Paralun: Jag har sett hans hinkar. Jag håller inte med om beskrivningen. Det behövs ingen import av dyr el för att få ett högt elpris.
 
J jawen skrev:
Läste precis att hela 2,4 miljoner hushåll i Sverige är ensamstående eller ensamstående med barn.
Tror dessa plötsliga prishöjningar på bensin/diesel, mat, kraftig höjd ränta och dessa elpriser kan bli otroligt förödande för Sverige kanske för överskådlig framtid ca 50% har inte dessa marginaler som kommer behövas.

Om ca 50 % av Sveriges 4,8 miljoner hushåll bara har 1 inkomst, så finns det inte en chans i världen att en person klarar alla dessa kraftiga prisuppgångar på allt som kommit nu sista året.
Även ett "litet" huslån på landet på 1,8 milj blir ca 4500 kr/mån i ökade räntekostnader, lägg på 1500 kr/mån för mat, 2000 kr/mån för bilens ökade kostnader....Och som grädde på moset 3-4.000 kr extra per mån i elräkningar.

Dessa 11-12.000 kr i ökade månadskostnader kommer bara några 10-tal procent klara av av dom ensamstående med 1 inkomst, övriga kommer kämpa med till slut förlora "allt" & med största sannolikhet för vi i närtid en explosion ökning av skuldfall hos Kronofogden.

Och den sista rapporten om våra stackars fattigpensionärer (som för 3 år sedan passerade 311.000 människor) har säkert blivit 500.000 i dagsläget. Det är en pensionär som tjänar mindre än 12 300 kronor i månaden efter skatt som ska räcka till hyra, mat vård, tandvård, mediciner, hygienartiklar, elkostnader, bredband/tv, hemförsäkring & förhoppningsvis nån vinterjacka & vinterskor.

Hur ska dessa redan utblottade äldre människor kunna ha råd till el & mat nu, när det inte ens räckte till innan prisuppgångarna.

På många sätt så skäms jag för Sverige, att ett rikt land som oss skulle behöva ha det så här illa för våra gamla som varit med och byggt landet

[länk]
Fast en stor andel av dessa bor väl i små lägenheter alt. lägenheter på mindre orter och drabbas således varken av elpriser eller räntor i särskilt hög utsträckning?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Paralun: Jag har sett hans hinkar. Jag håller inte med om beskrivningen. Det behövs ingen import av dyr el för att få ett högt elpris.
Jo det var precis det vi såg under senaste perioden med ett mycket högt elpris. Eller är du glömsk?
 
Den inporten kommer för att elpriset är högt, utan importen skulle det vara ännu högre.
 
D Daniel 109 skrev:
Den inporten kommer för att elpriset är högt, utan importen skulle det vara ännu högre.
SE4as "hink" är ju ett svart hål och måste fyllas med flera småhinkar.
 
Nu är elpriset tillbaka på normal nivå.
5 öre I morse (y)
Morgondagens priser:
Elektricitetspriser per timme i Sverige för olika regioner (SE1-SE4); graf och tabell visar kostnad i öre/kWh.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
P paralun skrev:
Alla dessa betalväggar för bra artiklar.
Här har du från SvT när Ekenstierna förklarar med hinkar och vatten.
[länk]
Vill höra från de som hävdar att den modellen inte fungerar, hur det fungerar i de nämnda länderna som uppenbarligen kan ha olika priser på inhemsk och exporterad el. Kom igen nu!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
De har en så pass begränsad anslutningseffekt till omvärlden att de fått tillåtelse att göra undantag för elhandeln. Jag kan garantera att de inte har två parallella marknader av Beken typ.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kablarna ägs av olika aktiebolag, och några av dom bolagen är statsägda. Kablarna kör in enorma vinster. För elsystemen är det bra att dom finns för dom anslutna länder kan då dela på kraftverksresurser och reservkapacitet samt att elnäten blir stabilare.
Nackdelen är att svenska kraftbolag tar dom som förevändning för att höja sina priser.
Jag har en misstanke om att det byggts fler exportledningar senaste åren för att öka lönsamheten för vindkraften, jag har dock inga belägg för det.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
V videopac skrev:
Vill höra från de som hävdar att den modellen inte fungerar, hur det fungerar i de nämnda länderna som uppenbarligen kan ha olika priser på inhemsk och exporterad el. Kom igen nu!
Jo debatten har blivit att man får ju ingen drivkraft till att spara om man sänker priset. (eftersom det är en elbrist under vintern) Sedan viktigast tror jag så ingriper man i en marknadsmodell som är mycket bekväm för en politiker inkl att det helt strider mot en moderat syn på fri konkurrens. Sen handlar det då om att vara lojal mot länder som Danmark och främst Tyskland (tex Uniper har 500 miljarder att ta tillbaka)
Nu handlar det om elenergi som är grunden till vårt välstånd så jag ser inget fel i att politiker får ta tag i elprismodellen.
 
Problemet är att ingen här tycks förstå hur elpriset sätts. Då blir det meningslöst att diskutera förändringar.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan liksom inte ha två marknader med olika pris tillgängligt. Ingen vill ju då sälja på lågprismarknaden
Exporterar dessa länder ingen el ?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De har en så pass begränsad anslutningseffekt till omvärlden att de fått tillåtelse att göra undantag för elhandeln. Jag kan garantera att de inte har två parallella marknader av Beken typ.
De har alltså varit smarta nog att inte bygga en massa exportkablar?

Hur fungerar då de undantagen då, eftersom du hävdar att de inte har olika priser för lokal- och exportel? Men ändå så har de lägre priser inom landet. Är det att de "slipper" exportera el överhuvudtaget som gör att de kan hålla priset nere lokalt?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
V videopac skrev:
Vill höra från de som hävdar att den modellen inte fungerar, hur det fungerar i de nämnda länderna som uppenbarligen kan ha olika priser på inhemsk och exporterad el. Kom igen nu!
Av kommuniktationen från myndigheterna så verkar de mest oroliga för elavbrott i vinter och ransonering. Ekenstioernas modell hade motverkat elsparandet.
 
P paralun skrev:
blivit att man får ju ingen drivkraft till att spara om man sänker priset. (eftersom det är en elbrist under vintern)
Blir ju inte så mycket incitament att spara el heller inom EU´s elhandel, om länder bidrar med el-stöd-pengar på den nivån som Norge, Tyskland med flera nu gjort.

Men som vanligt, lilla fjutt-Sverige ska gå "först med flaggan i topp" & visa gott exempel "för världen" även om vi stupar på vägen dit.
 
  • Gilla
tslabot och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.