RoTe RoTe skrev:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!!
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl ändå en jäkla skillnad på att gräva gigantiska diken längs tomtgränserna (krondiken är ju som du säkert känner till det ett par meter djupa och flera meter breda), en häck eller ett staket räcker gott och väl. Krondiken är dessutom olagligt att gräva utan särskilda tillstånd. Och jo, jag förstod att den som skrev det överdrev, men juridikforumet är inte rätt ställe att raljera, ironisera eller överdriva.
Om du läst
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl ändå en jäkla skillnad på att gräva gigantiska diken längs tomtgränserna (krondiken är ju som du säkert känner till det ett par meter djupa och flera meter breda), en häck eller ett staket räcker gott och väl. Krondiken är dessutom olagligt att gräva utan särskilda tillstånd. Och jo, jag förstod att den som skrev det överdrev, men juridikforumet är inte rätt ställe att raljera, ironisera eller överdriva.[
Är väl egentligen jag som ska be om ursäkt för det klumpiga ordvalet av ’krondike’.
Men det kanske är bättre att ansöka om tillstånd för ett dike för grannen kommer tyvärr aldrig sluta göra intrång på TS mark.
Att sätta staket / häck på ett så stort område blir väldigt kostsamt
 
Ann-Christin Asson Ann-Christin Ahl skrev:
Om du läst


Är väl egentligen jag som ska be om ursäkt för det klumpiga ordvalet av ’krondike’.
Men det kanske är bättre att ansöka om tillstånd för ett dike för grannen kommer tyvärr aldrig sluta göra intrång på TS mark.
Att sätta staket / häck på ett så stort område blir väldigt kostsamt
Oja, jordbruksstängsel är inte så dyra per meter, som diverse former av villastaket.

TS kan stängsla med ett normalt elstängsel för jordbruksändamål, t.ex., med tre trådar, och låta lite ungnöt beta...
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
B
Prata med grannen förklara vad som gäller sätt tidsramar..
Dokumentera allt skriftligt, mail
Om han inte flyttat städat av!
Förklara att det är din egendom eftersom han inte städat av din mark/fastighet i tid
Foto
Videoinspelningar
polisanmäl
Kontakta kronofogden.
Ev stäm grannen hos Tingsrätten.
Lycka till
(y);)
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
L Lukt skrev:
Såg nu att du tydligen låter byggnadsnämnden driva detta som ett bygglovsärende och att du låter dem hållas och själva begära handräckning av KF om de bedömer att det behövs.

Tjaa, man kan ju låta det pågå på detta sätt och låta grannen fortsätta pissa på dig med byggnadsnämnden administrerar ärendet i det oändliga, eller så kontaktar du KF direkt och begär särkild handräckning. Oavsett vad Byggnadsnämnden pysslar med.

Det är för mig HELT OBEGRIPLIGT att du inte gjort det än.
Det är ganska uppenbart att han inte vågar blanda in KF själv.
Det hade ju varit det enda rätta, då han specifikt har meddelat grannen om att så skulle ske efter en månad. När en månad gått och ingenting händer förstår ju grannen att det är tomma hot och att det är fritt fram i fortsättningen.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Ann-Christin Asson Ann-Christin Ahl skrev:
Är väl egentligen jag som ska be om ursäkt för det klumpiga ordvalet av ’krondike’.
Men det kanske är bättre att ansöka om tillstånd för ett dike för grannen kommer tyvärr aldrig sluta göra intrång på TS mark.
Att sätta staket / häck på ett så stort område blir väldigt kostsamt
Ett enkelt staket är väldigt mycket billigare, snabbare och enklare än krondiken.
En snabb googling visar att stängsel kostar omkring 5000 för 100 meter, inklusive stolpar att slå ner.
Avvattningsdiken kräver som sagt tillstånd oavsett storlek även om de inte är så djupa som så kallade krondiken och kostar garanterar tusenlappar per meter om man inte tänkt handgräva, dessutom ger det ju oönskad dränering, plus att de tar mycket mer palts än ett fårstängsel eller Gunnebostaket.
 
S skogaliten skrev:
TS kan stängsla med ett normalt elstängsel för jordbruksändamål, t.ex., med tre trådar
Risken är väl att grannen "löser" det problemet fortare än man säger "snipp, snapp, snut så var stängslet slut".
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Risken är väl att grannen "löser" det problemet fortare än man säger "snipp, snapp, snut så var stängslet slut".
Men då har ju grannen gått från "misstag" till skadegörelse.
 
  • Gilla
MariaBK och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Men då har ju grannen gått från "misstag" till skadegörelse.
Känns inte som den typen av granne som bryr sig nämnvärt om såna saker...
 
  • Gilla
PixieEddie och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Känns inte som den typen av granne som bryr sig nämnvärt om såna saker...
Mycket möjligt, men då hamnar man ändå i en annan härad än "jag visste inte". Det är skillnad på att begå brott utan kontra med uppsåt.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Men vad drygt! Jag lider med ts och är så glad att vi köpte grannens hus när det blev till salu. Nu har vi inga grannar som kan leka Putin och annektera vår tomt.
 
  • Gilla
TommyK72 och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vedskjul som ska rivas kan ju råka brinna.

Du kan ta ut parkeringsavgift/kontrollavgift ("p-bot") på egen mark, om jag förstår det rätt. Du behöver skylta tydligt i förväg, bland annat.
Kontakta ett P-bolag och se till att det kommer upp skyltar med parkering förbjuden och P-bolagets namn och telefonnummer. Du kan förstås ha en tilläggsskylt med att det inte gäller förhyrda platser och om grannen undrar så kostar en plats t.ex. 500 kr/månad
 
Jag har följt denna tråd ett tag nu. Huvuddelen av de förslag som ges är löjliga. Det enda förslag som har någon relevans är att anlita kronofogden för avhysning. Fastighetsägarens kostnader kommer att tilldömas motparten att betala.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 18 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Repa hans bil paffa hans däck pippa hans fru?
Ordna fram en charmig man i lämplig ålder som gillar grannfruns utseende och kan charma henne så att hon lämnar sin man.
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nja.
Är du på väg till oss? :surprised:;):crysmile::cool:
 
  • Gilla
Fransyskans
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Det sa handläggaren med, och att ett växthus inte är en ”nödvändig komplementsbyggnad” så han kommer knappast få igenom sin tvångsreglering tack vare växthuset. Han hävdar att hans tomt om 1000kvm ”är för liten för att kunna försörja sig på om man bor på landsbygden” -nåt i den stilen.

Jag funderar på varför han inte tänkte på det när han köpte huset för strax över ett år sedan? Han verkar anse att det är vårt ansvar som grannar att tillgodose hans behov av större tomt. ”För att bibehålla en god grannsämja” som han själv så fint skrev i ett brev till oss där han förklarade att han behövde köpa 1000kvm mark av oss.
Om man vill försörja sig på tomten så skulle han ha köpt en jordbruksfastighet på en gång men han kanske menar att han skulle ha egna eller andras maskiner placerade där så skulle han ha köpt något större på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.