Vad tycker ni är ett rimligt pris om man ska byta papp på sitt tak. Det är 60 kvm och ganska platt (se bild), 10-15% grader skulle jag gissa på. Jag ska endast byta papp, inte takpannor eller läkt.
 
  • Vitt enfamiljshus med tillbyggd veranda, antenn på tak, grön gräsmatta, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det är inte rimligt att riva, spikrensa och återmontera läkten. Eftersom du har takpannor för 10 000kr skulle jag definitivt ta mer betalt för att återanvända än att lägga nya.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inte rimligt att riva, spikrensa och återmontera läkten. Eftersom du har takpannor för 10 000kr skulle jag definitivt ta mer betalt för att återanvända än att lägga nya.
Tack Rickard. Men om man lägger ny läkt då?
 
Rickard.
filippile filippile skrev:
Tack Rickard. Men om man lägger ny läkt då?
Är det lertegel eller varför vill du spara pannorna?

1000-1500kr/m2 är troligtvis en bra gissning men du måste ta in lokala offerter för att få ett hum.
 
Byta till plåttak? Låter lite mer vid regn men håller längre!
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är det lertegel eller varför vill du spara pannorna?

1200-1500kr/m2 är troligtvis en bra gissning men du måste ta in lokala offerter för att få ett hum.
Ja precis det är lertegel.
 
E Emanuel01 skrev:
Byta till plåttak? Låter lite mer vid regn men håller längre!
Är det billigare att montera och köpa?
 
filippile filippile skrev:
Är det billigare att montera och köpa?
Riktigt plåttak är bland dom dyraste alternativen men är en engångkostnad för ett par generationer finns potential att inte behöva bytas på 100år.
Sedan har klick-plåttak blivit ganska populärt senaste åren men är inte i närheten av lika bra, inte heller lika dyrt men med ungefär samma utseende.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Håller med föregående. Materialet blir dyrare med plåttak men håller mycket längre samt att det går snabbare att montera. Blir ju mindre belastning på huset dessutom med plåttak.
 
Du kan ju även bara köra papp funka över 50år på min brors sommarstuga.
 
Grejen är att det är min sommarstuga och jag tror att vi eventuellt kommer riva det om cirka 5-10 år. Därav vill jag inte lägga in för mycket pengar.
 
Måste du byta taket då? Läcker det in? Kan du inte laga lokalt bara i så fall?
 
K
Byta papp alltså? Riva upp den gamla med allt vad det innebär.. Kommer ju undan mkt billigare på att lägga ny papp ovanpå bara.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
filippile filippile skrev:
Grejen är att det är min sommarstuga och jag tror att vi eventuellt kommer riva det om cirka 5-10 år. Därav vill jag inte lägga in för mycket pengar.
Då borde ju takpapp vara billigaste lösningen. Riva ned pannorna och lägga ytpapp. De kan du fixa själv med.
 
lärjungen
Nu ville jag nörda ner mig lite i siffror även om det är onödigt och du gett vissa uppgifter redan. Men det var kul och blev nog rätt nära sanningen. Så håll tillgodo :rofl:

Takets area ser ut att vara enligt följande:
Bredd 6,24 m (baserat på 26 pannrader i bredd med 24 cm byggbredd/panna)
Höjd 4,68 m (baserat på 12 pannrader uppåt med bygglängd på 39 cm/panna)
Totalt: 29,2 x 2 = 58,4m2 +/-. Fast 60m2 kanske är det mest korrekta ändå, som du säger.

Taket verkar luta närmare 15-16 grader än 10 grader. Detta baserat på siffran ovan (4,68 meter från takfot till nock) samt att väggpanelen ser ut som 120 mm stockpanel. Denna ligger i 10 rader från takfotens nivå och upp till nock. Vi lägger till lite och säger 11 x 120 = ca 132 cm +/-.
Hypotenusan är alltså 4,68 m och sida a är 1,32 m vilket ger lutning på ca 16 grader. Men 15 grader kanske är mer korrekt ändå.

Jag tycker personligen lertegel är snyggare än plåt, och det teglet du har liggandes nu kan du rengöra och få rätt snyggt, om än med lite patina. Smaksak. Men sant som några säger att plåt förmodligen håller längst. Dock är lertegel väldigt långlivat det med.

Du skall absolut byta läkten dock. Inte bara pappen.

Det är ett litet tak. Vet ej om din tanke var att ta in hantverkare, men gör du jobbet själv får du ned priset väsentligt. Ett perfekt tak att lära sig på. Inga vinklar eller vrår heller vilket gör det lättare att lyckas (vinklar utgör alltid större risker i längden). För åtta år sedan bytte jag mitt tak själv för 20 lax inklusive nya pannor. Det är dubbelt så stort som ditt, omkring 120 m2. Nu är materialpriserna visserligen betydligt högre men det finns stora pengar att spara på att göra saker själv.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.