D Daniel 109 skrev:
Du handlar det snarare om anslutning till stammen.
Mja men också att man byter stammen som något slags lapptäcke? Det hade pågått i ett tiotal år och verkade vedertaget vad jag förstod på diverse fastighetsskötare, badrumsentreprenöer etc.

kanske skall tillägga att det handlade om ett sekelskifteshus om det spelar roll.
 
M Maria_G skrev:
Mja men också att man byter stammen som något slags lapptäcke? Det hade pågått i ett tiotal år och verkade vedertaget vad jag förstod på diverse fastighetsskötare, badrumsentreprenöer etc.

kanske skall tillägga att det handlade om ett sekelskifteshus om det spelar roll.

Så kan det vara om förutsättningarna finns.
 
Claes Sörmland
M Maria_G skrev:
Mja men också att man byter stammen som något slags lapptäcke? Det hade pågått i ett tiotal år och verkade vedertaget vad jag förstod på diverse fastighetsskötare, badrumsentreprenöer etc.

kanske skall tillägga att det handlade om ett sekelskifteshus om det spelar roll.
Vi gör så i vår förening efter råd från rörmokare. Varje gång en medlem renoverar badrummet och det ändå rivs ut så hoppar föreningen in och byter den del av avloppsstammen som då blir tillgänglig.

Fördelen är att det är billigt och kostnaden fördelas över tid. Nackdelen är just att det tar en evig tid, det pågår ju över årtionden, och man saknar som styrelse för föreningen kontroll över när vilken del av stammen byts - översikt. Ideella styrelser klarar sällan att upprätthålla kontinuerlig teknisk dokumentation över så lång tid. Det spelar liksom ingen roll om en styrelse bygger det perfekta dokumentationssystemet, det förfelas av nästa styrelse eller nästnästa. Och det är ständiga brandkårsutryckningar och speciallösningar när en bostadsrättshavare plötsligt ska renovera badrummet så man måste som styrelse vara flexibel.

Kanske inget för jätteföreningar i t ex miljonprogramsmiljö?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi gör så i vår förening efter råd från rörmokare. Varje gång en medlem renoverar badrummet och det ändå rivs ut så hoppar föreningen in och byter den del av avloppsstammen som då blir tillgänglig.

Fördelen är att det är billigt och kostnaden fördelas över tid. Nackdelen är just att det tar en evig tid, det pågår ju över årtionden, och man saknar som styrelse för föreningen kontroll över när vilken del av stammen byts - översikt. Ideella styrelser klarar sällan att upprätthålla kontinuerlig teknisk dokumentation över så lång tid. Det spelar liksom ingen roll om en styrelse bygger det perfekta dokumentationssystemet, det förfelas av nästa styrelse eller nästnästa. Och det är ständiga brandkårsutryckningar och speciallösningar när en bostadsrättshavare plötsligt ska renovera badrummet så man måste som styrelse vara flexibel.

Kanske inget för jätteföreningar i t ex miljonprogramsmiljö?

Ja, jag delar den uppfattningen. Satt själv i styrelsen och det var en del förvirring kring vad som gällde och vilka stammar som var bytta. Den absolut största fördelen måste ju dock vara att man slipper göra ett utskick där det framgår att man ämnar riva ut medlemmens exklusiva kakel från 2017 för att ersätta det med vitt 15*15? Även om en köpare borde förutse detta vid en noggrann granskning av årsredovisningen kan jag inte tänka mig att det går smidigt…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vad jag förstod så var alla rör ingjutna i betng här,'vet inte om det försvårar arbetet.
 
M Maria_G skrev:
Ja, att byta själva stammen i samband med att badrummet ändå renoveras innebär någon dags arbete och materialkostnader är marginell.
Det kostar mer än 10k
 
Claes Sörmland
A A-Man_08 skrev:
Det kostar mer än 10k
Delstambyte inklusive ny avloppsgroda och brunn brukar gå på kring 30 tusen kr för en lägenhet när vi har gjort det. Men det varierar beroende på förutsättningarna.

Mest kostnadsdrivande är om det blir tuppfäktning mellan badrumsrenoveringsfirman som är inköpt av bostadsrättshavaren och rörmokaren som föreningen återkommande anlitar. Det händer tyvärr att hantverkarkillarna inte vill lira boll och det blir inte bättre av att de ibland inte kan prata med varandra (arbetarna som jobbar med badrummet kan inte svenska/engelska). Lösningen kan vara att låta bostadsrättshavarens firma även göra delstamsbytet men då förlorar styrelsen ännu mer kontroll över stambytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.