Avloppsbrun till toalettstol för nära väggen, det går ej att montera toalettstol där. Golvet måste brytas upp och brunnen fixas:
Toalett.jpg

Väggen är helt sned:
Snedvgg.jpg

Trappan är beställd med felaktiga mått både på bredden och höjden villket bl.a. gör att lutningen är för brant:
trappan.jpg
 
Helt sjukt att inte roxi tar sitt ansvar!
 
Helt sjukt att det får gå till så här i Sverige 2007........

Ska själv bygga nytt och var nära att välja Roxi men tack vara denna tråd har jag nu bokat hus från Götenehus vilket känns riktigt bra och jag hoppas att jag aldrig får uppleva något liknande ert helvete.

Håller tummarna för att det ska lösa sig för er på ett eller annat vis så fort som möjligt så fortsätt kämpa mot sveriges sämsta husyggarföretag.
 
Jag jämförde vår trappa med Er trappa. Vår trappa har troligtvis samma bredd som Er. Vi fick frågan om vi ville ha trappräcke på båda sidorna och vi sa ja. Nu i efterhand visade det sig att trappan ska fungera som räcke på den ena sidan och på den andra sidan satte man ett löst räcke, och för att man ska kunna använda trappan som det måste den bli smalare. Konsekvenser blir att det är svårare att få upp möbler på öv. Ex en tresoffa skulle vi inte fått upp denna väg.. Sedan är det lite fult på öv, där trappan kommer upp det är ca 7 cm mellan vägg och trappstolpe.
Problemet ligger i att vi missförstod vad vi beställde av säljaren, och i och med att vi har haft samma försäljare kanske ni råkat ut för samma sak...tyvärr.
 
  • trappis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Maggan,

Nej, vi blev aldrig tilfrågade hur trappan skulle vara utformad förutom när det gäller materialvalet. Trappan finns med på ritningen dock och jämfört med den så är denna trappa fel. Vi har kollat med leverantören av trappan och de berättade att en av Roxis anställda ringde och ändrade på måtten en månad efter beställningen. Leverantören påtalade att med dessa mått skulle trappan inte uppfylla branschreglerna, men detta struntade Roxi i.
 
Naturligtvis börjar jag också undra...Uppfyller inte vår heller branschreglerna? Har Er trappa också ca 7 cm mellan vägg och trappräcke?
Förresten vilka mått ska gälla för trappan om man ska följa branchregler?

Det är massor av saker som vi aldrig blivit informerade om och som helt plötsligt blivit gjorda och inte blivit som man tänkt sig. Ex färg på takkupa, var uttagen för centraldammsugaren ska vara mm.
 
E
Roxi skriver att dom bygger sten hus men det är väl bara ytter väggarna som är i sten det är väl inget gjutet bjälklag eller inner väggar i sten.
 
Man kan få det bara man betalar...
Fast när vi ville ha väggarna till badrummet i lättbetong ringde konstrukörer och sa att det gick, men att man helst inte gjorde det pga elen, vattenrören var tvunga att fräsas ut mm och det skulle blir mycket extrakostnad.
Allt är ju en förhandlingssak, ta med det i specifikationerna när man begär offert så borde det kunna fixas.
 
Jag har följt denna tråd och är chockad hur hel fel det kan bli, framförallt bemötandet från Roxi.

Men när jag såg dina senaste bilder på hur spickan i garaget i "åtgärdad" samt lutningen på plattan trillade jag nästan av stolen. :eek:

Jag lider med er och jag kommer att avråda alla i min närhet att anlita Roxi.

Jag hoppas att allt löser sig så att ni kan se framåt mot roligare saker.

Du skriver att ni inte vill bli utköpta utan ni vill att Roxi åtgärdar alla fel och slutför uppdraget. Själv vet i katten om jag hade "vågat" det med tanke på hur de åtgärdat felen hittills (t.e.x garaget) samt alla andra dolda fel.

Jag håller med om att summan de erbjudit är för låg, en uppgörelse borde se ut enligt:

1. Ersättningen för alla de kostnader ni haft hittills (räntor, bygglov, lagfart, pantbrev, byggel osv) samt att
dess kostnader uppräknas med en faktor av alternativintäkt.

2. Ersättning för prisökning av nyproduktion från avtalsdatum till dagensdatum enligt försäljningsstatistik.

3. De köper tomten av er till dagens marknadspris + ersättning för att ni måste vänta på ny tomt, alternativ återställer tomten till ursprungligt skick (m.a.o river kåken)
 
Hej Roxi,

Du bör kontakta en jurist, du har nog en betelningsplan som beskriver vad som skall beteles och vad som skall vara klart vid den tidpunkten. Den skall följas. Når man inte målet, ex vis "installationer färdiga" så skall hela det beloppet hållas inne tills allt som ingår i "installationer färdiga" är på plats. Här finns utrymme för tolkningar och det är här som juristen kommer in. Det kan förstås inte vara så att ett handtag till spisen saknas och att det kan användas som argument för att hålla inne 600.000:-.

Du har dessutom rätt att innehålla medel för förseningen, till presumtiva skadestånd, de sista 10 % av entreprenadbeloppet osv. Detta är en soppa, gör du fel kan du bli skadeståndsskyldig. Du har dessutom rätt att innehålla medel för ökade kostnader som orsakas av förseningen, dvs även advokatkostnaden. Skulle tro att det ingår ett mindre belopp i din hemförsäkring som är avsett för advokatkostnader, har du tecknat en ny för nybygget så är det defenitivt så.

Vad gäller att vatten kommer in från altanen så bör du kontakta din KA, alla bilder är fina men du skall inte räkna med att de räcker till bevis när det till sist skall tvistas om detta. Du bör kontakta den besiktningsman som Gar-Bo utsett till ditt bygge och be att få en förbesiktning till stånd. Väl där kan du pressa på Roxi från flera håll nämligen mha Juristen, Gar-Bo och sisit men inte minst detta forum.

Kör på, tveka inte
/MF


Vi är mitt uppe i detta just nu och där Bollebygdshus advokat glatt klampar omkring och påstår, och påstår, och påstår.
 
Hej mfransso,

Vi har haft advokat ett bra tag nu. P.g.a. lånen har vi även gjort en värdering av huset och har därmed haft en besiktningsman som har kollat bygget. KA:n kan vi tyvärr inte lita på eftersom han fick anställning hos Roxi för några månader sedan.

Som du ser så är detta en invecklad soppa.

Alla bestridningar skickar vi via e-mail, fax och brev. E-mailen vidarebefordrar vi till delägarna, projektledarna, Roxis advokat samt vår egen advokat för att Roxi inte ska kunna smita undan. De försöker nonchalera våra bestridningar och skickar betalningspåminnelser istället.

Dessutom försöker de nu komma undan vite genom att hela tiden hänga upp sig på småsaker, nu senast gnällde de om att en klämring till skorstenen fattades varpå vi själva fick köra iväg till butiken och inhandla det. Ett vettigt företag hade haft det goda omdömet att själv ordna dessa detaljer, speciellt efter allt vi har fått utstå, men nu är det Roxi vi snackar om. Istället för samarbete söker de konfrontation hela tiden.
 
Nu påstår Roxi att besiktningsmannen som vi anlitade inte är opartiskt och kräver en förbesiktning med en annan person. Dessutom vill de att vi ska bekosta detta. De utnyttjar nu detta för att inte fortsätta bygga tills besiktningen är gjord.

Jag har inget emot att ytterligare en besiktning görs, tvärtom, har nämligen hört att de har byggt ett annat hus som nu måste rivas och byggas upp på nytt p.g.a. att de hade missat bärande delar. Detta gör mig extra orolig.

Frågan är dock om det är rimligt att vi ska betala för den här extra besiktningen? För det första så hade de inga invändningar mot vår besiktningsman i samband med värderingen och för det andra så är många saker så uppenbart felaktiga att det känns som att de bara försöker köpa tid och ovanpå allt komma undan vite.
 
Ja, ytterligare en anledning till oro. Det här är ett företag som inte alls känns tryggt.
 
När man läser allt detta så är det ju en sak som slår en och det är ju Roxi så fundamentalt skiter i all badwill dom får genom deras svinaktiga beteende gentemot en kund, att dom inte bryr sig om att många kommande husbyggare kommer att sky dom som pesten när dom skall bygga nytt måste ju vara ett tecken på bristande självinsikt eller / och advokater och rådgivare som dom anlitar pushar på dom att bete sig på detta viset allt för att kunna skicka rejäla fakturor till Roxi för att själv kunna sko sig så länge detta varar.

Man undrar då vad det är för tid dom köper? Att ni skall ge upp?? Tror knappast det efter det man läst här och det borde dom inse, dom sitter ju fast i ett kontrakt som med all tydlighet är vattentätt och då borde deras säkerligen svindyra advokater och rådgivare säga till dom att fullfölja det dom åtagit sig för att i framtiden ha någon kund att bygga ett hus åt. Det tråkiga i kråksången är ju att det säkerligen redan nu är minskad orderingång p.g.a av dålig reklam + att banker börjat dra åt svångremmen gällande kreditiv. Det är illavarslande på alla sätt och vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.