Träden måste ju vara äldre än garaget va? Lär ju göra det svårt hävda att de måste huggas ner?
 
J Jaggatagga skrev:
Träden måste ju vara äldre än garaget va? Lär ju göra det svårt hävda att de måste huggas ner?
Ja fast samma granne sålde en gång marken till kommunen där man sedan byggde husen på. 1987 var träden inte högre än 3meter, så tror inte man såg det som ett problem då.
 
J Jaggatagga skrev:
Träden måste ju vara äldre än garaget va? Lär ju göra det svårt hävda att de måste huggas ner?
Trädens ålder påverkar inte rättsläget.
 
  • Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
Limpewe Limpewe skrev:
Nej det var takpannor som sprack förra vintern. Enligt takläggaren låg det ett 15cm tjockt lager av gammalt barr som blåst in och var helt genomsurt. Pannorna klarade inte väta från två håll när det frös.
Om du ändå måste fixa taket, fundera på att byta till plåttak, så slipper du sådana problem. För grannens träd har du tyvärr ingen rätt att bestämma över.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
Takränna fylld med barr, omgiven av tak och naturmark. Behöver rensas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så blir det med plåttak rännan full och stuprören.. typiska problem med träd 20m nära hus
Men detta är från många år av ickeunderhåll att var jämnt till kanten och botten 3-4cm förmultnat
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
[bild]

så blir det med plåttak rännan full och stuprören.. typiska problem med träd 20m nära hus
Men detta är från många år av ickeunderhåll att var jämnt till kanten och botten 3-4cm förmultnat
Ja i ett sånt fall kan man ju inte skylla ifrån sig på allt annat än ens egen lathet.
I för sig känner jag en snubbe som inte ens kunde rensa hängrännor, hur man nu inte vet hur man lyfter av skit.
Svart och orange bärbar ångrengörare eller dammsugartillbehör med borsthuvud och ergonomiskt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HogeN HogeN skrev:
[bild]

så blir det med plåttak rännan full och stuprören.. typiska problem med träd 20m nära hus
Men detta är från många år av ickeunderhåll att var jämnt till kanten och botten 3-4cm förmultnat
Underbart
 
Limpewe, trisst förstår frustrationen. Här hade jag köpt ett kapell till bilen, för att skydda den så mkt som möjligt och för att slippa dra borste över lacken. Var i liknande situation och visst lite tid tog det att dra över kapellet etc, men helt klart skyddade det mot såväl nedfallande löv som skräp i övrigt mm
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Inte sett om TS svarat på förslaget att erbjuda grannen att sköta fällningen och bortforslandet själv? Men om grannen inte går med på det heller hade jag personligen bytt ut takpannorna på garaget till sådana som är glaserade/behandlade så att skräpet glider av istället för att ligga kvar och förmultna, samt klurat ut någon lösning för skydd för bilen om det känns jobbigt att sopa av den. Känns värt det för att slippa hålla på att ödsla massa energi på att tjafsa med grannen.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ja i trädgårdar skulle det bara få finnas rabarber, thujahäckar och gräs.

Nej men det borde finnas regler som begränsar höga träd precis vid tomtgräns. Om man man vill ha höga träd kan man ju placera dem vid sina egna hus.
 
  • Haha
perra i skogen
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Nej men det borde finnas regler som begränsar höga träd precis vid tomtgräns. Om man man vill ha höga träd kan man ju placera dem vid sina egna hus.
Det borde snarare finnas regler som säkerställer att man undersökt om grannen har höga träd i tomtgränsen innan man skriver på kontraktet och köper ett hus.
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 7 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Nej men det borde finnas regler som begränsar höga träd precis vid tomtgräns. Om man man vill ha höga träd kan man ju placera dem vid sina egna hus.
eller så köper man inte hus i villa områden
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Nej men det borde finnas regler som begränsar höga träd precis vid tomtgräns. Om man man vill ha höga träd kan man ju placera dem vid sina egna hus.
Men i många fall fanns träden där innan husen.. och då har husägaren placerat byggnaden ”fel”..

Även om träden inte är (lika) stora från början.. så syns de ju i de allra flesta fall! Så man ser dem med blotta ögat…så det kan man inte säga något om iaf! Däremot skulle jag vidtagit egna åtgärder om min granne planterade (framtida) stora träd vid tomtgränsen efter jag flyttat in.. skulle genast gräva ner en barriär för rötterna på min sida!

Sedan skulle jag årligen hålla efter grenar som sökte sig till min sida (så den inte etablerade sig åt mitt håll - ja, om jag nu inte ville det då!).. men löv, barr, kvistar och pollen… anser jag att man får ta om man skaffar hus (personlig åsikt, då naturen lever och den färdas långt.. inte bara från grannen).
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Nej men det borde finnas regler som begränsar höga träd precis vid tomtgräns. Om man man vill ha höga träd kan man ju placera dem vid sina egna hus.
10-15 meter höga är lagom, runt hela tomten.
Då slipper man extrem hetta och kan lägga sig i skuggan ;)

Grannen fick lov att ta 3 st i år, mot att han bygger ett högt tätt plank så jag slipper se hans hyresgäster.
 
tensiden tensiden skrev:
Det borde snarare finnas regler som säkerställer att man undersökt om grannen har höga träd i tomtgränsen innan man skriver på kontraktet och köper ett hus.
Ööööh det är ganska dyrt med tomter? Sååå de som har köpt sin tomt först ska bara få fläka ut sig runt sin tomtgräns och få ännu mer?
Det är väl mer rimligt att man samsas så det blir tryggt och trivsamt för alla och vill man ha höga träd så placerar man dem minst 4,5 m in på sin egna tomtgrän!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.