G Jö Kl skrev:
även kommunens kan väl ta slut och är periodvis begränsad?
Min kontenta=Jag har haft mindre problem med kommunalt vatten än eget.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
även kommunens kan väl ta slut och är periodvis begränsad?
Det beror på varifrån kommunens vatten kommer. Mälaren, Vättern och Bolmen lär inte ta slut, men mindre sjöar och framför allt grundvatten är större risk med. Mig veterligen har ingen kommuns (större) vattentäkter tagit helt slut någon gång, men många inför tex bevattningsförbud vid dålig tillgång.
Vi har också kommunalt med eget vatten för trädgården. Tycker det funkar bra och man kan vara hyggligt säker på att vattnet i kranen är ok.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det beror på varifrån kommunens vatten kommer. Mälaren, Vättern och Bolmen lär inte ta slut, men mindre sjöar och framför allt grundvatten är större risk med. Mig veterligen har ingen kommuns (större) vattentäkter tagit helt slut någon gång, men många inför tex bevattningsförbud vid dålig tillgång.
Vi har också kommunalt med eget vatten för trädgården. Tycker det funkar bra och man kan vara hyggligt säker på att vattnet i kranen är ok.
ok så egen brunn är kasst
 
R
Börjar ana ett mönster…

”är Stenhus bättre än trähus”
”Är egen brunn bättre än kommunalt”

etc…
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
fiber och bredband.

Ingen ränta och ingen amortering :D
 
  • Gilla
Asson och 2 till
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
ok så egen brunn är kasst
Det beror nog på vilken kommun. Vatten och avlopp kan vara svindyrt. Har själv två fastigheter, en med kommunalt, en utan. Vi ligger nog på runt 25' för kommunalt va, och då snålat man ibland. Föredrar helt klart eget. Men det finns nog de som är nervösa (testa varje år) eller faktiskt har dålig brunn, har man en bra är det guld
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
ok så egen brunn är kasst
Haha... kasst är att ta i... men man får tänka sig för lite bara
Har haft egen brunn (grävd) i över 10år nu och det har fungerat kanon.
MEN.. som jag sa tidigare så får man ha lite koll... har det inte regnat på 3-4 månader så är det INTE aktuellt med bad och längre duschar.
Min egna åsikt är oxå att eget vatten (i mitt fall) smakar oerhört mkt bättre än kommunalt. Detta är självklart högst subjektivt.

Du betalar inte för vattnet i sig, men för elen för att pumpa fram det. Dessa pumpar får självklart motioneras med jämna mellanrum (fylla på luft i mitt fall) samt bytas när dom ger upp.

Förr eller senare får vi nog me kommunalt vatten till en hög kostnad för inkoppling. Vågar inte sia om ifall jag kommer tycka det är bättre eller inte?

Men jaga inte upp dig... eget vatten kan fungera alldeles utmärkt :D
 
  • Gilla
Genomklok och 3 till
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
även kommunens kan väl ta slut och är periodvis begränsad?
Kommunal VA Nisse här, högst osannolikt att vattnet sinar för de flesta kommunerna. De kan rekommenderas att vattenkonsumptionen dras ner på i kommunen då magasinen inte fylls på i beräknad takt pga torka etc. Vilket man skall följa naturligtvis. Det brukar mest röra sig om att man inte skall vattna gräsmattor, fylla poler etc... Dricka, laga mat, hygien skall man fortsätta med. Det är överkomsumptionen och spola extra länge i kranen man skall tänka sig för då.

Det finns vattendommar som säger hur mkt vatten man får ta ifrån en viss källa.
Tex. Du använder ett ytvatten, sjön är i dagsläget 75meter ifrån vattenytan till botten. Enligt vattendommen skall vatten nivån i sjön vara mellan 74-76meter.
Beroende på storlek på sjön kanske du kan förse hela kommunen med vatten för en hel vecka på mindre en 1cm. Men en torr solig sommar dag så dunstar 3cm.

Men inte så troligt att hela sjön kommer torka ut. Grundvatten är lite besvärligare. Men det var bara ett exempel.

Gällande vattenkvalite egen brunn vs kommunalt. (Har egen brunn själv)
Så är de godkända parametrarna på tex koppar, bakterier etc. Betydligt mycket högre i egen brunn för att vattnet skall anses som tjänligt.
Vatten ifrån kommunen har betydligt mycket strängare regler.

Kostnad varierar ifrån kommun till kommun.
I min kommun kostar avlopp och dricksvatten ca 44:-kubiken.
(Räknar bort fasta avgifter å anslutningsavgifter så otroligt varierande allt detta beroende på kommuner, även kostnad per kubik)
Senaste året har jag bytt min dricksvattenpump hemma - 9000:- + pH justerat med kalk, tagit 2vattenprover.

Avrundar vi lite å räknar på 22:- per kubik på bara dricksvattnet (å 22:- på avloppsvattnet)
Så får du ut grovt avrundat 1kubik om dagen för samma pengar som bara min pump kostade å den kanske behöver bytas om några år. Sedan har jag en hydrofor för trycket som jag får peta med emellanåt.
Har du sedan egen avloppsbrunn beror det på hur många ni är, är det sluten tank/3-kammare/reningsverk. Skall det användas kemikalier? hur ofta skall det tömmas? Hur gammal är reningprocessen... Räkna med minst en tömning per år iaf a några tusenlappar.
Sedan hade jag satt undan ett gäng slantar för att byta avlopp beroende på vilken modell man har...

Så personligen tycker jag kommunalt avlopp å egen brunn... Eller kommunalt på båda...
 
- Fastighetsskatt
 
Akuta reparationer, underhåll och renoveringar.

En miljon med dagens priser fördelat på 30år är nog inte omöjligt för en normal icke nybyggd villa.
1-2 takbyten, 1-2 kök, 1-6? badrum, dränering, fasad och sedan allt annat som man räknar med 10,000kr istället för 100,000 per projekt.

Ett takbyte har nog blivit 150,000kr dyrare nu när man i princip bör slänga upp solpaneler när man ändå är igång så man kan maximera deras livslängd. Kök och badrum kan kosta nästan hur många hundra tusen man vill.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Akuta reparationer, underhåll och renoveringar.

En miljon med dagens priser fördelat på 30år är nog inte omöjligt för en normal icke nybyggd villa.
1-2 takbyten, 1-2 kök, 1-6? badrum, dränering, fasad och sedan allt annat som man räknar med 10,000kr istället för 100,000 per projekt.

Ett takbyte har nog blivit 150,000kr dyrare nu när man i princip bör slänga upp solpaneler när man ändå är igång så man kan maximera deras livslängd. Kök och badrum kan kosta nästan hur många hundra tusen man vill.
Varför skulle du behöva byta ut köket 2 ggr/30? Det betyder att ett kök skulle hålla i 15 år. Vårt kök är betydligt äldre än så och det finns inget behov av att byta ut det. Vitvaror, behöver absolut bytas med jämna mellanrum. Men sköter du köket bör resten hålla längre än 15 år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V vbg-1 skrev:
Varför skulle du behöva byta ut köket 2 ggr/30? Det betyder att ett kök skulle hålla i 15 år. Vårt kök är betydligt äldre än så och det finns inget behov av att byta ut det. Vitvaror, behöver absolut bytas med jämna mellanrum. Men sköter du köket bör resten hålla längre än 15 år.
Eller renovera badrummet upp till 6 gånger på 30 år. :crysmile: Visst, man kan ha flera badrum men ändå.
 
F
Såhär var november för oss:

VA: 1838kr
Lf försäk barn: 655kr
Ved(6kubik hemkört): 5300kr
Elnät: 1238kr
El: 2455kr
Larm: 40kr
Bredband: 399kr
Verktyg/fix: 1000kr

Hus:
Amortering: 6179kr
Ränta: 10 050kr

Bil:
5000kr inklusive allt, även bränsle (kör el)

Varierar lite varje månad. T ex. Sophantering betalas per kvartal och hemförsäkring helår osv
Så runt 30k i månaden blir det.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
F
V vbg-1 skrev:
Varför skulle du behöva byta ut köket 2 ggr/30? Det betyder att ett kök skulle hålla i 15 år. Vårt kök är betydligt äldre än så och det finns inget behov av att byta ut det. Vitvaror, behöver absolut bytas med jämna mellanrum. Men sköter du köket bör resten hålla längre än 15 år.

Beror lite på kök också.
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Akuta reparationer, underhåll och renoveringar.

En miljon med dagens priser fördelat på 30år är nog inte omöjligt för en normal icke nybyggd villa.
1-2 takbyten, 1-2 kök, 1-6? badrum, dränering, fasad och sedan allt annat som man räknar med 10,000kr istället för 100,000 per projekt.

Ett takbyte har nog blivit 150,000kr dyrare nu när man i princip bör slänga upp solpaneler när man ändå är igång så man kan maximera deras livslängd. Kök och badrum kan kosta nästan hur många hundra tusen man vill.

Det finns ju nån tumregel där att man bör räkna med 6-700kr per kvadratmeter i underhåll varje år. Dvs har du 100 kvadratmeter så räkna i genomsnitt att det kostar 70 000kr om året i underhåll. Då lägger man undan ca 6000kr mån så klarar man sig nog rätt bra.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Såhär var november för oss:

VA: 1838kr
Lf försäk barn: 655kr
Ved(6kubik hemkört): 5300kr
Elnät: 1238kr
El: 2455kr
Larm: 40kr
Bredband: 399kr
Verktyg/fix: 1000kr

Hus:
Amortering: 6179kr
Ränta: 10 050kr

Bil:
5000kr inklusive allt, även bränsle (kör el)

Varierar lite varje månad. T ex. Sophantering betalas per kvartal och hemförsäkring helår osv
Så runt 30k i månaden blir det.
har du ingen villaförsäkring?
Kommunalt v/a?
Vad för larm är det lät billigt med 40kr

är bil med privatlån eller varför så högt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.