Bostadsmarknaden har ju havererat och priserna faller.

Betrf lägenhet.
Hur ska man tänka angående en renovering.
Ska man renovera, och hur mycket, får man igen pengarna?
Det är ju ingen ide att renovera för 100-200kr om man går +-0 fast det vet man ju inte innan.
 
Du renoverar för att det behövs, inte för att tjäna pengar.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du renoverar för att det behövs, inte för att tjäna pengar.
Detta är objekt som så småningom ska avecklas.
 
Krilleman
Du får väl göra som alla andra.

Studera hemnet på daglig basis.

Vad säljer fort och vad säljs inte alls?
Vilka prisbilder säljer bra och vilka säljer dåligt??
Renoverat eller inte renoverat?
Vilka objekt är det budgivning på, och vilka är det bara enstaka bud?
osv...

En egen marknadsanalys för just ditt område alltså.
Och det är ju något du kan göra själv oerhört enkelt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Räkna med stt renovera för att du vill njuta sv drt.
Närmsta 10 åren kommer nog bostadsmarknaden vara svag.
Svensken har inte ekonomi för räntor på 4-5%
 
Krilleman Krilleman skrev:
Du får väl göra som alla andra.

Studera hemnet på daglig basis.

Vad säljer fort och vad säljs inte alls?
Vilka prisbilder säljer bra och vilka säljer dåligt??
Renoverat eller inte renoverat?

Jag har försökt skapa mig en bild.
En känsla är att det är en fördel att göra någon form av lättare uppfräshning, typ penselrenovering, nya golv, för att slippa gå ut som helt renoveringsobjekt, badrummet är helt nytt dock.
 
M
A A-Man_08 skrev:
Ska man renovera, och hur mycket, får man igen pengarna?
Det är ju ingen ide att renovera för 100-200kr om man går +-0 fast det vet man ju inte innan.
100-200.000 låter som ganska mycket (om du inte menar 100-200kr som du skrivit?) om du bara ska fräscha upp ytskikt och golv. Sånt som man gör själv i min värld.
 
Krilleman
A A-Man_08 skrev:
Jag har försökt skapa mig en bild.
En känsla är att det är en fördel att göra någon form av lättare uppfräshning, typ penselrenovering, nya golv, för att slippa gå ut som helt renoveringsobjekt, badrummet är helt nytt dock.
Hur är köket?
 
Appendix Appendix skrev:
Räkna med stt renovera för att du vill njuta sv drt.
Närmsta 10 åren kommer nog bostadsmarknaden vara svag.
Svensken har inte ekonomi för räntor på 4-5%
Att
M Markarbetaren skrev:
100-200.000 låter som ganska mycket (om du inte menar 100-200kr som du skrivit?) om du bara ska fräscha upp ytskikt och golv. Sånt som man gör själv i min värld.
100-200kr minst om det ska göras ordentligt, ta in någon som målar, tapetserar om, lägger in golv.
Byter luckor i köket, lägger kakel.
Min gissning är att det är nog minst 200k med arbeta och material.

En penselrenovering går nog inte på så mycket då det bara handlar om att köpa färg å rolla några väggar då är det mest tid som går åt.
 
A A-Man_08 skrev:
Att


100-200kr minst om det ska göras ordentligt, ta in någon som målar, tapetserar om, lägger in golv.
Byter luckor i köket, lägger kakel.
Min gissning är att det är nog minst 200k med arbeta och material.

En penselrenovering går nog inte på så mycket då det bara handlar om att köpa färg å rolla några väggar då är det mest tid som går åt.
Tror du ens folk vill betala så mycket mer?

hur mycket tänker du priset ska gå upp mot din insats?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Tror du ens folk vill betala så mycket mer?

hur mycket tänker du priset ska gå upp mot din insats?
Det känns som min insats gör det mer intressant än om allting är från 70 talet.
Dock är jag inte så säker på att jag vinner på att lägga 2-300k i i renovering, pga läget.
Om vi tar ett basic kök, nya skåpstommar, luckor, nån enkelt bänkskiva en fullstor 50/50 kyl frys en diskmaskin, spis fläkt micro.+ att ta in någon och göra jobbet, det drar iväg.

Nuvarande spis å fläkt är från 2010 så det är inte 30 år gammalt så med en lättare uppfräschning kanske man kan få det att se ok ut.
 
BirgitS
Det kan vara bra att höra med ett par mäklare om vad som säljer i ditt område och vilka åtgärder som lönar sig resp. gör att det går att sälja över huvud taget.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att höra med ett par mäklare om vad som säljer i ditt område och vilka åtgärder som lönar sig resp. gör att det går att sälja över huvud taget.
Jag tycker det är mest surr å snack på mäklare, men jag får väl fråga 5 st å se vad jg får för svar.
 
N
På den marknad där jag är verksam (innerstan i Stockholm) så märker vi stor skillnad på renoveringsobjekt och inflyttningsfärdiga lägenheter. Renoveringsobjekten är mycket mer svårsålda och har gått ner mycket mer i pris än de där man inte behöver renovera alls. Dock märks detta mer för lägenheter under 7-8 mkr = yngre målgrupp som inte kan renovera så mycket själv eller har mycket erfarenhet.

Dock så blir jag ibland tokig på så kallade ”speckare” som tar för givet att man alltid gör en vinst av att bara måla lite. Det finns inga garantier att du får tillbaka dina investerade pengar då du just nu försöker jaga köparna jämfört med i våras när marknaden skenade. Jag skulle rekommendera att du ser till så alla ytskikt ser bra ut och vad gäller kök kanske satsa på att lacka om luckor, byta beslag, byta bänkskiva och kakel så allt detta är i linje med vad som är populärt just nu.
 
N Naiv entusiast skrev:
På den marknad där jag är verksam (innerstan i Stockholm) så märker vi stor skillnad på renoveringsobjekt och inflyttningsfärdiga lägenheter. Renoveringsobjekten är mycket mer svårsålda och har gått ner mycket mer i pris än de där man inte behöver renovera alls. Dock märks detta mer för lägenheter under 7-8 mkr = yngre målgrupp som inte kan renovera så mycket själv eller har mycket erfarenhet.

Dock så blir jag ibland tokig på så kallade ”speckare” som tar för givet att man alltid gör en vinst av att bara måla lite. Det finns inga garantier att du får tillbaka dina investerade pengar då du just nu försöker jaga köparna jämfört med i våras när marknaden skenade. Jag skulle rekommendera att du ser till så alla ytskikt ser bra ut och vad gäller kök kanske satsa på att lacka om luckor, byta beslag, byta bänkskiva och kakel så allt detta är i linje med vad som är populärt just nu.
Ok och du är fastighetsmäklare?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.