Detta är utbrytet ur en annan tråd...
-------------------------------------------------------------

Bifurkation en mellan Kalix älv och Torne Älv är Sveriges största ö, men den finns inte med i statistiken då "folk i allmänhet inte anser det vara en ö". Hur kan då Södertörn räknas som en ö? Det finns flera andra bifurkationer som räknas som öar, exempelvis Hisingen. Men Södertörn som utgörs av bla grävda kanaler, det är en ö?

Sedan kan man ju diskutera om inte Göta kanal gör stora delar av Götaland till en ö, men jag tror inte att alla slussar är 6m breda faktiskt, det nya kravet är nämligen att alla vattendrag måste vara 6m breda för att de skall kunna avgränsa en ö. Detta gör bland annat att flera öar i Luleå inte längre är öar....
----------------------------------------------------------------------

Ytterligare lite bakgrund till detta:
För runt tjugo år sedan började jag grubbla över varför Hisingen fanns med på listan över Sveriges största öar. Den borde inte vara en ö enligt SCBs egen definition. Det slutade med att jag hörde av mig till SCB och ställde frågan...
...och svaret jag fick var att den egentligen inte var en ö, men att den räknades med i statistiken för att "folk i allmänhet anser att det är en ö". Jag fick aldrig något svar på min fråga om det var ett vettigt sätt att föra statistik av detta slag...

Så för några år sedan så ändrade SCB metoden för mycket av statistiken för att det skulle gå att föra statistiken utifrån satellitbilder och kartunderlag. När jag då läste på om metoden (som bland annat räknar in mänskliga aktiviteter som kanaler mm) så insåg jag att nu borde området som ringas in av Bottenviken, Kalix älv, Torne älv och Tärendö älv också vara en ö. SCB annonserade i samband med detta också att Södertörn numera är en ö...
...jag frågade de SCB om varför inte delarna av Tornedalen ovan räknades som en ö och fick svaret att "folk i allmänhet inte anser det vara en ö". Så mycket för att automatisera statistiken...
----------------------------------------------------------------------
Så vad tycker ni? Vad skall räknas som öar och inte? Skall SCB få hitta på godtyckliga regler utifrån vad som passar dem och svenska folket?

Detta sker i långa andra fall också. Min tätort är numera bestående av fyra olika byar som vuxit ihop, men bara två av dem ingår i namnet. Trots att den by jag bor i har flest invånare så ingår inte dess namn i tätortens namn. Bara för att ge ett konkret exempel på hur godtyckligt det blir. För att krångla till det ytterligare så använder min kommun ett annat namn på området, det gamla klassiska samlingsnamnet för byarna. De har ansökt om att få byta namn på tätorten, men nekats göra det...

Så, vad tycker ni om hur SCB hanterar Sveriges statistik?
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan kan man ju diskutera om inte Göta kanal gör stora delar av Götaland till en ö, men jag tror inte att alla slussar är 6m breda faktiskt, det nya kravet är nämligen att alla vattendrag måste vara 6m breda för att de skall kunna avgränsa en ö.
Eftersom max bredd på båtar i Göta kanal är 7 m hoppas jag verkligen att alla slussar är mer än 7 m breda ;)
https://www.gotakanal.se/sv/fritidsbat/praktisk-info/maxmatt/
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom max bredd på båtar i Göta kanal är 7 m hoppas jag verkligen att alla slussar är mer än 7 m breda ;)
[länk]
Då, då är ju större delen av Götaland en ö också...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom max bredd på båtar i Göta kanal är 7 m hoppas jag verkligen att alla slussar är mer än 7 m breda ;)
[länk]
Men det är inte många cm över när Diana passerar de minsta slussarna.
 
Ja, det var inte så lätt medlen enkel tydlig definition. Jag kan tycka att en ö behöver ha samma vattenhöjd på alla dess sidor och då ligger ändå Hisingen hyfsat bra till. Har för mig att Norde älv har en fallhöjd på ca 70 cm och att vattennivån kan stiga vid Kungälv om havsnivån stiger.
Det går dessutom att åka båt runt utan några forsar eller slussar är i vägen.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar den traditionella geografiska definitionen som lyder (ungefär) "En landmassa som omsluts av samma vatten".

Och där faller naturligtvis Hissingen, eftersom den omsluts av var sina älvar på två sidor, och havet på den tredje.

Så jag stryker hellre Hissingen från listan än räknar halva södra Sverige som en ö... ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ja, det var inte så lätt medlen enkel tydlig definition. Jag kan tycka att en ö behöver ha samma vattenhöjd på alla dess sidor och då ligger ändå Hisingen hyfsat bra till. Har för mig att Norde älv har en fallhöjd på ca 70 cm och att vattennivån kan stiga vid Kungälv om havsnivån stiger.
Det går dessutom att åka båt runt utan några forsar eller slussar är i vägen.
70cm stämmer, likaså att havet ger översvämningar inne i Kungälv vid högvatten.

Däremot så kan man inte riktigt åka i Nordre älv i alla lägen, det beror på hur lågt vatten det är i havet och om skärmarna i Ormo är uppe. Lågt vatten och skärmar hissade gör att det kan bli för strömt i sidokanalen där.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Däremot så kan man inte riktigt åka i Nordre älv i alla lägen...
Det är också förvånansvärt grunt precis där Nordre älv rinner ut i havet. Man har inte muddrat en ränna ut till djupare vatten, utan de som har "normal" köl får vara försiktiga. (Ja, dvs normal för resten av världen då, här kallar vi normal köl för "Atlantköl").

Man lurar sig också på vattnet i "havet". Eftersom den rinner ut i en ganska stor grund bukt så är vattnet i stort sett sött en bra bit ut från land. Fast man tycker man är på "havet". ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är också förvånansvärt grunt precis där Nordre älv rinner ut i havet. Man har inte muddrat en ränna ut till djupare vatten, utan de som har "normal" köl får vara försiktiga. (Ja, dvs normal för resten av världen då, här kallar vi normal köl för "Atlantköl").

Man lurar sig också på vattnet i "havet". Eftersom den rinner ut i en ganska stor grund bukt så är vattnet i stort sett sött en bra bit ut från land. Fast man tycker man är på "havet". ;)
Ja, regleringen av Göta älv har gjort att vikten aldrig "spolar ur", vilket gör att den grundare upp väldigt kraftigt under de senaste hundra åren. För bara några år sedan så var det runt tre meter djupt i hela bukten, numera så räknar man med två meter på stora ytor. Det dröjer nog inte så många år innan det börjar dyka upp vassruggar i utloppet.

Jag kommer ihåg att när jag har liten så var Sävtuvan vid Bohus fästning inte särskilt stor, den har vuxit till sig rejält sedan dess (av samma anledning).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ja, det finns ju fler som hävdar att Hisingen är två öar i och med att Kvillebäcken/Kvillen skär av mellan norr och söder. Detta vattendrag är en bifurkation och var betydligt bredare kanal förr i tiden då det var muddrat och utgrävt. Där blir ju definitionen omvänd då det numera sällan diskuteras om två Hisingen. :geek:
 
Finns det Hisingen och Hisingtvå? :surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det Hisingen och Hisingtvå? :surprised:
Riktig göteborgshumor...
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ja, det finns ju fler som hävdar att Hisingen är två öar i och med att Kvillebäcken/Kvillen skär av mellan norr och söder. Detta vattendrag är en bifurkation och var betydligt bredare kanal förr i tiden då det var muddrat och utgrävt. Där blir ju definitionen omvänd då det numera sällan diskuteras om två Hisingen. :geek:
Nu skall man ju inte blanda ihop den Kvillen med Kvillen som gick runt Lindholmen fram till 1855. Eller egentligen så skall man ju det då Kvillen från början var två bifurkationer i Göta älv som bägge rann från dagens Frihamnen, där den ena blev Kvillen/Kvillebäcken när landet höjdes och den andra blev Kvillen vid Lindholmen som sedan fylldes igen från 1855 och under ca tio år framåt i etapper. Det år många kanaler/vattendrag i Göteborg som fyllts igen genom åren...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom max bredd på båtar i Göta kanal är 7 m hoppas jag verkligen att alla slussar är mer än 7 m breda ;)
[länk]
Smalaste slussen ska enligt uppgift vara 7.18 m bred.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vad jag kan se på kartor sitter inte Tone och Kalix älv ihop.
Men visa gärna var, jag är nyfiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.