten med kommandot ovan. Jag bootar om min Edgerouter en gång i veckan då den ramlar ned på 100Mbps pga fiberkonverteraren. Egentligen inte Edgerouterns fel, men man hade ju gärna sett att Ethernetsyandarden hade haft en lösning för att förhandla upp hastigheten efter störningar
Körde detta:
admin@ubnt:~$ cat /sys/class/net/eth0/speed
1000

Så den tror den är på 1000 Mbit/s? Verkar inte vara att den ramlar ner till 100 Mbit/s som är problemet här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.