Rätt beslag, rätt färg, rätt socklar och lister och andra snickerier... Det blir väldigt dyrt om allting ska vara rätt. Å andra sidan ser jag ju att det ger ett visst utseende när den yttre panelen spikas med handsmidd spik, för att nämna ett exempel.

Hur stor vikt lägger ni andra vid sådana detaljer när ni renoverar era gamla hus? Använder ni gammaldags klippspik / handsmidd spik eller någonting annat? Hur mycket anstränger ni er för att allting ska vara "rätt"? Och hur stor roll tror ni att det egentligen spelar för intrycket i stort?
 
Tror det finns väldigt många olika förhållningssätt till detta.........

OM huset i övrigt är orört 1800-tal så är det säkert viktigare att hålla fast vid dessa detaljer än om väldigt mycket annat har förändrats. Ska man betala jättemycket pengar för att göra huset 'gamlare' än det har sett ut på 100 år?

Min inställning är att de som har bott i huset före mig alltid har haft det knapert. Dom har lappat o lagat med vad dom har kommit över. Skulle aldrig ha betalt en förmögenhet för handsmidd spik om det fanns billig fabriksgjord............ Dom skulle inte heller genast ha kastat sig över varje nymodighet vad gäller material och inredningstrend, utan fortsatt enligt gamla vanor. Tyvärr fick dom hjälp på gamla dar av någon som varje år smetade plastfärg över alla föster, så dom var i princip fördärvade, och plastmattor lades också in, så golven fördärvades också......

Å andra sidan, de gamla detaljer som finns bevarade tar jag tillvara o kompletterar. Och när jag beställer nytt försöker jag likna det gamla. T.ex. tog tillvara alla gamla fönsterglas o fönsterhakar och kompletterade när jag bytte fönster (bytte från enkel till dubbelkopplat fastän nygjorda med gammeldags profiler = en kompromiss) Däremot satte jag inte på några vinkeljärn, eftersom jag visste att jag skulle slarva med målningsunderhåll o så skulle det bli stående vatten i vinklarna o det skulle bli röta..... Framtida ägare som gärna vill ha vinkeljärn kan ju enkelt sätta på sådana...... Gavelpanelen bemödade jag mig om att göra i samma virkesdimensioner som tidigare, men måste erkänna att jag använde skruv. Såg på den gamla panelen hur spikarna hade dragits ur av träets vridningar, och hur regnet läckte in p.g.a. detta......... Tänkte att skruvarna håller bättre, och så mycket enklare att dra in.

Kort sagt, min renoveringsstrategi är ett evigt kompromissande mellan vad som är önskvärt, praktiskt och ekonomiskt möjigt.
 
Sommartorparn skrev:
Gavelpanelen bemödade jag mig om att göra i samma virkesdimensioner som tidigare, men måste erkänna att jag använde skruv. Såg på den gamla panelen hur skruvarna hade dragits ur av träets vridningar, och hur regnet läckte in p.g.a. detta.........
"... spikarna hade dragits ur..." , menar du? Eller är det jag...?
 
Håller med sommartorparn; om jag hade kommit över ett torp som i princip varit orört så hade jag nog bemödat mig en del med detaljer, eller om ett väl bevarat orginal finns under ett något nyare lättrivet ytskikt.
För mig personligen så är inte orginal nödvändigt, även om detaljer kan vara väldigt intressant och viktiga. När jag renoverar så har inte jag några problem med att använda nya material och att t.ex. ändra om efter "modernare behov". Däremot känns det för oss viktigt att inte tvinga in lösningar/material i fel miljö, vi har själva bl.a. ett 1850-tals hus och tycker att det skall kännas "gammalt", men fräscht, när man kommer in och att det inte skall vara som att komma in i vilket modernt hus somhelst med t.ex. öppen planlösning, sjösten, etc etc. Fast ibland måste man inse att man måste kompromissa med allt, även på fasta principer...
 
Viktigast trots allt för det estetiska är nog att man bevarar proportionerna. Gäller både snickerier o själva planlösningen.
 
Min personliga åsikt är att det är detaljerna som gör helheten och vi lääger stor vikt på dem. Exempel på detaljer som vi lag möda på att återställa är trycken, elkontakter och brytare, gångjärn, fönsterglas, fönsterbeslag och att måla med linoljefärg.
Så sant som som det sjungs......det är de små, små detaljerna som gör det!
 
Tack för era svar!

Vårt hus är välbevarat under all masonit som har spikats upp. Panelerna är från mellan sekelskiftet och 1920 ungefär. Tyvärr finns det endast en liten bit riktigt gammalt golv kvar, i den gamla förstugan.

Det som kommer att hända där är att vi ska måla, tapetsera och lägga in ett nytt, massivt furugolv med breda plank. Jo, och så alla golv- och taklister samt fönsterfoder som plockades bort på femtiotalet. Vi målar självklart med linoljefärg och anstränger oss för att allt ska vara så likt original som möjligt om något måste läggas till eller kompletteras. Inte alltid det lättaste. :rolleyes:

Det är väl mest vår utbyggnad jag känner mig fundersam kring. Vi ska göra om vår enkelstuga till en parstuga, och vill att allting ska smälta ihop så mycket som möjligt. Jag propagerar för klippt spik och skurgolv, men min man är inte fullt lika övertygad. :)
 
Klippt spik o skurgolv. Visst kan det bli snyggare, men antar att det är skillnad i pris. Och så blir det du som får skura.... ;-) Det tar många årtionden innan det blir lika snyggt som ett gammalt skurgolv. ;-)

Själv skulle jag tycka det är viktigast att hålla på detaljerna i den gamla delen, särskilt som den för övrigt är välbevarad. Tillbyggnaden är och förblir ny, hur mycket du än betalar för gammeldags detaljer. Att ha snygga lister tror jag gör mer för helhetsintrycket än valet av spik, men det är min personliga åsikt.

(kommer att tänka på en bekant som med mycket omsorg renoverade sin lägenhet till ursprunglig 40-tals-stil. Betalade dyrt för originaldetaljer i köket, etc. Sedan sålde han o kort därefter såg han hela inredningen ligga kastad i en sopkontainer ............. därmed sagt, att tänker ni sälja huset inom överskådlig framtid är det inte ens säkert att köparen uppskattar den omvårdnad ni lagt ner om huset....... )
 
Sommartorparn skrev:
Klippt spik o skurgolv. Visst kan det bli snyggare, men antar att det är skillnad i pris. Och så blir det du som får skura.... ;-) Det tar många årtionden innan det blir lika snyggt som ett gammalt skurgolv. ;-)
Jotack, det är jag medveten om. :) Fast jag tillhör dem som faktiskt gillar att skura. Tycker aldrig att det blir riktigt rent om jag inte drar över med moppen också. :D

Själv skulle jag tycka det är viktigast att hålla på detaljerna i den gamla delen, särskilt som den för övrigt är välbevarad. Tillbyggnaden är och förblir ny, hur mycket du än betalar för gammeldags detaljer. Att ha snygga lister tror jag gör mer för helhetsintrycket än valet av spik, men det är min personliga åsikt.
Vi har hittat ett företag i närheten som tillverkar lister efter gammal profil och som kan tillverka nya hyvlar efter förlaga. Det kommer vi att utnyttja. Dörr- och fönsterfoder till exempel kommer ju att bli likadana i nybyggnaden och äldre delen.

Jag tycker många gånger när jag ser bilder på renoveringar att det ser alldeles för plant och nytt och perfekt ut; så vill jag inte ha det. Frågan är ju då vilka detaljer man ska lägga krutet på. Lister; javisst. Utanpåliggande strömbrytare i bakelit i gamla delen; absolut. Traditionella färgtyper; definitivt. Beslag: självklart.

(kommer att tänka på en bekant som med mycket omsorg renoverade sin lägenhet till ursprunglig 40-tals-stil. Betalade dyrt för originaldetaljer i köket, etc. Sedan sålde han o kort därefter såg han hela inredningen ligga kastad i en sopkontainer ............. därmed sagt, att tänker ni sälja huset inom överskådlig framtid är det inte ens säkert att köparen uppskattar den omvårdnad ni lagt ner om huset....... )
Trist att höra att folk inte värderar sådant högre. Nej, det är min makes farfars farfars hus ursprungligen, så att sälja blir absolut inte aktuellt.
 
En av de viktigaste detaljerna att lägga pulver på är virkesdimensioner och virkesbehandling. Särskilt när det gäller ytterpanel och handhyvlade lister inomhus...
 
Blandar mig i den här tråden fast vi inte renoverar gammal gård utan bygger nytt ! Vi försöker bygga i klassisk sekelskiftesstil med gedigna material och detaljer. Fasadpanelen är hyvlad liggande nere och stående uppe enligt gammal bred modell med pärla.

Var hittar jag exempel på lister och foder m.m. för inomhus ? Någon som har tips om enkla modeller som kan passa ?
 
A
Pius skrev:
Blandar mig i den här tråden fast vi inte renoverar gammal gård utan bygger nytt ! Vi försöker bygga i klassisk sekelskiftesstil med gedigna material och detaljer. Fasadpanelen är hyvlad liggande nere och stående uppe enligt gammal bred modell med pärla.

Var hittar jag exempel på lister och foder m.m. för inomhus ? Någon som har tips om enkla modeller som kan passa ?
Blev nyfiken på huset! Bilder ser vi fram emot :)
 
Jag tycker tycker nog helheten är det viktigaste, proportioner, en lugn behaglig känsla, att inte vara nitiskt noggrann (det jobbar jag som #%€& på) utan ex låta en vägg vara lite sned om den är det, att favorisera enkla lösningar, att inte klämma in något bara för sakens skull, att undvika en tillgjord känsla, att inte göra för mycket etc etc. Oftast låter jag känslan styra, helst kombinerat med en hel del tid så man inte tar överilade beslut.

Jag tycker det också är skitsvårt med detaljerna. Om jag koncentrerar mig för mycket på dem så tycker jag att man riskerar att gå emot de sakerna jag nämnt ovan. Jag tar några exempel på "beslut" vi tagit än så länge, men de kan ju ändra sig... ;)

Golvet på nedre botten har snickerier etc fr 16-17-18 00 talet - nytt skurgolv på nedre botten. Klippspik som kompromiss till handsmidd spik i det golvet.

Blandar strömbrytare. Tar tillvara på de som finns, köper nygamla/beggade som komplement. Inte vara rädd för olika färger, typer etc. Monterade på högre höjd än nuvarande standard. Vägguttag, antennuttag etc i modernt, enkelt och diskret utförande.

Väggar. Tillbaka med bröstlisten i de rum de funnits innan. Där nya väggar behövs, skivor som inte behöver vara perfekt i våg/lod. Inte skört pappspända. Tapeter oftast med äldre stil. Måla med linoljefärg.

Kök med moderna vitvaror, inte gömda bakom luckor där man ändå ser att de försökt döljas. Återanvänder den fasspontade panelen i taket som väggpanel med hög bröstlist, den fasspontade panelen som satt där tidigare är riven. Tillbaka med hörnskafferiet. En porslinsho, på gränsen till pretto, men funkar bra med de marmorskivor som finns. Platsbyggda bänkskåp i enkel stil med moderna mekanismer.


Ojoj, det här blev långt. :)
 
Det finns ju som sagt olika skolor. Nostalgikerna som skall ha allt i original och de som är mer tillåtande.
Mitt ställe är från sent 1700 tal, ursprungligen med timmerstomme och spåntak . Under årens lopp har det naturligtvis renoverats. Fått panel och plåttak osv. Min far gjorde en tidstypisk köksinredning på 60-talet som fortfarande finns kvar. Orginalfönstren med tillhörande innanfönster sitter dock i fortfarande och är kärnfriska. Vilket virke man använde på den tiden!!
Jag tycker att sånt också har sin charm. Man kan se de olika renoveringarna som "årsringar" och bilder av olika tidsepoker. Att renovera till ursprungsskick skulle ju bli som att bo i ett skansenmuseum. Jag nöjer mig med att underhålla det som finns med enkla medel.
mvh
Mats
 
Det är många frågor att svara på! Ibland håller man på med nödvändiga renoveringar - en av många alltsom oftast - och hinner inte handbila nya takstolar för att ersätta de gamla, halvruttna. Vad gör man då? Vi stärkte upp det hela med hemmagjorda limträbalkar, och så finns originalet kvar bredvid.

Det finns så många varianter på det här. Att bygga nytt i gammal tradition är lovvärt Pius, men kontroversiellt inom vissa kretsar! Se t.ex. hur SAR Maria Valfridsson i Gård och torp förhåller sig till utbyggnader. Inte i min smak.

Om jag ska bygga ut, blir det i urpsrungstekniken. Däremot använder jag t.ex. bara galvad spik. Vad vissa än säger om det så har många i övrigt välbevarade plankor och brädor blivit så missfärgade av rostande spik att jag inte tar risken igen, även om jag inte planerar att låta vattnet komma i kontakt med spikarna!

Det allra värsta, menar jag, är saker i "allmogestil". Allmogepanel osv. Mycket bättre i så fall att bara handhyvla fram en liten fas på 45grader på brädorna i en vägg. Det räcker med den allra enklaste hyvel och vem som helst kan göra det. Har sett flera exempel på 2"- eller 1 3/4"- paneler gjorda på det sättet från före 1900. Eller ta pärlspont!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.