K kniv skrev:
Fel! ROT och RUT avräknas på det år du betalar! Får du fakturan 31 dec och betalar 1 jan så går ditt avdrag på 2023 års kvot.
Ja fakturabetalningen måste vara på utförarens konto senast 31 dec . Sedan skall arbetet vara klart
och ROT kravet ha inkommit till Skattemynd. senast 31 jan nästa år för avdrag på betalningsåret .
Beklagar om inlägget blev ngt fel. Parterna skall dock vara medvetna om reglerna och samstämmiga om genomförandet..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Detta med att posta konversationen med företaget här tycker jag är tveksamt. Både affärsetiskt och taktiskt eftersom det riskerar att göra motparten avigt inställd till uppgörelsen. Även om du har ordentligt torrt på fötterna här så ska man ändå enas om något tillslut och då är olämpligt att göra någon irriterad i onödan.
Håller inte med. Inget som TS har skrivit här har satt honom i dålig dager. Han har var trevlig, presenterat tydliga fakta, konkret och utan för mycket känslor, svordomar och elaka ord.

Håller man sig sund och lugn kan man lätt presentera allt öppet, enligt min mening.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Håller inte med. Inget som TS har skrivit här har satt honom i dålig dager. Han har var trevlig, presenterat tydliga fakta, konkret och utan för mycket känslor, svordomar och elaka ord.

Håller man sig sund och lugn kan man lätt presentera allt öppet, enligt min mening.
Då missförstår även du vad jag skrev. Jag gör ett försök till.

Det är inget fel med tråden i sin helhet. Precis som du säger är den konstruktiv, bra tonläge, faktagrundad. Inget konstigt med det, det är ju det forumet är till för.

Nu är parterna i ett läge där man ska komma överens. Det är osannolikt att tredjepart ska reglera detta, dvs, det handlar om att komma överens om något.

Att i ett sådant läge kopiera konversationer mellan parterna tycker jag är olämpligt och inte gynnsamt för Johan av den enkla anledningen att det riskerar att irritera motparten vilket kan ha en praktisk betydelse i detta läge. Vill man för att få fortsatta råd i tråden delge konversationen så kan man sammanfatta den med egna ord.

Varför skulle detta kunna irritera någon? Jo, det är en rätt grundläggande (ibland oskriven) regel att man håller en affärskommunikation privat. Speciellt av denna natur. Men, även offerter som många lägger upp i klartext, sådant kan ställa till det för en säljare vilket är helt onödigt om man vill ha en diskussion om pris och villkor.

Man gynnar sin egen sak genom att vara professionell i affärsdialogen så mitt förslag är att Johan fortsätter på den väg han startat tråden och att klippa in faktiska konversationer är ett avsteg från den goda tonen.

Vill man platta till någon för att man inte är nöjd finns all tid i världen för sådan *efter* att man fått det man själv vill ha.
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
M MrSinatra skrev:
Bestrider man en faktura ska inte Kronofogden kräva betalning.
Rätt
Kronofogden agerar inte om fakturan är "tvistig"
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
W william123 skrev:
377 timmar, sjukaste haha
Mamma mia :surprised:
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Du var cirka 300 mantimmar kort.
Det var som fanken. De kan inte ha varit snickare väl?
 
H Hans-Greta skrev:
Det var som fanken. De kan inte ha varit snickare väl?
VK påstår det och tar betalt som att de är det. Jag vet att iaf en av dem inte är det.
 
  • Haha
Hans-Greta
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
VK påstår det och tar betalt som att de är det. Jag vet att iaf en av dem inte är det.
Då vet man vilka man inte ska anlita. Finns recensioner om VK på Reco. De får lågt betyg.
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
VK påstår det och tar betalt som att de är det. Jag vet att iaf en av dem inte är det.
Enl. årsredovisningen har VK en bruttoförtjänst på 80 % , normalt för bra snickeriföretag är 30-55 %
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Flamso och 3 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Enl. årsredovisningen har VK en bruttoförtjänst på 80 % , normalt för bra snickeriföretag är 30-55 %
Ska man vara rättvis så gör de väldigt mycket mer än snickeri men det är absolut en riktigt bra marginal för viker tjänsteföretag som helst.
 
H Hans-Greta skrev:
Då vet man vilka man inte ska anlita. Finns recensioner om VK på Reco. De får lågt betyg.
Jag skulle säga att problemet är att man vet inte vad man får. De verkar inte ha någon kvalitetskontroll av dina resurser. Den tidigare resursen vi hade hade jobbat som byggnadssnickare i 22 år och byggnadsingenjör i runt 20 år. Man såg också att han var skicklig, för det såg ut som att han jobbade långsamt men det gick i ett flygande fläng, honom var vi 100% nöjda med.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
De som startar sådana företag försöker när de annonserar att få det att se ut som att bara det att de är pensionärer skulle borga för ett gediget arbete. Verkligheten är ju snarare den motsatta. Om de hade varit så duktiga, så skulle de kunna platsa på en vanlig arbetsplats. Jag hyrde ut byggställning i många år och råkade ut för ett sådant företag. Det drevs av en gammal dam och en halvtokig engelsman som troligen aldrig satt sin fot på ett bygge. Dels uppförde de byggställningarna livsfarligt och dels var kunderna ofta så förbannade så de inte släppte in dem på tomten mer. Jag fick åka och hämta mina byggställningar själv.
Men grejen är väl att pensionärer kanske inte vill arbeta heltid på ackord utan vill kunna arbeta någon gång ibland men då är det väl lämpligast med mindre jobb som inte tar så lång tid. Det kan ju vara väldigt duktiga människor men problemet är väl att om det är en yrkeskunnig som ska ha med sig andra som inte är är det så måste han ha koll på dem och hela tiden tala om vad de ska göra vilket sinkar honom själv och allt tar mycket längre tid. Sånt förekommer ju även i vanliga byggföretag när de måste ha med en okunnig och slarvig lärling tex. Sedan kan det ju vara som tex med den rörmokare jag anlitat vid behov i många år. Han har gått i pension men tar på sig jobb åt företaget han arbetade åt förut åt sina gamla kunder men då måste de ju ha ett avtal med sin gamla arbetsgivare . Många företag verkar inte vara så intresserade av att kunna ta in folk vid behov heller
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jamtstårsa skrev:
Men grejen är väl att pensionärer kanske inte vill arbeta heltid på ackord utan vill kunna arbeta någon gång ibland men då är det väl lämpligast med mindre jobb som inte tar så lång tid. Det kan ju vara väldigt duktiga människor men problemet är väl att om det är en yrkeskunnig som ska ha med sig andra som inte är är det så måste han ha koll på dem och hela tiden tala om vad de ska göra vilket sinkar honom själv och allt tar mycket längre tid. Sånt förekommer ju även i vanliga byggföretag när de måste ha med en okunnig och slarvig lärling tex. Sedan kan det ju vara som tex med den rörmokare jag anlitat vid behov i många år. Han har gått i pension men tar på sig jobb åt företaget han arbetade åt förut åt sina gamla kunder men då måste de ju ha ett avtal med sin gamla arbetsgivare . Många företag verkar inte vara så intresserade av att kunna ta in folk vid behov heller
Håller med om det du säger men är man inte beredd att leverera på ”normal” nivå så ska man inte ta åt sig sådana jobb, då ska man säga ifrån sig det. Och OM man tar åt sig jobbet och tar fullt betalt, då får man också leverera enligt det. Alternativt jobbar man i halv takt men då får man också ta hälften betalt.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Håller med om det du säger men är man inte beredd att leverera på ”normal” nivå så ska man inte ta åt sig sådana jobb, då ska man säga ifrån sig det. Och OM man tar åt sig jobbet och tar fullt betalt, då får man också leverera enligt det. Alternativt jobbar man i halv takt men då får man också ta hälften betalt.
Ja naturligtvis. Fattar inte de kan ge sig till att ta på sig större renveringsobjekt med de förutsättningar de har och ta så fet timlön
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
J Jamtstårsa skrev:
Ja naturligtvis. Fattar inte de kan ge sig till att ta på sig större renveringsobjekt med de förutsättningar de har och ta så fet timlön
Kan tillägga att jag frågade även ett par andra veteranföretag här i stan. En hade inga snickare tillgängliga och en sa att det var för stort projekt för dem. All heder åt dessa två.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.