Vatten går ju inte genom färgen men skarvarna för de stående bitarna kommer vara känsliga så du måste få det ordentligt tajt där. Kanske tom dra en liten latexfog där i botten innan du målar.

Edit. När jag tänker efter kommer alla sågade mdf snitt vara känsliga.
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Vatten går ju inte genom färgen men skarvarna för de stående bitarna kommer vara känsliga så du måste få det ordentligt tajt där. Kanske tom dra en liten latexfog där i botten innan du målar.

Edit. När jag tänker efter kommer alla sågade mdf snitt vara känsliga.
Ja de ska jag göra!
Kommer lägga någon fog tro jag för att få de bättre när man målar.
Har dessvärre ingen bordssåg. Utan kör med cirkelsåg haha


Men jag kommer ju att limma det också.
Skyddar inte limmet en aning?
 
Redigerat:
A amoreex skrev:
Ja de ska jag göra!
Kommer lägga någon fog tro jag för att få de bättre när man målar.
Har dessvärre ingen bordssåg. Utan kör med cirkelsåg haha
Jag redigerade mitt svar aningen. Ytan som oranga pilen pekar på kommer också va känslig för vatten även om den är målad. Har själv inte erfarenhet av att bygga vattentåligt med mdf men den ytan måste förseglas på något vis. Hade minst spacklat den med snickerispackel innan målning.

3D-rendering av blått skoskåp med trätopp och rörformiga hyllor, orange pilar visar rörliga delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Jag redigerade mitt svar aningen. Ytan som oranga pilen pekar på kommer också va känslig för vatten även om den är målad. Har själv inte erfarenhet av att bygga vattentåligt med mdf men den ytan måste förseglas på något vis. Hade minst spacklat den med snickerispackel innan målning.

[bild]
tack för info!
Jag lägger ett lager spackel för säkerhets skull!
De behöver ju inte vara vattentätt eller..
de kmr nog bli bra!

jag har börjat såga lite. Men behövde fixa en värmekälla till garaget då det var för kallt haha
 
Ola C Ola C skrev:
Jag redigerade mitt svar aningen. Ytan som oranga pilen pekar på kommer också va känslig för vatten även om den är målad. Har själv inte erfarenhet av att bygga vattentåligt med mdf men den ytan måste förseglas på något vis. Hade minst spacklat den med snickerispackel innan målning.

[bild]
du som verkar ha koll på detta.
Bör man använda någon speciell MDF skruv helst?
Tänkt använda träplugg o sen några skruv :)
 
A amoreex skrev:
du som verkar ha koll på detta.
Bör man använda någon speciell MDF skruv helst?
Tänkt använda träplugg o sen några skruv :)
Jag skruvar aldrig i ändytor i mdf så har inte bra koll på just det. Men söker man så finns det ju något som heter mdf-skruv enkelt tillgänglig på de vanliga byggvaruhusen.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag skruvar aldrig i ändytor i mdf så har inte bra koll på just det. Men söker man så finns det ju något som heter mdf-skruv enkelt tillgänglig på de vanliga byggvaruhusen.
hur sammanfogar du då?
 
A amoreex skrev:
hur sammanfogar du då?
För konstruktioner likt din skohylla är det i princip alltid Dominomaskinen som gäller för min del, enkelt förklarat en maskin som gör avlånga hål för avlånga träpluggar. Sen limmar jag ihop delarna. Men jag snickrar väldigt mycket och vet det inte är en maskin för sällansnickraren.

Edit. Men skruvar e väl helt ok i ditt fall, skallarna kommer ju täckas av toppskivan.
 
Ola C Ola C skrev:
För konstruktioner likt din skohylla är det i princip alltid Dominomaskinen som gäller för min del, enkelt förklarat en maskin som gör avlånga hål för avlånga träpluggar. Sen limmar jag ihop delarna. Men jag snickrar väldigt mycket och vet det inte är en maskin för sällansnickraren.

Edit. Men skruvar e väl helt ok i ditt fall, skallarna kommer ju täckas av toppskivan.
ja den känner jag till. Verkar väldigt smidigt!

men har som sagt tänkt köra pluggar iallafall!
På vissa ställen kommer jag få synliga skruvar så där är det spackel som gäller för o täcka de!
 
Jag inser nu att jag kapat annorlunda mot min skiss…

jag har kapat så att yttersidorna kommer att skruvas in.
Så den övre skivan kommer inte ligga på..
Utan hänga så att säga…
Ställer de till de jätte mycket?
Eller ska jag åka och köpa en ny skiva och börja om?

eftersom jag vill ha just de måtten jag kapat till..
Annars måste jag ju som sagt ha nya bitar för ovanstycke och understycke…
 
A amoreex skrev:
Jag inser nu att jag kapat annorlunda mot min skiss…

jag har kapat så att yttersidorna kommer att skruvas in.
Så den övre skivan kommer inte ligga på..
Utan hänga så att säga…
Ställer de till de jätte mycket?
Eller ska jag åka och köpa en ny skiva och börja om?

eftersom jag vill ha just de måtten jag kapat till..
Annars måste jag ju som sagt ha nya bitar för ovanstycke och understycke…
Edit glöm det…
Jag har kapat ovansidan längre än botten så den kommer att ligga på…

men däremot tänkte jag skruva från gaveln in i botten..

går de hålen o täcka rejält sen?
 
För att uppdatera lite här.

litet moment kvar som är o montera rören och blir nog imorgon!

Skivan är tillsågad o anpassad för luft värmepumpens rör. Och sen rundat av den lite..

Träskiva, rundade kanter, flätade korgar, möbler, minimalistisk, modern, ljus ek, hem inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallmöbel med bänk, två rottingkorgar, väggkrokar, trämatta och parkettgolv i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep och 5 till
  • Laddar…
Och där var även rören monterade.

nu är den så gott som klar.
En liten passbit och sen olja/lacka bänkskivan.
Frågan är vilket som är bäst?

Vi är supernöjda!
En hall med träbänk, korgar, väggkrokar och hängande jackor. Neutralt, modernt inredningsstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 5 till
  • Laddar…
A amoreex skrev:
Och där var även rören monterade.

nu är den så gott som klar.
En liten passbit och sen olja/lacka bänkskivan.
Frågan är vilket som är bäst?

Vi är supernöjda!
[bild]
Hårdvaxolja tror jag skulle funka fint, lättare än lack att laga (smeta på igen där det är skadat) och skyddar lite bättre än bara olja.
 
P Pettman skrev:
Hårdvaxolja tror jag skulle funka fint, lättare än lack att laga (smeta på igen där det är skadat) och skyddar lite bättre än bara olja.
Där sa du något!
De ska jag kolla upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.