Ja vad har man?

  • Hemförsäkring
  • Elavtal
  • Ränta och amortering
  • TV och telefoni
  • Inbrottslarm

Fyll gärna på…
 
En sambo:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
altaxis och 9 till
  • Laddar…
Sophantering
Vatten avlopp
 
G Jö Kl skrev:
Ja vad har man?

  • Hemförsäkring
  • Elavtal
  • Ränta och amortering
  • TV och telefoni
  • Inbrottslarm

Fyll gärna på…
Sotning om man har eldstad. sen gärna en avsättning för löpande underhåll/renoveringar på några tusen per månad beroende på skick och ålder på hus.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Värme och varmvatten.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Värme och varmvatten.
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Värme och varmvatten.
M M.sandström skrev:
Sophantering
Vatten avlopp
gäller det även med egen brunn och av?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Värme och varmvatten.
Separat från vanlig el?
 
Rickard.
G Jö Kl skrev:
gäller det även med egen brunn och av?
Ja det är inte gratis med eget men man betalar inte på samma sätt som kommunalt såklart.

Om värmen och varmvatten kommer direkt på el eller inte beror på vilken uppvärmning man har.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ja det är inte gratis med eget men man betalar inte på samma sätt som kommunalt såklart.

Om värmen och varmvatten kommer direkt på el eller inte beror på vilken uppvärmning man har.
dyrare med kommunalt?
 
Det beror på. Men åker man på att byta pump och spola brunnen i januari så blir det en dyr månad. Medans med kommunalt så är det mer en kostnad varje månad.
Uppvärmningssystem har också en viss livslängd. Man får nog räkna med en ny värmepump med ungefär 15 års intervall.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Rickard.
G Jö Kl skrev:
dyrare med kommunalt?
Jag tror egentligen inte det men det beror väl på. Har man en anläggning och allt är frid och fröjd kanske men så fort nått ska underhållas eller repareras så försvinner nog hela marginalen. Jag tror jag betalar typ 5000kr/år (går på känsla, har inte räknat) för vatten och avlopp så det finns inte så mycket marginal att slå det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har haft både egen brunn och nu kommunalt vatten. Skulle aldrig vilja byta tillbaka till eget vatten. Speciellt inte med barn. Väldigt smidigt med kommunalt.

Dock har jag kvar den egna brunnen för bevattning, vilket är guld.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Jag har haft både egen brunn och nu kommunalt vatten. Skulle aldrig vilja byta tillbaka till eget vatten. Speciellt inte med barn. Väldigt smidigt med kommunalt.

Dock har jag kvar den egna brunnen för bevattning, vilket är guld.
Kan du utveckla? Läst att många upplevt motsatsen, t.ex. att man inte är beroende av kommunen och att vattenkvalitén är bättre med eget.
 
Med eget vatten måste du själv kontrollera kvaliteten och eventuella förändringar på vattnet. Jag var också med om att vattnet vid något tillfälle sinade och att då inte ha tillgång till vatten under period var stressande.

Jag förstår dom som tycker så men jag tycker smidigheten är värt mycket och känns tryggt. Sen är den egna brunnen en skön backup vid kris.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Med eget vatten måste du själv kontrollera kvaliteten och eventuella förändringar på vattnet. Jag var också med om att vattnet vid något tillfälle sinade och att då inte ha tillgång till vatten under period var stressande.

Jag förstår dom som tycker så men jag tycker smidigheten är värt mycket och känns tryggt. Sen är den egna brunnen en skön backup vid kris.
även kommunens kan väl ta slut och är periodvis begränsad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.