I
Hej,

En nära bekant har råkat ut för diverse tråkigheter på senare tid och tyvärr har han blivit "pålurad" en del tjänster som han varken har haft eller kommer ha behov av. Han betalar just nu över 1000 kr / mån för olika mobila bredband och telefontjänster. Dottern har försökt säga upp men det går inte då personen måste närvara i telefonen vilket tyvärr aldrig kommer hända så som det ser ut nu.

Bolaget säger att det finns inget att göra så länge personen i fråga inte går att prata med. Det hjälper inte att ha fullmakt eller personens BankId.

Så hur gör man då?
 
  • Ledsen
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Hur ska skojarbolaget höra att inte "rätt person" är i andra sidan luren?
De lär knappast jämföra röst med inspelning.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Men av vilken anledning är den bekanta oförmögen? Är det demens eller liknande?
I så fall är det hög tid att hitta en mer korrekt/permanent lösning med god man, framtidsfullmakt, eller liknande Ett par telefoniabbonemang är ju bara en liten del av allt det vardagliga.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
I
T tergo skrev:
Företag kan inte kräva att du säger upp avtalet på ett visst sätt, till exempel genom att ringa. Du kan välja det sätt som passar dig, men det är alltid bra att säga upp ett avtal skriftligen.

Att ingå avtal | Hallå konsument – Konsumentverket (hallakonsument.se)
Okay, så skicka in en skriftlig uppsägning verkar kunna vara en väg att gå, ska ta en närmare titt på det, nackdelen är det kommer dra ut än mer på tiden.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur ska skojarbolaget höra att inte "rätt person" är i andra sidan luren?
De lär knappast jämföra röst med inspelning.
Nej, jag funderar på att själv ringa och agera personen i fråga men det känns inte helt rätt, jag antar att de spelar in samtalet och i efterhand kan man säkert begära ut läkarutlåtande som bevisar att han inte är talförd.

Det hade inte varit så farligt om det handlade om ett enkelt vanligt abb men här är det uppenbart att han blivit pålurad extra grejer. Han har ex ett mobilt abb med 30 GB gräns samt ett som är obegränsad, dessutom har han ett fast telefon abb som det inte finns någon telefon kopplad till.
 
I
S Stuff skrev:
Men av vilken anledning är den bekanta oförmögen? Är det demens eller liknande?
I så fall är det hög tid att hitta en mer korrekt/permanent lösning med god man, framtidsfullmakt, eller liknande Ett par telefoniabbonemang är ju bara en liten del av allt det vardagliga.
Det finns som sagt redan fullmakt som allt annat sköts genom men just telefon verkar svårt, de kräver att han ska vara med i luren.
 
Det kan dom inte kräva, det är ju just därför fullmakten finns.
 
I
D Dilato skrev:
Det kan dom inte kräva, det är ju just därför fullmakten finns.
Problemet är nog att fullmakten gäller säkert bara bankärenden, så vad behöver man då för fullmakt för att säga upp ett abb hos ett företag?

Edit : verkar vara en framtidsfullmakt man ska ha då, låter dock som en lång process, den förra fullmakten tog väldigt lång tid och det var många om och men. Men det låter som detta är den enda lagliga vägen. Vi får dras med abb:en ett tag till helt enkelt.
 
Min sambo sköter alla mina kontakter med Telia. Där räcker det med att jag identifierar mig med BankId.
 
sysmali
I Ironside skrev:
Problemet är nog att fullmakten gäller säkert bara bankärenden, så vad behöver man då för fullmakt för att säga upp ett abb hos ett företag?

Edit : verkar vara en framtidsfullmakt man ska ha då, låter dock som en lång process, den förra fullmakten tog väldigt lång tid och det var många om och men. Men det låter som detta är den enda lagliga vägen. Vi får dras med abb:en ett tag till helt enkelt.
Fungerar det inte att skicka mail från din bekantas mail (om ni har tillgång till den)?


https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/att-inga-avtal/

"Du kan till exempel skicka ett mejl med din uppsägning. Skickar du brev kan du spara en kopia eller fotografera brevet och skicka det rekommenderat. Be gärna företaget att skicka en bekräftelse på att de mottagit din uppsägning.

Tänk på att vara tydlig med vad du vill göra när du kontaktar företaget, särskilt om du har flera avtal hos samma företag."
 
A AG A skrev:
Min sambo sköter alla mina kontakter med Telia. Där räcker det med att jag identifierar mig med BankId.
Det går inte att få bank-id för en oförmögen person, då man personligen måste in på banken och identifiera sig första gången. Och det går inte att få ett giltigt ID för en oförmögen person.

Hade liknande strul med mamma, så jag vet. Vi fick vänta tills hon dog med att få ut pengar på diverse konton på Ikanobanken (Lindex bland annat). Lyckligtvis inga abonnemang, mobiltelefonen stod pappa på.
 
Spela in samtalet där ni berättar att ni har fullmakt och säger upp avtalet. Berätta att det spelas in och om de kräver att han kommer till telefonen, påpeka då bara att ni har fullmakt och att det inte kräv Att de hävdar något annat spelar ingen roll.

Därefter bestrider ni alla fakturor som kommer efter uppsägningstiden.(Och eventuella påminnelser/inkasso/kronofigden etc.)

Visst, de kan försöka dra det till tingsrätten, men ni har sagt upp avtalet och har det inspelat som "bevis", så det kommer enbart leda till en kostnad för dem.
 
S Stuff skrev:
Är det demens eller liknande?
I så fall är det hög tid att hitta en mer korrekt/permanent lösning ....., framtidsfullmakt, eller liknande
För sent om demensen redan har inträffat.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Unikt namn
I Ironside skrev:
Nej, jag funderar på att själv ringa och agera personen i fråga men det känns inte helt rätt, jag antar att de spelar in samtalet och i efterhand kan man säkert begära ut läkarutlåtande som bevisar att han inte är talförd.

Det hade inte varit så farligt om det handlade om ett enkelt vanligt abb men här är det uppenbart att han blivit pålurad extra grejer. Han har ex ett mobilt abb med 30 GB gräns samt ett som är obegränsad, dessutom har han ett fast telefon
Då det känns som den enklaste och snabbaste lösningen i detta fall, för att spara några tusenlappar. Jag hade aldrig laddat upp medicinsk information till någon telefonskojare.

Abonnemang ska väl egentligen dessutom kunna avslutas elektroniskt om de går att skaffa elektroniskt. Det finns någon lag som reglerar det. Men ibland kostar det mer tid och energi att få rätt, än att bara dansa dansen och göra det per tel.

Men på sikt behövs nog den längre krångligare vägen gås med rätt typ av fullmakt för liknande framtida bekymmer.
 
vilken firma är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.