Beror ju också vad som ska kapas.;)
Men som sagt, ger ju motion.:crysmile:
Person bär en stor trädstam; synlig ansträngning; suddig bakgrund; fokus på trä och armar; utomhusarbete.
Motorsåg på staplade trädstammar i ett trähörn, möjlig förberedelse för vedkapning eller vedförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mange_64 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A AndersS skrev:
Beror ju också vad som ska kapas.;)
Men som sagt, ger ju motion.:crysmile:
[bild]
[bild]
Det går med bågsåg (om inte stocken är för grov) och med fogsvans, men tigerstågen.... Då får man ha ett rätt långt blad. :cool:
 
En bågsåg ska definitivt inte nypa om inte blad eller båge är skevt. Men måste vara tillräckligt spänt med förstås.

Nya blad har härdade tänder och skränks inte utan får bytas när de blir slöa.
 
  • Gilla
pederlarsson och 1 till
  • Laddar…
Alla bågsågsblad jag har köpt har haft för dålig skränkning för färskt virke. Men en vettigt skränkt bågsåg är klart bättre än en fogsvans.
Det behövs inget finlir eller specialverktyg. En mindre skiftnyckel funkar utmärkt.
 
  • Gilla
Rönnerdahl
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det går med bågsåg (om inte stocken är för grov) och med fogsvans, men tigerstågen.... Då får man ha ett rätt långt blad. :cool:
Var sju kubik som kapades upp åt en släkting och även sågen fick jobba:crysmile:
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Har kört bågsåg när motions nisse knackar på :D
Grövre än 8-10 cm ved så blir det el motorsågen .
Skulle aldrig i livet köra med fogsvans för vedtillverkning , måste ta en evighet :thinking:
 
  • Gilla
pederlarsson
  • Laddar…
De som är riktigt tuffa klyver veden med fogsvans också.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
tompa_62 och 4 till
  • Laddar…
Ska och ska. Det är ett nypåhitt som de påstår är bättre för att få sälja. Det fungerar utmärkt med en vanlig tandning, bara skränkningen är tillräcklig.
 
Det är inget nypåhitt, jag har sett den typen av tandning på sågar härstammande från förra sekelskiftet.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Jag ser 20år som nytt. Om du menar förförra så var det nog inget som riktigt slog. Bågsågar används nästan enbart till färskt virke vad jag vet. Den dominerande tandningen fungerar utmärkt till färskt virke.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det är inget nypåhitt, jag har sett den typen av tandning på sågar härstammande från förra sekelskiftet.
Japp, har liknande tandning på en riktigt gammal 2-mansåg som användes innan motorsågarnas tid. Har det också till mina bågsågar som jag sågat 40cm stockar med.
 
"vanlig" tandning duger väl men en bra hyveltandad tycker jag avverkar fortare.
Och direkt nytt är det inte, min hundra år gamla timmersvans är ett fint exempel, snarare för svår att underhålla för gemene man antar jag så den enklare tandningen tog över.

Såg nu att vissa beskriver hyveltanden som gjord för att ta bort "sågmjölet" ur skåran.
En rätt inställd hyvlar bort trät, så det blir långa spån som kommer ut.
 
Redigerat:
O [old rusty] skrev:
"vanlig" tandning duger väl men en bra hyveltandad tycker jag avverkar fortare.
Och direkt nytt är det inte, min hundra år gamla timmersvans är ett fint exempel, snarare för svår att underhålla för gemene man antar jag så den enklare tandningen tog över.

Såg nu att vissa beskriver hyveltanden som gjord för att ta bort "sågmjölet" ur skåran.
En rätt inställd hyvlar bort trät, så det blir långa spån som kommer ut.
Det är komplicerat att hitta rätt såg och att undehålla dom. En speciell för färskt och en annan för torrt virke.och jobbigt underhåll alternativt köpa nya blad . Sånt strul som jag hatar. Inte konstigt att jag fastnade för min G man fogsvans, Den funkar till allt. De grövre bitarna klyver jag till fogsvansvänliga dimensioner. Självklart med muskelkraft och klyvyxa, kilar och slägga.
 
Ofta är rätt verktyg med lite underhåll den snabbaste vägen, gäller bara att ta det lite lugnt och fundera.
Mina sågkedjor och klingor brukar jag fixa när jag får någon halvtimma över. Inte stå där med något slött och i värsta fall med någon stentouch när de ska användas för det är så jä... trist.
Bara att rycka från hyllan och köra.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.