S Stigur-Olafur skrev:
Hej!

Spännande och informativ artikel.

Det jag saknar är information om en budget för de som faktiskt själva är intresserade av byggnadsvård. Det finns en uppsjö av IG konto, bloggar, poddar och tv program om byggnadsvård där jag tycker man mest står och petar på ett hus med en pensel och snackar, sen kommer en hantverkare och gör allt arbete.

Jag tror att det finns många som ser processen som hela syftet, och då handlar det istället om att lära sig och göra ALLT själv. Allt från att byta sylar, bygga badrum och koka slamfärg. Enkla brunnar har folk grävt själva i alla år, står huset tex på gammal sandig sjöbotten är det bara att gräva ett hål med spade och sänka ner några cementringar. Så lite som möjligt ska köpas klart. Så mycket som möjligt ska göras själv. Så mycket av det gamla ska bevaras som möjligt. Vi verkar idag ha blivit handikappade i en tro att allt måste göras på ett och samma fackmässiga sätt och se ut som det gör på Instagram. Bara viljan och drivet finns kan man göra nästan allt själv (som man får).

Och då tror jag det är en helt annan budget. Givetvis betydligt mer tidskrävande. Jag tror att det skulle vara intressant för många att se ett exempel på en sån budget där någon gjort hela resan själv.
Jag har gjort allt själv, men vet tyvärr hur mycket jag har lagt ner i pengar. Det som är det svåraste är nästan att hitta material, men det går. Begagnat och mindre sågverk och naturmaterial från tomten. Man ska se det som en hobby och inget måste.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Jag har gjort allt själv, men vet tyvärr hur mycket jag har lagt ner i pengar. Det som är det svåraste är nästan att hitta material, men det går. Begagnat och mindre sågverk och naturmaterial från tomten. Man ska se det som en hobby och inget måste.
För personer som är lokala i blandad skogs-/jordbruks-bygd och med goda kontakter i grannskapet kan virke vara sort-of-billigt (jag behöver ha två tum x 8 tum plank - en vecka senare ringer grannens granne och säger att det ligger på stallvinden eller ute i skogen i en torkställning.)

För att det ska fungera behöver man dock sedan tidigare vara känd för att vara lätt att göra med - så nyinflyttade personer som klagar på att markägaren har kreatur i hagen intill deras dyrt köpta hus lär inte kunna räkna med grattis/till lågt pris hjälp. :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Tycker det är förjävligt att Tv och kändisar ska sälja in den här livsstilen med livet på landet och återanvända saker i all evighet. Blir fullt med stadsbor som överskattar sin förmåga att ta sig igenom en sån här renovering. Det är mycket mer slit än det Ernst håller på med i sina avsnitt. Vem skulle t.ex börja med ett BORD mitt uppe i en totalrenovering av ett hus?? Fullkomligt orimligt. Och lycka till att få tag på elektriker mitt i sommaren när ni står där med era tapeter från 20-talet som luktar skunk. Hur många har inte fått astma efter att slipat mögliga fönster? Ta ert ansvar och förklara för folk att det är månader och månader av jobb och inte ett sommarlov!!!
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Tycker det är förjävligt att Tv och kändisar ska sälja in den här livsstilen med livet på landet och återanvända saker i all evighet. Blir fullt med stadsbor som överskattar sin förmåga att ta sig igenom en sån här renovering. Det är mycket mer slit än det Ernst håller på med i sina avsnitt. Vem skulle t.ex börja med ett BORD mitt uppe i en totalrenovering av ett hus?? Fullkomligt orimligt. Och lycka till att få tag på elektriker mitt i sommaren när ni står där med era tapeter från 20-talet som luktar skunk. Hur många har inte fått astma efter att slipat mögliga fönster? Ta ert ansvar och förklara för folk att det är månader och månader av jobb och inte ett sommarlov!!!
Eller så lär man sina barn tänka själva och inte vara en sill i mängden…
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Läget!, Läget!, Läget!. Ett sånt där ruckel river man ju såklart.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
Fast å andra sidan är Tv och kändisarna dåliga på att visa vilka möjligheter som finns.
Lika dåliga som de är på att visa svårigheterna. Det saknas realism båda vägarna.
Det leder till att folk rusar in i projekt utan att se och utnyttja möjligheterna och sedan kör de fast i svårigheterna.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Tittar ju inte ens på tv. Men renoverar ruckel på ruckel :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Tycker det är förjävligt att Tv och kändisar ska sälja in den här livsstilen med livet på landet och återanvända saker i all evighet. Blir fullt med stadsbor som överskattar sin förmåga att ta sig igenom en sån här renovering. Det är mycket mer slit än det Ernst håller på med i sina avsnitt. Vem skulle t.ex börja med ett BORD mitt uppe i en totalrenovering av ett hus?? Fullkomligt orimligt. Och lycka till att få tag på elektriker mitt i sommaren när ni står där med era tapeter från 20-talet som luktar skunk. Hur många har inte fått astma efter att slipat mögliga fönster? Ta ert ansvar och förklara för folk att det är månader och månader av jobb och inte ett sommarlov!!!
Det är alltså din uppfattning att människor som är Ernst-skadade köper ödehus och renoverar sönder både liv, hälsa och relationer? Jag måste fråga om du har många såna personer i din bekantskapskrets, eller om det är något du har sett...på TV kanske?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är alltså din uppfattning att människor som är Ernst-skadade köper ödehus och renoverar sönder både liv, hälsa och relationer? Jag måste fråga om du har många såna personer i din bekantskapskrets, eller om det är något du har sett...på TV kanske?
Det är inte nödvändigtvis ödehus. Många gånger är det bara ett vanligt hus som folk ska ta ner varenda vägg i och öppna upp till nock så att man kan höra skatorna gå på genom taket.

Ja, jag tycker man lurar folk att tro en renovering av ett hus kan göras på ett par veckor. Många omkring mig som påbörjat stora projekt och sen tar precis all ork och lust slut. Att ungarna skulle leka lugnt omkring medan man försöker måtta upp gipsskivor... Och Ernst blir allt klar med allt, inklusive maten, när gästerna kommer. Vet ni, för egen del fick jag avboka en midsommar när personen som bjudit in oss inte blivit klar med sitt projekt och prioriterade bygg framför sina gäster. Bästa var nog ändå att man inte heller lät meddela att den var inställd annat än genom att folk fick låtas förstå genom rykten att personen skulle arbeta midsommar. Kul att få veta sådär mindre än en vecka innan dagen.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Det är klart att det går att vara "Ernst" snabb vid renoveringar .... men folk vill inte betala vad det kostar.
2-skifts lag som arbetar åt en.
Mao man hyr in alla arbetare som genom 2-skift får arbeta 16 timmar per dygn alla dagar i veckan.
Sen att det kostar ca 4ggr mer än normal inhyrning av hantverkare ... tja

Hur var det det ...
Affisch erbjuder tre servicetyper: bra, billig, snabb. Välj två, varje kombination medföljer en kompromiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Det är inte nödvändigtvis ödehus. Många gånger är det bara ett vanligt hus som folk ska ta ner varenda vägg i och öppna upp till nock så att man kan höra skatorna gå på genom taket.

Ja, jag tycker man lurar folk att tro en renovering av ett hus kan göras på ett par veckor. Många omkring mig som påbörjat stora projekt och sen tar precis all ork och lust slut. Att ungarna skulle leka lugnt omkring medan man försöker måtta upp gipsskivor... Och Ernst blir allt klar med allt, inklusive maten, när gästerna kommer. Vet ni, för egen del fick jag avboka en midsommar när personen som bjudit in oss inte blivit klar med sitt projekt och prioriterade bygg framför sina gäster. Bästa var nog ändå att man inte heller lät meddela att den var inställd annat än genom att folk fick låtas förstå genom rykten att personen skulle arbeta midsommar. Kul att få veta sådär mindre än en vecka innan dagen.
Om jag får fördomsprofilera dig i all enkelhet, så är du en svenskfödd hetero-man 50+. Det är oftast de som betraktar Ernst såsom varandes ondskan personifierad. (Dock brukar deras kvinnliga partners få något skimrande i ögonen när de har en skärm med Ernst framför sig.)

Finns det inte ett eget ansvar i hur en person/familj väljer att göra med sitt hem, ödehus eller ej? Visst kunde jag skylla på Ernst när 1,5-åringen tömde en 10-litersburk med takfärg över undergolvet i det lilla sovrummet, men det gjorde jag inte. Det var jag, och inte Ernst, som försökte ha med mig en liten huligan i arbetet.

Det var inte särskilt artigt av din bekant att dra tillbaka inbjudningarna till midsommarfesten för att istället hålla på och bygga, men det kanske var det han trivdes bäst med, även om det var ohyfsat?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om jag får fördomsprofilera dig i all enkelhet, så är du en svenskfödd hetero-man 50+. Det är oftast de som betraktar Ernst såsom varandes ondskan personifierad.
Stämmer nog bra! Min make lät så tidigare, men senaste två åren är det han som följt programmen noga. Dock har vi sluppit kvistlampor och förgiftad snaps än så länge :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har undersökt vad det kostar att köpa ett ödehus och renovera upp det till beboelig standard. Till vår hjälp har vi Robert Danielsson som är en av Sveriges främsta experter på ämnet.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att rädda ett ödehus?
Vatten och avlopp kostar betydligt mer. Även el är betydligt dyrare. 120000 räcker inte till en bergvärmeinstallation heller.
Jag vet för jag har själv betalat för det under året.
Var kan det vara så billigt ?
Grattis ni som fått det till de priserna!
 
  • Gilla
onaka
  • Laddar…
Är inte hela tanken med ett ödehus att man kommer få investera en hel del tid själv, vända och vrida och leta begagnat? Lejer man bort hela jobbet är det troligtvis billigare att bygga nytt men får man tag i ett välbyggt hus efter gamla metoder kan det vara förvånansvärt gott skick...
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
C
M MrDizzy skrev:
Det är klart att det går att vara "Ernst" snabb vid renoveringar .... men folk vill inte betala vad det kostar.
Nja, efter att ha varit och kikat på ett av Ernst alster här i närheten så är det bara att konstatera att det är en ren kuliss. Bara riggat på allra enklaste sätt så att det skall se bra ut på bild. Det går inte att jobba så i verkligheten.
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.