Halloj,

Jag har nyligen fått ett dubbelgarage om 60kvm uppfört, tyvärr med en plan platta. Häromdagen när det snöade så körde både jag och min sambo in varsin bil i garaget - dock med så lite snö som möjligt. Den snö som var kvar på bilen var under trösklarna samt fastklistrad i frontarna.

Jag har ju då ingen vettig avrinning (ingen brunn eller fall, så det blir vattenpölar på plattan) utan får vänta på att snön smält och sedan raka ut det genom porten.

Jag har ett par olika hygrometrar i garaget som visar 75% luftfuktighet vilket känns på tok för högt. Runtom hela garagegolvet är det även blött längsmed kanterna och framförallt i alla hörn. Jag har golvlister i gummi som är täckta av vattendroppar.

Hur skall jag lösa detta? Idag finns en LLVP installerad som håller ca 8-10c. Det finns ingen ventilation (inga friskluftsventiler) varken på bottenplan eller vinden (på vinden ligger endast takisolering). Jag har även märkt att ytterdörren blir svårare att stänga för varje dag. Den har blivit väldigt tight och jag får nästan putta igen den numera.

Vad kan lösningen vara här? Sätta in 6st friskluftsventiler (3st långt ner på ena långsidan och 3st högt upp på andra långsidan)? Räcker det eller måste jag in med en avfuktare också?
 
Höj temperaturen i garaget och fixa ventilation och avfuktare om det skulle visa sig att ventilationen inte skulle vara effektiv nog. En Pax Eos är ett enkelt alternativ för ventilationen. Sen bör man nog försöka va ännu mer nitisk med att få bort snön innan man kör in bilen då detta är orsaken till det förhöjda fuktvärdet.
 
Tomture61
R roniish skrev:
Halloj,

Jag har nyligen fått ett dubbelgarage om 60kvm uppfört, tyvärr med en plan platta. Häromdagen när det snöade så körde både jag och min sambo in varsin bil i garaget - dock med så lite snö som möjligt. Den snö som var kvar på bilen var under trösklarna samt fastklistrad i frontarna.

Jag har ju då ingen vettig avrinning (ingen brunn eller fall, så det blir vattenpölar på plattan) utan får vänta på att snön smält och sedan raka ut det genom porten.

Jag har ett par olika hygrometrar i garaget som visar 75% luftfuktighet vilket känns på tok för högt. Runtom hela garagegolvet är det även blött längsmed kanterna och framförallt i alla hörn. Jag har golvlister i gummi som är täckta av vattendroppar.

Hur skall jag lösa detta? Idag finns en LLVP installerad som håller ca 8-10c. Det finns ingen ventilation (inga friskluftsventiler) varken på bottenplan eller vinden (på vinden ligger endast takisolering). Jag har även märkt att ytterdörren blir svårare att stänga för varje dag. Den har blivit väldigt tight och jag får nästan putta igen den numera.

Vad kan lösningen vara här? Sätta in 6st friskluftsventiler (3st långt ner på ena långsidan och 3st högt upp på andra långsidan)? Räcker det eller måste jag in med en avfuktare också?
Har i mitt eget garage pga snålhet lyckas förstöra en relativt ny gångdörr .
Har slagport så tilluften blir då undertill på slagport (10-15 mm springa)
Torkar blöt isig snöig ved i garaget , parkerar ej vardagsbilen i garaget .
Har en LLVP och håller ca 17-20 gr .
Satte igen frånluften (självdrag) med isoleringsmaterial för att spara lite värme .
Gör jag aldrig igen ;)
Nu kör jag med öppna spjäll och en luftavfuktare (y)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har i mitt eget garage pga snålhet lyckas förstöra en relativt ny gångdörr .
Har slagport så tilluften blir då undertill på slagport (10-15 mm springa)
Torkar blöt isig snöig ved i garaget , parkerar ej vardagsbilen i garaget .
Har en LLVP och håller ca 17-20 gr .
Satte igen frånluften (självdrag) med isoleringsmaterial för att spara lite värme .
Gör jag aldrig igen ;)
Nu kör jag med öppna spjäll och en luftavfuktare (y)
Om jag förstår dig @Tomture61 rätt så torkar du blöt ved i garaget med el via luft avfuktare och LLVP.
Går det bra? Blir det dyrt?
 
Tomture61
F fribygg skrev:
Om jag förstår dig @Tomture61 rätt så torkar du blöt ved i garaget med el via luft avfuktare och LLVP.
Går det bra? Blir det dyrt?
Har ej ngn separat elmätare till garaget så vågar ej gissa ens .
Lägger in ved utifrån 1 ggr / vecka , 1200 x 350 x 2000 mm travad ved .
Veden ligger numera under bar himmel :thinking:

Veden kommer ju att kyla ned i garaget men en LLVP har bra COP (y)
Luftavfuktaren jobbar mest på hösten , för mig .
 
B bossespecial skrev:
Höj temperaturen i garaget och fixa ventilation och avfuktare om det skulle visa sig att ventilationen inte skulle vara effektiv nog. En Pax Eos är ett enkelt alternativ för ventilationen. Sen bör man nog försöka va ännu mer nitisk med att få bort snön innan man kör in bilen då detta är orsaken till det förhöjda fuktvärdet.
Med "fixa ventilationen" - är det förslag jag lagt fram rimliga utan att behöva sätta en Pax från början? Dvs totalt 6st ventiler på långsidorna (3 högt, 3 lågt). Hur bör dessa ventiler (spjällen) "positioneras" på insidan?

Jag har beställt 6st Fresh TL100DE häromdagen.

Bör jag även ha ventiler i respektive gavelspets för vinden? Där uppe är det lika kallt som utomhus.
 
A
har du mätt fukten i garaget när du inte har snö etc från bilen?
Det är inte så enkelt att det är byggfukt kvar i garaget som håller på att torka ut?
 
A Aunty skrev:
har du mätt fukten i garaget när du inte har snö etc från bilen?
Det är inte så enkelt att det är byggfukt kvar i garaget som håller på att torka ut?
Bra fråga... Inte tänkt på det ens. Nu har vi varit bortresta över nyår och RF har sjunkit till 62%, men nu när jag körde in bilen har det ökat till 70% igen.
 
A
R roniish skrev:
Bra fråga... Inte tänkt på det ens. Nu har vi varit bortresta över nyår och RF har sjunkit till 62%, men nu när jag körde in bilen har det ökat till 70% igen.
byggfukt vad vara kvar väldigt länge innan det torkar ut, vi pratar år.

Jo men är sambandet verkligen att du kör in bilen i garaget inte att du öppnar borten och släpper in mycket kall luft vilket gör att du höjer RF i garaget.

Testa när det går ner till 62% nästa gång och öppna porten som att du skulle ta in bilen och stäng sedan.
se vad som händer.
 
Hoppas det är okej att jag lånar tråden då jag har liknande problem. Nytt garage på 40kvm byggt i virke. Har installerat LLVP som också kör på 11C. Luftfuktigheten ligger på 70% utan bil med snö.

Har 4st ventiler (2 uppe och 2 nere). Köpte en avfuktare som jobbar nu (SW22 Woods). Frågan är - behöver dessa ventiler vara öppna om jag värmer samt avfuktar luften? Garaget är ju inte helt tätt. Kör dessutom elbil så inga giftiga gaser behövs ventileras ut. Verkar vara lite olika bud angående ventilerna.
 
Z znac skrev:
Hoppas det är okej att jag lånar tråden då jag har liknande problem. Nytt garage på 40kvm byggt i virke. Har installerat LLVP som också kör på 11C. Luftfuktigheten ligger på 70% utan bil med snö.

Har 4st ventiler (2 uppe och 2 nere). Köpte en avfuktare som jobbar nu (SW22 Woods). Frågan är - behöver dessa ventiler vara öppna om jag värmer samt avfuktar luften? Garaget är ju inte helt tätt. Kör dessutom elbil så inga giftiga gaser behövs ventileras ut. Verkar vara lite olika bud angående ventilerna.
Intressant nog har jag faktiskt samma fråga och har identisk uppsättning med LLVP, SW22 och elbil... Ställde in en SW22 igår och har för närvarande 65% luftfuktighet.
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Också fundersam kring ventilernas läge vid avfuktare.

Även jag har en Woods. Har stängt mina ventiler sedan jag började med avfuktare enligt rekommendation här på forumet.

Man kan se hur luftfuktigheten går ner efter att jag kört in snöig bil.

Graf visar garagets luftfuktighetshistorik, fluktuerar dagtid, uppmätt för fem sekunder sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftavfuktaren är inställd på 60%.
Kör ca 5 kWh per dag.

Gråsvart energianvändningspanel för radiator och avfuktare med på/av-status och kWh-förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avfuktare eller ventilera bort fukten betyder olika tänk.

Om ni kör avfuktare bör ventilerna vara stängda. Annars kommer det hela tiden in ny fuktig luft som behöver avfuktas. Det är i och för sig ett mindre problem ju kallare det är för då blir relativa fuktigheten på den nya luften utifrån låg när den värmts upp inne (men det kräver ju värme istället).

Om man istället försöker ventilera bort fukten ska ventilerna förstås vara öppna. I praktiken bygger det på att man värmer upp uteluften så den blir torr medan fuktig inneluft ventileras ut. Dock uppstår behovet av kraftig ventilation i ett garage bara om det tillförs mycket fukt men det beror förstås på hur ofta man köra in en blöt/snöig bil. Ett garage som bara används för förvaring och en del mek och fix under begränsade perioder klarar sig med ganska begränsad ventilation (det är rätt annorlunda mot en bostad där man ska kunna vistas 24/7).

Vi har ett liknande garage som flera här. Ca 50 kvm med platta. Dock kör vi bara in bilen när det ska meckas eller fixas. Har ventilation genom springor kring slagport och ett frånluftsdon genom taket (150 mm). Fuktigheten brukar ligga kring 60-65 procent under vintern.

Observera att det inte är katastrof om fuktigheten tillfälligt går över 70 eller 75 % om den sjunker igen efter några timmar. Däremot vill man inte ligga där kontinuerligt.
 
  • Gilla
znac
  • Laddar…
Vad styr du din avfuktare med? Såg intressant ut!
P pennybridge skrev:
Också fundersam kring ventilernas läge vid avfuktare.

Även jag har en Woods. Har stängt mina ventiler sedan jag började med avfuktare enligt rekommendation här på forumet.

Man kan se hur luftfuktigheten går ner efter att jag kört in snöig bil.

[bild]

Luftavfuktaren är inställd på 60%.
Kör ca 5 kWh per dag.

[bild]
 
Tänkte meddela att stänga ventilerna i kombination med LLVP och avfuktare har funkat prima. Fuktigheten ligger på 50-55%. Har en Woods SW22 på näst-näst högsta inställningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.