Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Enligt denna studie finns ingen ökad risk för myokardit eller perikardit efter Covid-19-infektion:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9025013/
"Post COVID-19 infection was not associated with either myocarditis (aHR 1.08; 95% CI 0.45 to 2.56) or pericarditis (aHR 0.53; 95% CI 0.25 to 1.13). We did not observe an increased incidence of neither pericarditis nor myocarditis in adult patients recovering from COVID-19 infection."
 
  • Gilla
EPG
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Enligt denna studie finns ingen ökad risk för myokardit eller perikardit efter Covid-19-infektion:
[länk]
"Post COVID-19 infection was not associated with either myocarditis (aHR 1.08; 95% CI 0.45 to 2.56) or pericarditis (aHR 0.53; 95% CI 0.25 to 1.13). We did not observe an increased incidence of neither pericarditis nor myocarditis in adult patients recovering from COVID-19 infection."
Studien har hänvisats till förut. Svaret är densamma. Det är NÄR man har Covid-19 som risken för hjärtproblem är stor. Att risken efter tillfrisknande inte är förhöjd är en helt annan sak.
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
L
God jul!

Hoppas att alla håller sig friska oavsett antal sprutor - jag har en känsla av att diskussionen fortsätter här även nästa år :)
 
  • Gilla
Blodsoppen och 2 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
God jul!

Hoppas att alla håller sig friska oavsett antal sprutor - jag har en känsla av att diskussionen fortsätter här även nästa år :)
Är 0 ett antal också?
 
L
M mickef skrev:
Är 0 ett antal också?
Därom tvista de lärde.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom ni verkar ha så svårt för att söka själva så kan jag ju då berätta att det allra första stödpaketet i mars 2020 var på 300 miljarder och sen har det varit många fler stödpaket.

Enkel överslagsberäkning:
Vaccin, typ 100 kr, arbetstid typ 10 minuter, dvs. typ 50 kr, lokaler, administration kanske 50 kr till.
15 miljoner doser ger 3 miljarder
Eller om man tar i med 1000 kr totalt/dos så får man 10 miljarder, vilket fortfarande är väldigt mycket mindre än tom. det första stödpaketet.
siffrorna låter bra. Men man ska komma ihåg att ca 50% kommer direkt tillbaka i skatt (https://timbro.se/skattekoll/din-skatt/).
Sedan var en hel del lån till företagen dvs ingen utgift för staten i långa loppet: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/stodatgarder-coronakrisen/
Sedan verkade det faktiskt komma in några negativa effekter av stödet också:
https://www.regeringen.se/49c86c/co...vardering-av-stodets-betydelse-sou-202230.pdf
(orkar inte läsa genom 282 sidor) men generellt verkar stödet mest positivt.

Sedan hade samhället (staten) fått en massa extra utgifter när företag går i konkurs (minskade skatteintäkter i framtiden, social bidrag ….) så helt enkelt investera för att slippa få smällen senare.
Vaccinet ska absolut finnas tillgängligt för riskgrupper, äldre etc.
 
BirgitS
R Rolle691 skrev:
siffrorna låter bra. Men man ska komma ihåg att ca 50% kommer direkt tillbaka i skatt ([länk]).
Sedan var en hel del lån till företagen dvs ingen utgift för staten i långa loppet: [länk]
Sedan verkade det faktiskt komma in några negativa effekter av stödet också:
[länk]
(orkar inte läsa genom 282 sidor) men generellt verkar stödet mest positivt.

Sedan hade samhället (staten) fått en massa extra utgifter när företag går i konkurs (minskade skatteintäkter i framtiden, social bidrag ….) så helt enkelt investera för att slippa få smällen senare.
Vaccinet ska absolut finnas tillgängligt för riskgrupper, äldre etc.
Naturligtvis har det i den rådande situationen varit en fördel att betala ut stödpengar i stället för att låta företag gå i konkurs, det är ju därför man har gjort det. Men frågan var ju att folk ansåg att det var så jättedyrt att vaccinera folk i stället för att låta dem vara sjuka och det håller jag inte med om.

Nu vet man ju inte i förväg vilka som är i riskgrupp eftersom det beror på t.ex. ens gener och dagsform. Så i början var alla i en riskgrupp och det är ju fortfarande så att typ var femte som får IVA-vård inte tillhör någon känd medicinsk riskgrupp, samt under senaste tiden så har medelåldern på IVA varit 63 år så det är ju inte ens så att alla tillhör riskgruppen 65+. I vintras var det många unga och friska människor som behövde sjukhusvård pga. covid.

Alltså det hade inte räckt att bara äldre och de i riskgrupper hade vaccinerat sig förra året för att klara sjukvården i vintras.

Framöver finns det än så länge bara vaccinationsplaner för äldre och riskgrupper.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Studien har hänvisats till förut. Svaret är densamma. Det är NÄR man har Covid-19 som risken för hjärtproblem är stor. Att risken efter tillfrisknande inte är förhöjd är en helt annan sak.
Menar du att denna studien visar detta du skriver ovan eller finns det någon annan studie som du hänvisar till?
 
BirgitS
R Rolle691 skrev:
Menar du att denna studien visar detta du skriver ovan eller finns det någon annan studie som du hänvisar till?
Du hänvisade till en studie som handlade om postcovid, dvs. besvär efter minst 3 månader. Det är inte relevant när det gäller problem som inträffar just när man har covid eller just när man har vaccinerats. #17880.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Rolle691 skrev:
Menar du att denna studien visar detta du skriver ovan eller finns det någon annan studie som du hänvisar till?
Som Birgit skriver så visar den studien du hänvisar till det jag skriver ovan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis har det i den rådande situationen varit en fördel att betala ut stödpengar i stället för att låta företag gå i konkurs, det är ju därför man har gjort det. Men frågan var ju att folk ansåg att det var så jättedyrt att vaccinera folk i stället för att låta dem vara sjuka och det håller jag inte med om.

Nu vet man ju inte i förväg vilka som är i riskgrupp eftersom det beror på t.ex. ens gener och dagsform. Så i början var alla i en riskgrupp och det är ju fortfarande så att typ var femte som får IVA-vård inte tillhör någon känd medicinsk riskgrupp, samt under senaste tiden så har medelåldern på IVA varit 63 år så det är ju inte ens så att alla tillhör riskgruppen 65+. I vintras var det många unga och friska människor som behövde sjukhusvård pga. covid.

Alltså det hade inte räckt att bara äldre och de i riskgrupper hade vaccinerat sig förra året för att klara sjukvården i vintras.

Framöver finns det än så länge bara vaccinationsplaner för äldre och riskgrupper.
Var hittar man statistik om hur många av dessa på IVA var helt ovaccinerade respektive vaccinerade i icke riskgruppen/riskgrupp per åldersgrupp?
Just nu känns det som väldigt väldigt många är sjuka i en mix av sjukdomar, kräksjuka, RS, feber, förkylda etc
 
BirgitS
R Rolle691 skrev:
Var hittar man statistik om hur många av dessa på IVA var helt ovaccinerade respektive vaccinerade i icke riskgruppen/riskgrupp per åldersgrupp?
Just nu känns det som väldigt väldigt många är sjuka i en mix av sjukdomar, kräksjuka, RS, feber, förkylda etc
De uppgifter jag hade i mitt inlägg var hämtade från Fohm:s veckorapporter för den senaste tiden samt när det gällde början av året till inlägg i forumet av sjukhusanställda.

I Fohm:s veckorapporter från början av året skilde man på vaccinerade och ovaccinerade men numera har man inte med de uppgifterna eftersom de inte blir relevanta när en som räknas som vaccinerad kan ha vaccinerat sig för långt över ett år sen och därmed inte har alls samma skydd som någon som vaccinerade sig senaste gången för några enstaka månader sen.

Ja, det är många sjukdomar som går runt nu. Enligt media var det under början av veckan drygt 600 med covid inlagda på sjukhusen i Region Stockholm och kring 60 med influensa. Barnavdelningarna är överbelastade med RS-patienter. Fohm ger ut veckorapporter även för influensa, vinterkräksjuka och RS-virus om du vill veta mer om läget för de sjukdomarna. Deras hälsorapport visar att drygt 12 % ansåg att de hade en luftvägsinfektion redan v. 49 vilket är nära dubbelt mot en månad tidigare.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Birgit frågande mig eller ifrågasatte några av mina inlägg för drygt ett år sedan och jag har inte svarat än… men jag tror inte det stör diskussionen att jag inte ”orkade svara”.

På vilket sätt skulle vaccinpass, eller vaccinationsintyg, vara en konspiration eller bygga på en konspirationsteori?

Vår hund har ”vaccinpass”? Varken hunden eller passet ingår inte i någon konspiration vad jag vet.


Hur många vaccinsprutor som behövs beror ju på både vaccinet och hur viruset beter sig.
Var har du hört att det skulle räcka med 2 sprutor för en livslång immunitet?
Det gäller inte för influensa eller andra corona-virus iaf.

Ingen kallar influensavaccinet för en konspiration bara för att man får ta dem en gång per år. Det blir tex 30 sprutor under 30 år. Men visst känns det lite orimligt när att skulle krävas bortåt 100 boosterdoser för motsvarande skydd mot covid-19.

(Men förhoppningsvis har vi bättre vacciner om 5-10 år, eller så behövs inget vaccin alls om ett par år).


Det var väl snarare en förhoppning. Det beror väl mest på viruset.
Konspiration? På vilket sätt då?

För att man är oense om hur mycket asymtomatiska och vaccinerade sjuka smittar?

Sen funkar vaccin lite olika bra på olika människor. Det finns ingen absolut sanning som gäller alla individer.
Teoretiskt skulle man kunna smitta andra genom att vidarebefordra virus utan att själv behöva vara infekterad.

Får man ner antalet som är sjuka och förkortar tiden de är sjuka, så minskar virusets möjligheter att infektera andra och sprida sig.


Anekdotiskt… Jag blev inte sjuk av att ta vaccinet. Jag känner ingen som blivit sjuk av vaccinet, så det är väl inte så vanligt att bli sjuk av vaccinet.

Tja, det finns ju t.o.m. de som dött av vaccinet, så svårt sjuk kan man också bli.

Här kommer väl risk, sannolikhet , matematik och anekdoter in. Biverkningar finns och är kända.
Är fördelarna större än riskerna?

Är lite ont vid injektionsstället eller feber efter vaccinering att ”bli sjuk”?

Vanliga biverkningar blir kända under fas 3 studierna.
Vilka ovanliga biverkningar vaccinet kan ge är svårt att förutse innan vaccinering sker i stor skala.

E]

blackarrow blackarrow skrev:
Anekdotiskt… Jag blev inte sjuk av att ta vaccinet. Jag känner ingen som blivit sjuk av vaccinet, så det är väl inte så vanligt att bli sjuk av vaccinet.

Tja, det finns ju t.o.m. de som dött av vaccinet, så svårt sjuk kan man också bli.

Här kommer väl risk, sannolikhet , matematik och anekdoter in. Biverkningar finns och är kända.
Är fördelarna större än riskerna?

Är lite ont vid injektionsstället eller feber efter vaccinering att ”bli sjuk”?

Vanliga biverkningar blir kända under fas 3 studierna.
Vilka ovanliga biverkningar vaccinet kan ge är svårt att förutse innan vaccinering sker i stor skala.
Sjuk av själva vaccinet eller sjuk pga att man tagit vaccinet...?
KAN ju vara olika saker...

Än ett tag finns det ju ett slags val...
Ta eller inte Ta...det är frågan...
Tiden får utvisa ...

De som överlevde fick rätt...
Så varför bråka mer nu...?

De som överlever får väl skriva..
-Vad var det jag sa!
 
B Besiman skrev:
Sjuk av själva vaccinet eller sjuk pga att man tagit vaccinet...?
KAN ju vara olika saker...

Än ett tag finns det ju ett slags val...
Ta eller inte Ta...det är frågan...
Tiden får utvisa ...

De som överlevde fick rätt...
Så varför bråka mer nu...?

De som överlever får väl skriva..
-Vad var det jag sa!
Tja, det händer mycket nu.
En omvalidering av Pfizers fas-III studie visar på biverkningar i storleksordningen 1 på 800.
Kina tar i Pfizer mRNA vaccin eftersom deras eget vaccin ger mycket dåligt skydd trots hög vaccinationsgrad.
För folket är det en jobbig tid. Nyheter från ett grannland… :rolleyes:
Gravitas: Wuhan Virus nightmare engulfs China, YouTube (varning för starka bilder).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.