D djac skrev:
Har jag svårt att se, handlar nog mest om förvaltning, avsaknaden av innovation är nog total, du kunde förmodligen satt genomsnittlig controller/revisor där utan att uppleva någon skillnad.
Jo jag tror de här höjdarna inte har mycket till liv och lever med sina bolag dygnet runt.
Sen tas ju massvis med beslut och har ansvaret i slutändan mot ägarna.
 
Z Zodde skrev:
Om du hade reagerat på facts hade det varit ok men du lägger all energi på DEN du diskuterar med istf VAD som diskuteras. Iofs vanligt när man blir påkommen med direkta sakfel som dina 5 inklippta citat tidigare idag.

Har själv varit borta från tråden i 9 månader… saknar alla kunniga skribenter… förstår nu varför dom tröttnat…
Synd för den stora tysta majoriteten…
På sig själv känner man andra. Det är precis så du jobbar, du klankar ner på någon detalj som egentligen är helt oväsentlig (ska jag dra fram alla dem nu "upp till bevis"...) och försöker förminska den andre med att han "trampat i klaveret", och inte är någon ide att diskutera med.
Brukar kallas härskarteknik, det kan du googla.
Du drog fram några exempel där du menar att jag haft fel, men på frågan vad det hade med sakfrågan att göra, då är du helt tyst.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Precis därför har vi nu en Borgerlig regering som sitter och blåser såp-bubblor på Harpsund ;), medans Ebba sitter & sminkar sig för fina selfies på Instagram och Jimmie & Johan käkar varmkorv & dricker whiskey......Gratis
Jag är inte vänster, men det ligger en del i vad du säger, iaf tills nu.
 
P paralun skrev:
Läste helt klart för snabbt, ursäkta!

Med just Energi så bör man stå på sina "egna ben", alla länder som blivit beroende av gas eller olja går det åt pipsvängen för och det vet vi ju redan.
Fast nu är ju Sverige i princip det mest självförsörjande landet i världen redan. Med fossilfri el dessutom. Varför måste vi ha ännu mer produktion? Ska vi driva hela Europa?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K karlmb skrev:
På sig själv känner man andra. Det är precis så du jobbar, du klankar ner på någon detalj som egentligen är helt oväsentlig (ska jag dra fram alla dem nu "upp till bevis"...) och försöker förminska den andre med att han "trampat i klaveret", och inte är någon ide att diskutera med.
Brukar kallas härskarteknik, det kan du googla.
Du drog fram några exempel där du menar att jag haft fel, men på frågan vad det hade med sakfrågan att göra, då är du helt tyst.
Vi har diskuterat sakfrågan idag i din frånvaro.
Det du tycker är en detalj (Nordpools roll) tycker vi andra är väsentligt. Då är det viktigt å ”get your facts right»
Bli korrigerad om man har fel är nåt man får finna sig i på diskussionsforum.
Ett enkelt ”jag hade fel” räcker.
Men att som du komma med förlöjliganden av andra skribenter typ
“Psykfall”
“Finnig tonåring”
”Idiot”
när du inte klarar av att bemöta sakfrågan gör BH till ett sämre forum,
Klarar du av å diskutera sakfrågan utan förlöjligande av andra skribenter (som inte tycker som du) så lovar jag att inte klippa in nåt mer gammalt du skrivit.
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vi har diskuterat sakfrågan idag i din frånvaro.
Det du tycker är en detalj (Nordpools roll) tycker vi andra är väsentligt. Då är det viktigt å ”get your facts right»
Bli korrigerad om man har fel är nåt man får finna sig i på diskussionsforum.
Ett enkelt ”jag hade fel” räcker.
Men att som du komma med förlöjliganden av andra skribenter typ
“Psykfall”
“Finnig tonåring”
”Idiot”
när du inte klarar av att bemöta sakfrågan gör BH till ett sämre forum,
Klarar du av å diskutera sakfrågan utan förlöjligande av andra skribenter (som inte tycker som du) så lovar jag att inte klippa in nåt mer gammalt du skrivit.
Visst, låt höra:
Varför är det inte en detalj?
Och hur påverkar det sakfrågan?
Två enkla frågor.
 
K karlmb skrev:
Visst, låt höra:
Varför är det inte en detalj?
Och hur påverkar det sakfrågan?
Två enkla frågor.
Börsen Nordpool är central i prisbildningen på elmarknaden. Den är just en börs och är inte på något sätt involverad i beslut om infrastruktur och utlandskablar som är en av många sakfrågor som diskuterats i tråden.
Utlandskablar som 2012-2020 gav oss rekordlågt elpris pga gaspriset var stabilt.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Jag skulle nog vilja hålla med Karlmb om att det är en detalj i sammanhanget. Inte någon enskild sak som har stor betydelse. Som just Karlmb tidigare envis hävdat.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle nog vilja hålla med Karlmb om att det är en detalj i sammanhanget. Inte någon enskild sak som har stor betydelse. Som just Karlmb tidigare envis hävdat.
Fast om man lägger skulden för prisrallyt på utlandskablarna och påstår att det är Nordpool som beslutat om dessa tycker iallafall jag det är ett sådant graverande faktafel att det må påpekas.

Utlandskablar som istället givit oss lägre priser än normalt 2012-2020
 
Z Zodde skrev:
Vi har diskuterat sakfrågan idag i din frånvaro.
Det du tycker är en detalj (Nordpools roll) tycker vi andra är väsentligt. Då är det viktigt å ”get your facts right»
Bli korrigerad om man har fel är nåt man får finna sig i på diskussionsforum.
Ett enkelt ”jag hade fel” räcker.
Men att som du komma med förlöjliganden av andra skribenter typ
“Psykfall”
“Finnig tonåring”
”Idiot”
när du inte klarar av att bemöta sakfrågan gör BH till ett sämre forum,
Klarar du av å diskutera sakfrågan utan förlöjligande av andra skribenter (som inte tycker som du) så lovar jag att inte klippa in nåt mer gammalt du skrivit.

Men sakfrågan är väl ändå inte om hur elmarknaden fungerar ner i micro-detalj-nivå!

Trådstartaren fick ju betala 16.000 kr i ocker-priser dec 2021 & reagerade starkt på att elen var så dyr, så sakfrågan är väl hur vi ska slippa/komma ifrån dessa dyra elräkningar, dvs göra åt situationen.

Konstruktiva idéer om hur vi sänker elpriserna handlar ju inte direkt dina inlägg om eller?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast nu är ju Sverige i princip det mest självförsörjande landet i världen redan. Med fossilfri el dessutom. Varför måste vi ha ännu mer produktion? Ska vi driva hela Europa?
Nu är vi inte alls självförsörjande vilket borde vara tydligt efter förra veckan och mer kommer under Januari-Februari. Vi saknar planerbar produktion när det är kallt och inte blåser.
Sen jovisst så borde tex Danmark mfl se till att de har planerbar elproduktion så att de inte hela tiden "snyltar" sin el från Norge eller Sverige.
Men viktigast så finns det mycket angelägna framtidsprojekt, Batterifabriken i Trollhättan, (förmodligen avgör det Volvos framtid i Sverige), Hybrit i Norrbotten osv osv som behöver en stabil och säker elproduktion. Men jovisst kan vi flytta alla fabriker eller att de blir utkonkurrerade till Kina.... sen kan vi sitta och sura här i en perifer del av världen.
.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Olkiluoto 3 ska återuppta testproduktionen den 27 december, men det blir inte mycket el före 4 februari
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men sakfrågan är väl ändå inte om hur elmarknaden fungerar ner i micro-detalj-nivå!

Trådstartaren fick ju betala 16.000 kr i ocker-priser dec 2021 & reagerade starkt på att elen var så dyr, så sakfrågan är väl hur vi ska slippa/komma ifrån dessa dyra elräkningar, dvs göra åt situationen.

Konstruktiva idéer om hur vi sänker elpriserna handlar ju inte direkt dina inlägg om eller?
TS ursprungsfråga lämnades ganska tidigt i tråden.
Mina inlägg har oftast handlat om varför ett antal galna förslag omöjligen låter sig genomföras.
 
L LabanW skrev:
Olkiluoto 3 ska återuppta testproduktionen den 27 december, men det blir inte mycket el före 4 februari
Jo det är mycket goda nyheter!
https://svenska.yle.fi/a/7-10025121
 
P paralun skrev:
Nu är vi inte alls självförsörjande vilket borde vara tydligt efter förra veckan och mer kommer under Januari-Februari. Vi saknar planerbar produktion när det är kallt och inte blåser.
Sen jovisst så borde tex Danmark mfl se till att de har planerbar elproduktion så att de inte hela tiden "snyltar" sin el från Norge eller Sverige.
Men viktigast så finns det mycket angelägna framtidsprojekt, Batterifabriken i Trollhättan, (förmodligen avgör det Volvos framtid i Sverige), Hybrit i Norrbotten osv osv som behöver en stabil och säker elproduktion. Men jovisst kan vi flytta alla fabriker eller att de blir utkonkurrerade till Kina.... sen kan vi sitta och sura här i en perifer del av världen.
.
Att vi precis varenda enskild timme måste ligga på plus är ju knappast vare sig realistiskt eller speciellt ekonomiskt.
Tvärtom ser vi ju nu vilka enorma reserver vi faktiskt har att ta till i extremlägen med massiv efterfrågan i omvärlden samtidigt som flera av våra egna reaktorer står nere.
Trots allt detta och extremkyla i hela Nordeuropa, så har det inte blivit en enda planerat strömbortloppling så här långt.
Och andelen fossil produktion har varit några få procent bara.

Däremot är ju priset helt uppåt väggarna.
Håller fullständigt med om att plastliberalerna och andra "frihetliga" marknadsförståsigpåare uppenbarligen helt glömt bort varför det är bra med konkurrens och utveckling i industrin.

Således är det priset som är problemet och inte marginalerna för volym i elproduktion.
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.