• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Råstojaure rinner ut både i Sverige (Lainoälven) och Norge (Råstoälven), så hela Sverige och Norge strax söder om Treriksröset och finska gränsen är en ö.

Ja, förutom delen söder om Göta kanal och öster om Tärendöälven då som är egna öar...
 
  • Gilla
  • Haha
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Råstojaure rinner ut både i Sverige (Lainoälven) och Norge (Råstoälven), så hela Sverige och Norge strax söder om finska gränsen är en ö.

Ja, förutom delen söder om Göta kanal och öster om Tärendöälven då som är egna öar...
Jo, men jag har för mig att den inte är sex meter bred där den rinner ut, inte på någon av sidorna gränsen faktiskt.

Edit:
Det verkar som jag hade rätt om den svenska sidan, men den norska älven "Iselva" är på håret till att klara detta, jag tycker mig se någon fors som nog är mindre än 6m bred där också.
 
Jag var med och byggde en stuga åt tullen vid det Norska utloppet, men glömde att mäta bredden. Jag för göra det nästa gång jag har vägarna förbi.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bifurkationen som heter Tärendö älv eller Tärendöälven.

[länk]
Ser nu att de går ihop vid Jonosuando, jag följde inte älvarna tillräckligt långt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Även jag tyckte det var lite fånigt när Södertörn blev en ö. i.o.m höjdskillnaden mellan saltsjön och Mälaren.
Men å andra sidan, det går att åka båt runt Södertörn, det har jag själv gjort.
Ta ett varv runt på älvarna där uppe gissar jag är en liten utmaning ;)
 
Men det känns lite skönt ändå, att som boende på Götaö med gott samvete kunna odla en riktigt inskränkt och trångsynt ö-mentalitet!
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Tänker att det är Gotland och Danmark....
 
Ulltand Ulltand skrev:
Tänker att det är Gotland och Danmark....
Enligt den svenska definitionen av en l så är definitivt Jylland flera öar...
 
O
pacman42 pacman42 skrev:
Då, då är ju större delen av Götaland en ö också...
Men hur blir det vid viadukten vid Kungs Norrby, här tycker jag det ser ut som att "Götalandsön" sitter ihop med fastlandet? :p
Ett vitt fartyg ovanpå en bro över en väg med texten "Göta kanal" där bilar kör under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Men hur blir det vid viadukten vid Kungs Norrby, här tycker jag det ser ut som att "Götalandsön" sitter ihop med fastlandet? :p
[bild]
Den där bilden är inte från Kungs Norrby, den är tagen betydligt närmare Roxen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
70cm stämmer, likaså att havet ger översvämningar inne i Kungälv vid högvatten.

Däremot så kan man inte riktigt åka i Nordre älv i alla lägen, det beror på hur lågt vatten det är i havet och om skärmarna i Ormo är uppe. Lågt vatten och skärmar hissade gör att det kan bli för strömt i sidokanalen där.
Även om det är fallhöjd på 70 cm så kan man ändå dra en horisontell linje runt hela Hisingen utan nudda varken botten eller ytan. Man börjar några centimeter under ytan i havet och eftersom djupet är över 70 cm så kommer man runt. För mig är det ett sammanhängande vattendrag men vad vet jag. :D

Off-topic men tänk om politikerna hade varit lite modiga och stängt av älven vid Jordfallsbron respektive Hisingsbron. 80% av vattenvolymen rinner trots allt via Nordreälv och inte genom Göteborg. Man skulle slippa alla tunnlar och broar i Göteborg, sjöfarten skulle få en kortare väg till havet och massa landyta skulle frigöras för bebyggelse.

Off-topic x2 - med tanke på hur ström älven kan vara vid Kungälv så är det oerhört komiskt att många Kungälvsbor och politiker förordar en småbåtshamn i älven där Göteborg Kex fabrik ligger. Kan nog bli föremål för många komiska scener i framtiden när små snipor skall kämpa sig förbi fästningen. :rofl:
 
Göteborgarna är ju som sagt var duktiga på att fylla igen vattendrag (kanaler och älvfåror). Även kungälvsborna (Marstrand, hela nybyggda hyreshusområdet på Koön ligger ju på en tidigare holme som man fyllde ut till - Hedvigsholmen).

Rörande OT2: det kan ibland vara rätt stor höjdskillnad för båtarna mellan Fästningsholmen och Hotell Fars Hatt. Där kan det strömma på rätt bra när det är lågvatten i havet och luckorna ligger på botten i Ytterby/Ormo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.