P Pligg85 skrev:
Ett normalt fungerande hem har med rörligt avtal inte kostat mer än vad en buffert lätt ska tåla.

Är det redan nu kris och man sitter med värmeljus i 14 grader inomhus så har man garanterat prioriterat annat än att effektivisera huset och ha sunda marginaler.
Väldigt många lever ensamma i Sverige, runt 50% tror jag att jag läst.
Dom har inte dom förutsättningarna som du nämner med endast 1 inkomst.

Kraftig prisuppgång på bränsle, el, räntor, livsmedel mm som nu skett, kan lätt bli 100.000 kr "extra" om året
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Men denna paniken är helt överdriven när vi pratar privatpersoner som driver på om stödet för el.

Om vi bara sansar oss och räknar på fakta.
Låt oss backa och blicka på hela året.
Rätta mig gärna men jag får spotpriset hela 2022 till ca 162 öre för område 4. Ca 138 öre för område 3 och 67öre för område 2. Taget från Vattenfalls databas enkelt avrundat.

I område 3-4 pratar vi ca 100 öre respektive 120 per kWh i merkostnader för villaägaren.

Normalt i södra delarna ska du klara en villa med familj på 15.000 kWh i normal drift.
Så det är inte alls stora summor än som hushållen mjölkas på via elen, detta ska inte knäcka en familj med 12-18 tusen på ett helt år.
Lägg till detta att det har redan utgått bidrag som landade i våras och det var upp till 6000kr tillbaka för villaägare.

Att det vissa timmar kostat 6-9 kronor kWh och rena skräckartiklar som driver på i media har nog satt för stort avtryck.

Det är ett bidrag för EL vi diskuterar. Det ska inte ses som ett tillfälle att staten ska bära ökade lånekostnader och att smöret kostar mer även om det vore skönt.

Hittills är elen inte enskilt en stor sak för hushållen.
Ett normalt fungerande hem har med rörligt avtal inte kostat mer än vad en buffert lätt ska tåla.

Är det redan nu kris och man sitter med värmeljus i 14 grader inomhus så har man garanterat prioriterat annat än att effektivisera huset och ha sunda marginaler. Troligen överbelånad och naiv av vad som komma skulle.

De som jag tycker synd om är äldre ensamstående som kanske valt att vilja bo kvar i villan in i det sista som får kämpa mer nu.

På sikt är det ett jävla skit helt klart. Hushållen blir fattigare över tid och företag tappar konkurrenskraften.

Men ärligt talat så är det inte det som knäcker hushållet om ni bara räknar på det.
Jag håller i princip med dig om det du skriver här. Om elen verkligen hade blivit dyrare att producera så hade jag absolut inte trott på någon statlig inblandning i marknaden. Nu är det en liten del av elproduktionen i andra länder som blivit dyrare, vilket har dragit med sig priset på alla el. Vi pratar ändå om en tredubbling av priset i södra sverige enligt de siffror du presenterar och då har senare halvan av året varit värre än den första.

Ett elstöd eller reglering av priset bör inte kosta pengar för staten, det gör inte den planerade när man återbetalar kapacitetsavgifter. Intäktstak som ska införas på inframarginell produktion i Europa gör också att pengar kan omfördelas till elkonsumenterna, utan att det kostar pengar för staten.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Men denna paniken är helt överdriven när vi pratar privatpersoner som driver på om stödet för el.

Om vi bara sansar oss och räknar på fakta.
Låt oss backa och blicka på hela året.
Rätta mig gärna men jag får spotpriset hela 2022 till ca 162 öre för område 4. Ca 138 öre för område 3 och 67öre för område 2. Taget från Vattenfalls databas enkelt avrundat.

I område 3-4 pratar vi ca 100 öre respektive 120 per kWh i merkostnader för villaägaren.

Normalt i södra delarna ska du klara en villa med familj på 15.000 kWh i normal drift.
Så det är inte alls stora summor än som hushållen mjölkas på via elen, detta ska inte knäcka en familj med 12-18 tusen på ett helt år.
Lägg till detta att det har redan utgått bidrag som landade i våras och det var upp till 6000kr tillbaka för villaägare.

Att det vissa timmar kostat 6-9 kronor kWh och rena skräckartiklar som driver på i media har nog satt för stort avtryck.

Det är ett bidrag för EL vi diskuterar. Det ska inte ses som ett tillfälle att staten ska bära ökade lånekostnader och att smöret kostar mer även om det vore skönt.

Hittills är elen inte enskilt en stor sak för hushållen.
Ett normalt fungerande hem har med rörligt avtal inte kostat mer än vad en buffert lätt ska tåla.

Är det redan nu kris och man sitter med värmeljus i 14 grader inomhus så har man garanterat prioriterat annat än att effektivisera huset och ha sunda marginaler. Troligen överbelånad och naiv av vad som komma skulle.

De som jag tycker synd om är äldre ensamstående som kanske valt att vilja bo kvar i villan in i det sista som får kämpa mer nu.

På sikt är det ett jävla skit helt klart. Hushållen blir fattigare över tid och företag tappar konkurrenskraften.

Men ärligt talat så är det inte det som knäcker hushållet om ni bara räknar på det.
Du är inte riktigt objektiv i dina beräkningar.
Spotpris på helåret är inte ett årsgenomsnitt på elkostnaden eftersom ca 60-70 % av värmeproduktionen sker vinterhalvåret.
Spottpriset vinterhalvåret är betydligt högre än ditt helårspris.
Ca 300 öre/kwh i dec 2022 jämfört med ca 70 öre/kwh I elområde 3,4 under år 2018-2021 ==> ökning 230 öre/kwh
Genomsnittsvillan förbrukar faktiskt ca 20 000 kwh varav 15000 kwh är värmeproduktion. Ca 12 000 kwh förbrukas under okt-mars.
Enbart ökad elkostnad okt-mars kan då bli 12 000 kwh x 230 öre = ca 27 600 kr, förhoppningsvis lägre men långt över den blygsamma ökning du räknar fram, som du menar att "alla" borde ha marginal för.
Dessutom tillkommer:
Ökade bränslepriser för de som är tvingade att använda egen bil till jobbet, inhandla mat, kanske någon fritidsaktiviteter och ev besöka anhöriga/vänner.
Ökade priser mat/kläder/skor mm
Ökade bostadsräntor
Kostnadsökningar för en normalfamilj senaste halvåret kan vara 50 000-75 000/6 månader, (kanske upp mot 100 000 kr/år)
Du har förmodligen en väldigt god ekonomi som anser att dessa kostnadsökningar utan svårighet kan hanteras av gemene man.
Själv har jag god ekonomi och har haft lyckan att kunna spara regelbundet och som du rekommenderar. Rustat vårt boende och kraftigt minskat energiförbrukning, mindre än 50% sedan 2018, men jag ser att marginalen krymper snabbt.
Du borde kanske besöka/träffa några vanliga mäniskor i den verkliga världen och informera dig om läget. Gärna barnfamiljer som ännu inte hunnit bygga upp ett stort sparkapital.
Utöver detta fins en hotbild med företagsnedläggningar pga höga energikostnader och därmed hög arbetslöshet.



[Q9UOTE="Daniel 109, post: 5058519, member: 169293"]Jag är lite förvånad att EU accepterat den lösningen utan protest. Man kan inte subventionera bort en brist. Det leder bara till högre underliggande pris.[/QUOTE[/QUOTE]
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenilson och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
B Bernt Ö97 skrev:
(y)
För de som har timmpriser gäller det att "brassa på" fram till Nyår.
Trevligt men egentligen inte bra.
Planerbar elproduktion i större utsträckning ger förutsägbarhet så arbetsplatser kan planera att jobba varje dag och man kan beställa Nyårs-pizzan och få den varm.
Nej, för oss med timpris använder vi hela tiden el med hänsyn tagen till aktuellt pris.

För er med månadsrörligt däremot måste ni fortsätta snåla månaden ut för att snittpriset ändå blir högt, och sen på nyårsdagen måste ni börja gissa om det låga priset kommer stå sig eller inte.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, för oss med timpris använder vi hela tiden el med hänsyn tagen till aktuellt pris.

För er med månadsrörligt däremot måste ni fortsätta snåla månaden ut för att snittpriset ändå blir högt, och sen på nyårsdagen måste ni börja gissa om det låga priset kommer stå sig eller inte.
Helt rätt
Vi andra lever i ovisshet och jag själv räddas av två braskaminer och gott om ved. Just nu 23 grader inomhus, kortärmad T-shirt räcker.
Jag menade att ni som har timpris ska passa på att njuta när det är gratis.
NYÅRSAFTON I MÅNSKENET I BADTUNNAN.
LÄGGA PENGARNA PÅ CHAMPAGNE.
:cool:
Gott nytt år
 
  • Gilla
  • Haha
JY82 och 3 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Jag är lite förvånad att EU accepterat den lösningen utan protest. Man kan inte subventionera bort en brist. Det leder bara till högre underliggande pris.
Nu igen! Brist! Ge dig!
 
G OMathson skrev:
Nu igen! Brist! Ge dig!
När det höga priset beror på låg tillgång fungerar det inte att subventionera. Det höjer bara det underliggande priset.
 
Z Zodde skrev:
Konstigt resonemang. Vi har haft låga ”EU priser” i ett decennium. Ingen klagar då VI drar nytta av dom.
Sen får vi ett krig i vårt närområde och då är det plötsligt systemet det är fel på…?
Priset skenade före kriget.
Du har fortfarande inte visat kausalitet mellan tyska och svenska elpriser sedan 1990.
Men nu är det plötsligt gaspriset det är fel på.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kunde man få upp malm ur gruvor, och bruka skogen redan på 1600-talet hade det nog gått bra att driva företag med lite mindre billig el med...
Möjligen. Men då är det rimligt med några års omställningstid.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, för oss med timpris använder vi hela tiden el med hänsyn tagen till aktuellt pris.

För er med månadsrörligt däremot måste ni fortsätta snåla månaden ut för att snittpriset ändå blir högt, och sen på nyårsdagen måste ni börja gissa om det låga priset kommer stå sig eller inte.
Vad kostade första halvan av dec 2022 dig då?
Det var väl knappt lågt pris nån gång eller?
 
Magnus E K
J jawen skrev:
Vad kostade första halvan av dec 2022 dig då?
Det var väl knappt lågt pris nån gång eller?
Nej, december till och med den 16:e var konstant svindyrt, och kyla i kombination med sjukdomskänningar gjorde det svårt att spara. Men jag visste i alla fall priset i förväg hela tiden.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Priset skenade före kriget.
Du har fortfarande inte visat kausalitet mellan tyska och svenska elpriser sedan 1990.
Men nu är det plötsligt gaspriset det är fel på.
Hört om upptrappning? Kom kriget som blixt från klar himmel? Vad är det du inte förstår? Följ med på gaspriset då klarnar det!;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Olika länder har olika behov. Om ett land behöver vallar mot havet, ett annat tunnlar eller serpentinvägar, ett tredje energi för att klara kalla vintrar. Är det inte då så att landet gemensamt kan bestämma att satsa på det. Om Schweiz med skattemedel byggt upp tunnelborrar, är det då rimligt att sätta upp en prismodell så att de tvingas låta andra använda denna borr än de själva?

Elen är för Sverige för viktig för att ägas av kineser och exporteras till Italien.
Idiotliberalerna utsända från regeringen (ni vet vilka jag tänker på) kommer inte att ge något svar på detta eller andra liknande argument.
Det är ingen idé att lägga energi på att försöka hitta analogier aldrig så målande när motparten bara är intresserad av att skyla över problemen, sprida desinformation och rent av ge rådet att vi som inte gillar läget ska flytta.
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hört om upptrappning? Kom kriget som blixt från klar himmel? Vad är det du inte förstår? Följ med på gaspriset då klarnar det!;)
Jodå, sedan 2014 kanske.
Du sprider falsk information och kan som väntat inte backa upp det du påstår.
Istället svarar du på något helt annat.
Fram med prisjämförelsen historiskt med Tyskland eller knip igen.
 
P Pligg85 skrev:
Det är ett bidrag för EL vi diskuterar. Det ska inte ses som ett tillfälle att staten ska bära ökade lånekostnader och att smöret kostar mer även om det vore skönt.
Är du medveten om vad Staten drar in i övervinster på elförsörjning via Vattenfall?
Flera ggr mer än de 100 miljarder det talas om till SVK.
Knappast något behov av lånefinansiering av några futtiga allmosor till pöbeln och elintensiva företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.