F fribygg skrev:
Klart du ska ha en 4hjuling, men inte att skotta med hoppas jag?
Jag har väl rätt ok uppfart för att kunna plocka bort snön. den är lite lutande men plats för 2 bilar i bredd. Brorsonen var här en gång med sin 4hjuling och fick bort det hyffsat.
För hand tar det vid sådant snöfall som vi hade då ca en timme. Med 4 hjuling 10-15 minuter.

Så visst tusan är det ingen dålig ide om man skaffar en 4 hjuling med vettigt blad, värmehandskar och sånt kul för att skotta lite, sen ha den som svampmobil på sommaren? ;)
 
F fribygg skrev:
Klart du ska ha en 4hjuling, men inte att skotta med hoppas jag?
Håller med, ploga med fyrhjuling är inte skoj alls! Det är som ett multiverktyg som är för klent för det man vill göra. Freeride är den bäst på tycker jag men fortfarande sjukt dyrt för vad man får.

Kan ha att göra med att mina ytor är spretiga = mycket lyft, backningar och omvinklingar oavsett hur jag än försöker klura ut en smartare "plogväg".

Hydraulstyrt är fantastiskt och rediga prylar där plogen inte är gjord i "plåt".

Jag fattar att det måste kapas rejält i kvalitén för att få ner priserna, men det har gått för långt :(

Så beggad proffs redskapsbärare gör jobbet såå mycket bättre för bättre priser än vad beggade ATVer kostar! Det man går miste på är väl "persontransporten" en ATV är långt mycket bättre på

CvX8vrDBFYHO3zaE9cnW6LjYeX2BFglCmDaz038RzfepRATXK70-wTI5v38RgRu5kP3oQoT6IWdPEkrUBZjXJjUIHmpznMWels-H6HcbNsTuLft3xBC_7-y0U3DyiGgE5A6-asQhudi52eHREEVLlwzZxYS02sKCnHmiOPp7Ql5-9A4bTKJHIarXX-v2iDDR0CQ5MRTU9KcYU7hUf0KBr4HSfIY-YKt2xZrH-RJdVBavGD_znkUgUQgUj7GpyBgp85jwzI00wD86zlnYXvQSqdHSB9OdNmzP-USYAplS6pvtn1J66VHaTPFrUq9X3P63cQJTSZbl8eKTL1hi1b5SeM1CMT7horSgKIyv1bjaS9bL8-D5wsF9DTELvgIEgC0o-bQwFpcERWETEiVaAAOwC8A8wrTI4OcV-DE1jvDTJW1ya0w4Jc9zkauXhJ6v5mtSCUGRmIDNQk_0PrLOiA9yasJ5Y5c-t_-lJXW3cCt4_IP4PIO9vbm3HE9ufnp6t3YGoXij8kfEyYRcmFXnf4SVbJ3gClMt4LAJVj87JhIXOdr02d362gZm9_pMLBPjNzhEF_mAkXyQISeJkBFf-SX-Ja28sDOnmCekyZ2TJdDo4Bc-HcmLtOH1iuSQ2QpKcPceGujgOXEZldeXaLffXoMrfpd1cGGRIZa8e_FLFAzXENKYCgAtyBJ5c9OEAAZqXm7EnsDiCF6O8Mn1WFl7c6ymOSnHOKQkQo-mg4Tl-JZdv6c9DFIM03odPKJGvBwCrETEuOST2TsJVK5wHYCVWfn7WTDbH87oWCSojTAfRprQS0SaukgFkmZPCxpeum7RiyKgq078Mb0ka0VFM6A8QVlV0SAN05whVtI8i1qoxRTkmuE3sCFdvrmo_NzPKO3vykLv_A_gn7JoqIJ69AFDTXzlsKvaxbFC32rXiuZxeaP_YPuiIU7KITgnvVDKZOnsrUIK-LMZ5U4ja_edsvbWk1AWCzz1rs4MJ8oSzFg89p_AH5lEv6Tbftei6wVk=w704-h938-no
 
Redigerat:
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag har väl rätt ok uppfart för att kunna plocka bort snön. den är lite lutande men plats för 2 bilar i bredd. Brorsonen var här en gång med sin 4hjuling och fick bort det hyffsat.
För hand tar det vid sådant snöfall som vi hade då ca en timme. Med 4 hjuling 10-15 minuter.

Så visst tusan är det ingen dålig ide om man skaffar en 4 hjuling med vettigt blad, värmehandskar och sånt kul för att skotta lite, sen ha den som svampmobil på sommaren? ;)
Jag har använt 4zons handtagsvärmare på ATVer i ~15år och de är bra trevliga med bra tillbehör som golvvärme man ska styra via huvudenheten till hand och tumvärmaren :cool:

https://www.gooffroad.se/tillbehor-atv/handtagsvarme-atv/handtag-tumgasvarme-lock-on-4-zon.html

Golvvärmen
0fcda768-03fd-4ff8-bc13-e256ed1618ac
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har använt 4zons handtagsvärmare på ATVer i ~15år och de är bra trevliga med bra tillbehör som golvvärme man ska styra via huvudenheten till hand och tumvärmaren :cool:

[länk]

Golvvärmen
[bild]
Det verkar va bra tillbehör. Tanken om jag köper något roligt redskap för röjning är att jag ska kunna röja hos övriga grannar eller de som vill ha hjälp att röja uppfarter =)
En halvt billig 4 hjuling med 4wd känns ändå som de finns mer användningsområde till än om man köper en holder, om än jag tycker holder känns kul att ha med hytt och allt. Men i med jag inte kan klippa gräs med en sån ändå pga att lutningen i trädgården inte tillåter att den kommer ner gör den onödig.

I sådana här tillfällen känns ens tomt för dum, på jobbet kör jag ju en volvo l50, men det är ju överkurs. Men maskiner är ju kul :D
Förövrigt när man plogar på jobbet, vilken frid och fröjd det är. Bara på med hörselkåpor, full värme sen flytta snö i ett par timmar sittandes i t-shirt och shorts.

Hoppas januari-februari ger mycket snö.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Kompis fick rycka ut och ploga ett större radhusområde senast. Området hade avtal med en som skulle ploga, men 4 hjulingen han tänkt ploga med funkade inte riktigt när det kom 45 cm.
Kompisen la ut en bild på en gångväg, rak kanske 100 meter lång, han hade kommit typ 20 meter med 4 hjulingen, sen var det stopp.
 
  • Gilla
  • Wow
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kompis fick rycka ut och ploga ett större radhusområde senast. Området hade avtal med en som skulle ploga, men 4 hjulingen han tänkt ploga med funkade inte riktigt när det kom 45 cm.
Kompisen la ut en bild på en gångväg, rak kanske 100 meter lång, han hade kommit typ 20 meter med 4 hjulingen, sen var det stopp.
Då får man ju lyfta plogen och ta lager/flera vändor innan man kommer ner till marken, men det tar ju tid.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Då får man ju lyfta plogen och ta lager/flera vändor innan man kommer ner till marken, men det tar ju tid.
Jo, jag vet, har plogat många isbanor på Mälaren.
Här är 2 av mina plogbilar :)
Äldre bil i verkstad, frontdel borttagen, motor synlig, kaross arbete, rost, reparation, inomhus, röd bilkofångare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal bil med rost och snöplog monterad fram, extra strålkastare, inne i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Året efter skaffade vi nått lite bättre.
Mer Kingcab på isen. - YouTube
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Och apropå det. Min nick Isakare som ingen förstår är ju egentligen Isåkare.
Det bästa som finns Is Sol Snö bakhjulsdriven BMW med rak 6a på varvstoppet.....då leker livet :heart:
Bil driver i snö, skapar snötäcke, dynamisk rörelse, klarblå himmel, vinterdag, fritidsaktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
vcx och 15 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kompis fick rycka ut och ploga ett större radhusområde senast. Området hade avtal med en som skulle ploga, men 4 hjulingen han tänkt ploga med funkade inte riktigt när det kom 45 cm.
Kompisen la ut en bild på en gångväg, rak kanske 100 meter lång, han hade kommit typ 20 meter med 4 hjulingen, sen var det stopp.
Ändå kul med optimistiska röjjare. I sådana fall får man ju ha något tyngre. Hade satsat på en minilastare eller traktor.
 
galento
R Rkarlsson skrev:
Ändå kul med optimistiska röjjare. I sådana fall får man ju ha något tyngre. Hade satsat på en minilastare eller traktor.
Är nog roligt att köra fyrhjuling men de känns ju mer som en leksak när det gäller
snöplogning och skogsarbete, men har väl sina fördelar där det är trångt om plats.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Är nog roligt att köra fyrhjuling men de känns ju mer som en leksak när det gäller
snöplogning och skogsarbete, men har väl sina fördelar där det är trångt om plats.
Så länge den flyttar snön så räcker det :) Hade man haft större mark så hade den såklart inte räckt till.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Just det, kommunens snöröjarbudget försvann på 2 kvällar. Så de fick inte ut och köra.
/QUOTE]

Det där handlar nog om en skröna eller missuppfattning. Klart de får köra även om budgeten är förbrukad. Troligen var alla fordon ute och körde så mycket de hann med och trotsade även arbetstidslagen.
 
Någon som spolat lådan själv på en Volvo V60 D5 automat?
Bilen har gått 22000 och har ingen koll om oljan blivit bytt då jag köpte den rätt nyligen
 
galento
nino nino skrev:
Någon som spolat lådan själv på en Volvo V60 D5 automat?
Bilen har gått 22000 och har ingen koll om oljan blivit bytt då jag köpte den rätt nyligen
Hur ser färgen ut på oljan ? Var på Volvoverkstad och pratade med en reparatör ang
oljebyte i Volvo aut ( 02) och han tyckte man kunde tappa ur lådan och fylla i ny några
gånger vilket jag också gjorde. I V70 -02 automaten kommer det ur 4 l om du tappar ur
den. Men om det är liknande volym i din aut kan jag inte säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.