Ulltand Ulltand skrev:
Att ett avloppsrör i regel kan förväntas hålla i 40 till 60 år, lite beroende på hur det används :)
Då är det dags många badrum i kåkar byggd runt 1975 har aldrig renoverats.
 
A A-Man_08 skrev:
Då är det dags många badrum i kåkar byggd runt 1975 har aldrig renoverats.
Ja och eftersom man punkterar tätskiktet i våtrum när man byter avlopp är det viktigt att ha med sig.

Trist om man nyligen renoverat med fint kakel och klinker och allt måste rivas upp pga stambyten :(

Ett Stambyte kan och bör därför planeras in av förvaltningen långt i förväg.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja och eftersom man punkterar tätskiktet i våtrum när man byter avlopp är det viktigt att ha med sig.

Trist om man nyligen renoverat med fint kakel och klinker och allt måste rivas upp pga stambyten :(
Vem byter avlopp utan att göra om tätskikt.
Ja jag har varit med om det
Spettet i ett 6år gammalt badrum.
 
A A-Man_08 skrev:
Vem byter avlopp utan att göra om tätskikt.
Ja jag har varit med om det
Spettet i ett 6år gammalt badrum.

Mer kanske det omvända. Ovetandes har renoverat badrum men utan att förstå vad som komma skall.
 
För en oinvigd, är de 80 miljonerna enbart för att byta ut/fixa rören, eller inkluderar det återställning av tätskikt i badrum (och ev. till och med återställning av ytskikt)? Om det enbart är för själva rören så lär ju kostnaden bli det dubbla innan allt är återställt och badrummen kan användas som förr.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Första inlägget :p


"Inkluderar kakel o klinker i badrum och dragning av nytt vatten från badrum till kök i lägenheten, så några hundra tusen per lägenhet är väl inte orimligt"

Det var officiell info från flörening som gav mig det, 80 miljioner vet jag inte om det var uppskattning eller officiell info.

(inte hundra på det där med nytt vatten till kök, det var en möjlighet)
 
M -MH- skrev:
Första inlägget :p


"Inkluderar kakel o klinker i badrum och dragning av nytt vatten från badrum till kök i lägenheten, så några hundra tusen per lägenhet är väl inte orimligt"

Det var officiell info från flörening som gav mig det, 80 miljioner vet jag inte om det var uppskattning eller officiell info.

(inte hundra på det där med nytt vatten till kök, det var en möjlighet)
Det sista man blir blind på är ögonen :sweat::p
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mer kanske det omvända. Ovetandes har renoverat badrum men utan att förstå vad som komma skall.
Det har jag varit med om badrum som Måste göras om bara för att man ska renovera.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ingen har nämnt alternativet partiellt stambyte så jag vet inte om det är ett dåligt alternativ? Tillämpades i föreningen jag tidigare bodde i och kostade väl cirka 10k per lägenhet. Det man då gjorde var att medlemmen ålades att byta rören när de ändå renoverade badrummet (mot ersättning). Utöver den enorma kostnaden för de nya badrummen så tänker jag att det kan bli problem när någon medlem har investerat i ett marmorbeklätt badrum och en annan har köpt sin lägenhet just för att badrummet var så lyxigt, och nu får dessa utrivna och ersatta med standardkakel och enkla lösningar. Medan en tredje får en gratis renovering av ett deppigt 80-talsbadrum med plastmatta…
 
Stambyte för 10k?
 
A A-Man_08 skrev:
Stambyte för 10k?
Ja, att byta själva stammen i samband med att badrummet ändå renoveras innebär någon dags arbete och materialkostnader är marginell.
 
Hur har de lyckats låna 20 milj till 3,58% 2018 ??
Våra lån som sattes om då ligger på runt 1%
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Maria_G skrev:
Ja, att byta själva stammen i samband med att badrummet ändå renoveras innebär någon dags arbete och materialkostnader är marginell.
Du handlar det snarare om anslutning till stammen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland
Isakare Isakare skrev:
Hur har de lyckats låna 20 milj till 3,58% 2018 ??
Våra lån som sattes om då ligger på runt 1%
Samma erfarenhet här men då var det inte långa bindningstider.
 
M Maria_G skrev:
Ja, att byta själva stammen i samband med att badrummet ändå renoveras innebär någon dags arbete och materialkostnader är marginell.
Jo man byter då egentligen anslutningen till stammen. Kan sedan byta själva stammen (den vertikala ledningen) utan att inverkan på badrummet är det gott. Men inte givet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.