Hej,

Se bild.

Köpte 6 kilar och slog i dem hela vägen nästan. Jag la de alla så att trycket från alla kilar arbetade i samma riktning. Stenen vill inte klyvas i mitten. Lossnat småbitar som gjort att ena kilen ramlat ur hålet så nu är själva slagdonet kvar med 1 kil per hål i stället för 2. Får inte loss de heller. .

What to do :sweat:?
 
  • En betongkonstruktion med skruvar och smuts, kanske en nedbruten struktur, fotograferad i mörker med blixtljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Köp några kilar till borrar lite större hål så du får ner kilen ordentligt..
Nästa gång spräcker du kortaste hållet och sätter kilarna tätare.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
elda på stenen
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Vad för storlek på de större kilarna? Och hur tätt bör de sitta egentligen? Stod 20 cm i anvisningarna på de ja köpte...

Snigeldynamit, vad tror ni om det?
 
wildeside
M Mjolnir skrev:
Vad för storlek på de större kilarna? Och hur tätt bör de sitta egentligen? Stod 20 cm i anvisningarna på de ja köpte...

Snigeldynamit, vad tror ni om det?
Inte nödvändigtvis större kilar, men ett större borr så att du får ner kilarna ända ner till kragen om det inte är så att du inte borrat tillräckligt djupt för att få ner kilen ordentligt.
Om det är möjligt så är det ganska effektivt att elda och sen kyla ner stenen snabbt med kallt vatten.
 
Men hur har du satt i kilarna? Och hur djupt har du borrat? Det ser ju ut som om de på sin höjd är nere till hälften. Det brukar gå att köra ner tungorna nästan till gummit innan man börjar slå.

Borra alltid ordentligt djupa hål, typ minst 1,5x kilens längd så det går att slå ner kilen så djupt som möjligt.

Nu är det nog bara fler kilar eller hål med snigeldynamit mellan de befintliga som hjälper.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Fin sten, tråkigt att den ska delas.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Det ser ut som du behöver ge kilarna lite mer kärlek med släggan.
 
Jag använde rekommenderad borr på 14 mm. Samt rekommenderat avstånd mellan kilarna. Borrade ca 20 cm djupt i varje hål. Drog upp slagdonet i mitten på varje kil så kilarna gick in i hålet, sen hamrade jag ner slagdonet med hammare tills det hamnade i nivå med kilarna och gummiringen.

Ska man elda på eller under stenen, samt hur länge och hur mycket vatten behövs för att kyla?
 
raveper raveper skrev:
Det ser ut som du behöver ge kilarna lite mer kärlek med släggan.
Hamrade ner de med större hammare, kanske det som är problemet, har ingen slägga. Däremot en yxa med tyngre huvud jag kan börja med att prova.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Fin sten, tråkigt att den ska delas.
 
En bekant kom över med slägga, slog i kilarna helt men inget hände. Några av kilarna böjde sig och metallbitar lossnade på vissa ställen.
 
Man får ju försöka avgöra hur stenens lager är uppbyggda och spräcka den åt rätt håll.
 
raveper raveper skrev:
Man får ju försöka avgöra hur stenens lager är uppbyggda och spräcka den åt rätt håll.
Tror jag köper nya kilar, borrar lite närmare kanten på stenen i stället för i mitten, och tätare mellan varje kil. Ta loss lite mindre bitar i taget i stället för att klyva den i mitten. Den är ganska hög, kanske 60-70 cm. Annars blir det eldning i ett tredje försök, och Snigeldynamit i ett fjärde försök.
 
wildeside
M Mjolnir skrev:
Tror jag köper nya kilar, borrar lite närmare kanten på stenen i stället för i mitten, och tätare mellan varje kil. Ta loss lite mindre bitar i taget i stället för att klyva den i mitten. Den är ganska hög, kanske 60-70 cm. Annars blir det eldning i ett tredje försök, och Snigeldynamit i ett fjärde försök.
En ide är kanske att satsa på lite större kilar 20-22 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.