P paralun skrev:
Nejdå det är ACER som bestämmer. "Stopp ACER" som norrmännen säger! (betydligt mer upplysta än oss svenskar)
SvK försökte få ett avsteg från 70% regeln för export med det blev ett tvärblankt NEJ.
[länk]
[länk]
Nu tänkte jag iofs mer på läggande av nya kablar…
 
Z Zodde skrev:
Nu tänkte jag iofs mer på läggande av nya kablar…
OK, där har vi ett till bra exempel men det stoppades då av ägaren dvs svenska staten i Augusti
https://www.montelnews.com/se/news/1343735/energiministern-ppnar-fr-att-frhala-hansa-power-bridge
HansaPowerBridge
https://www.svk.se/hansapowerbridge
Man fick tekniska problem är det officiella....
https://www.montelnews.com/se/news/1362982/svk-avbryter-upphandlingen-av-hansa-powerbridge
Men det kan mycket väl vara att man inte vill ha kabeln granskad av ACER??
I Norge är det ju "englandskablarna" och Nordlink, 1400MW man är mycket förgrymmade över.
Så det här är en stor soppa!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om du nämnt det, vilket jag betvivlar, var det vid ett helt annat tillfälle. Nåt veto har öht aldrig existerat, något du också misslyckats med att verifiera.
Ibland är det enklaste bara att säga ”jag misstog mig” så slipper det ältas fram å tillbaka.
Du tror alltså att beslut om de 2 senaste kablarna har fattats på 20-talet.
Det här blir ju värre och värre.
Att jag på nytt ska behöva leta upp de inlägg jag gjort som visar att de ursprungliga länderna hade vetorätt kan du glömma.
Det får du göra själv. Du verkar ju ha tid över.
Bemöt sedan inläggen istället för att ignorera dem som sist.
 
Z Zodde skrev:
Handlar inte om å se saker olika utan helt enkelt ”get your facts right”. Låter man bli å ifrågasätta felaktiga påstående skapas trådsanningar som har lite att göra med verkligheten.
Prisbildningen på Nordpool idag är i stort sett identisk med hur den var då norsk och svensk TSO var huvudägare
Prisbildningen ja. Har någon påstått något annat?
Det är ju den som är problemet när det blir för mycket överföringskapacitet.
Nästan alla begriper detta nu.
 
K karlmb skrev:
Bemöt sedan inläggen istället för att ignorera dem som sist
Zodde och Daniel109 gör alltid så, eller så flyttar dom focus och börjar snacka om helt andra grejer.

Och inte så konstigt med deras inställning till Sveriges ockerpriser på el heller, då Zodde bor i Norge & har 90% elstöd för ALLA kWh över 70 öre, och Daniel109 med 99% sannolikhet bor i lägenhet och knappt påverkas av elpriserna.

Du vet, det är ALLTID lätt att ha åsikter när det inte gäller ens egna pengar...Ungefär som vår regering & politiker i allmänhet, som slösar & tar skit-beslut med oss skattebetalares pengar.

Inte svårt att skita när arselet är fullt!
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Zodde och Daniel109 gör alltid så, eller så flyttar dom focus och börjar snacka om helt andra grejer.

Och inte så konstigt med deras inställning till Sveriges ockerpriser på el heller, då Zodde bor i Norge & har 90% elstöd för ALLA kWh över 70 öre, och Daniel109 med 99% sannolikhet bor i lägenhet och knappt påverkas av elpriserna.

Du vet, det är ALLTID lätt att ha åsikter när det inte gäller ens egna pengar...Ungefär som vår regering & politiker i allmänhet, som slösar & tar skit-beslut med oss skattebetalares pengar.

Inte svårt att skita när arselet är fullt!
Ja, man får mest vibbar av bortskämda, finniga gymnasister som inte har något annat att göra.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, man får mest vibbar av bortskämda, finniga gymnasister som inte har något annat att göra.
HAHAHAHA...:crysmile::crysmile::crysmile:

Nja, jag tror Zodde e runt 60 å e en "välmående" Norge-snyltare, & Daniel109 runt 40 å boendes i nån mindre stad....Men spånar bara, alla kan få finnar ;)

De e ju i alla fall provocerande när man konstant rättfärdigar dom numera svin-dyra Svenska elpriserna
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
HAHAHAHA...:crysmile::crysmile::crysmile:

Nja, jag tror Zodde e runt 60 å e en "välmående" Norge-snyltare, & Daniel109 runt 40 å boendes i nån mindre stad....Men spånar bara, alla kan få finnar ;)

De e ju i alla fall provocerande när man konstant rättfärdigar dom numera svin-dyra Svenska elpriserna
Don quiotte närmast. Nu trampade jag väl i klaveret med stavningen förmodligen...
 
K karlmb skrev:
Ja, man får mest vibbar av bortskämda, finniga gymnasister som inte har något annat att göra.
Återigen gör dina ”vibbar” att du går vilse.
Jag är pensionär.
På ett diskussionsforum är det åsikter som är intressanta men du har en sjuklig drift att fokusera på person istf sak. Det är därför du så ofta hamnar helt fel. TIPS; Fokusera på att dubbelkolla dina ”facts” istf ständiga personangrepp.
 
Z Zodde skrev:
Återigen gör dina ”vibbar” att du går vilse.
Jag är pensionär.
På ett diskussionsforum är det åsikter som är intressanta men du har en sjuklig drift att fokusera på person istf sak. Det är därför du så ofta hamnar helt fel. TIPS; Fokusera på att dubbelkolla dina ”facts” istf ständiga personangrepp.
Ja du har ju barnasinnet kvar iaf...
Fokusera du på problemen istället så ska du se att någon kanske börjar bry sig om dig.
Nu är det bara provocerande svammel man läser från din sida.
Och när man reagerar så skriker du personangrepp.
 
K karlmb skrev:
Don quiotte närmast. Nu trampade jag väl i klaveret med stavningen förmodligen.
Och Ulf Kristersson ;)
Hans livs tävling var att komma till Sagerska huset & ha bjudningar på Harpsund, och nu sitter han som ett barn å myser med såpbubblor & sms:ar alla gamla kompisar som inte trodde han skulle "lyckas".
 
K karlmb skrev:
Ja du har ju barnasinnet kvar iaf...
Fokusera du på problemen istället så ska du se att någon kanske börjar bry sig om dig.
Nu är det bara provocerande svammel man läser från din sida.
Och när man reagerar så skriker du personangrepp.
Om du hade reagerat på facts hade det varit ok men du lägger all energi på DEN du diskuterar med istf VAD som diskuteras. Iofs vanligt när man blir påkommen med direkta sakfel som dina 5 inklippta citat tidigare idag.

Har själv varit borta från tråden i 9 månader… saknar alla kunniga skribenter… förstår nu varför dom tröttnat…
Synd för den stora tysta majoriteten…
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du tror alltså att beslut om de 2 senaste kablarna har fattats på 20-talet.
Det här blir ju värre och värre.
Att jag på nytt ska behöva leta upp de inlägg jag gjort som visar att de ursprungliga länderna hade vetorätt kan du glömma.
Det får du göra själv. Du verkar ju ha tid över.
Bemöt sedan inläggen istället för att ignorera dem som sist.
Jag har gått tillbaka i tråden. Jag hittar påståendet.
K karlmb skrev:
Nope.
Medlemmarna i Nordpool bestämmer TILLSAMMANS om saker som påverkar deras marknad.
Och alla medlemmar har veto.
Frågor på det?
Och en hel del tjat på dig om att visa att det stämmer. Men du tycks inte ha gjort det.


J jawen skrev:
Zodde och Daniel109 gör alltid så, eller så flyttar dom focus och börjar snacka om helt andra grejer.

Och inte så konstigt med deras inställning till Sveriges ockerpriser på el heller, då Zodde bor i Norge & har 90% elstöd för ALLA kWh över 70 öre, och Daniel109 med 99% sannolikhet bor i lägenhet och knappt påverkas av elpriserna.

Du vet, det är ALLTID lätt att ha åsikter när det inte gäller ens egna pengar...Ungefär som vår regering & politiker i allmänhet, som slösar & tar skit-beslut med oss skattebetalares pengar.

Inte svårt att skita när arselet är fullt!
90% av tillfällena närjag lämnar är närni drar fram halmdockor. Få finns det ingen anledning att fortsätta diskussionen.

Du kan inte ha läst mycket av vad jag skriver om du är 99% säker på att jag bor i lägenhet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Synd för den stora tysta majoriteten
Tror du på allvar Zodde att "den stora majoriteten" uppskattar att du konstant försvarar att elpriset "är som det ska vara när vi är med i EU" ??

Du & Daniel försvarar ju konstant regelverket för elmarknaden i Sverige, & säger "att det fungerar"
Majoriteten tycker ju elmarknaden i Sverige är helt uppåt väggarna fel.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tror du på allvar Zodde att "den stora majoriteten" uppskattar att du konstant försvarar att elpriset "är som det ska vara när vi är med i EU" ??

Du & Daniel försvarar ju konstant regelverket för elmarknaden i Sverige, & säger "att det fungerar"
Majoriteten tycker ju elmarknaden i Sverige är helt uppåt väggarna fel.
”]Tror du på allvar Zodde att "den stora majoriteten" uppskattar att du konstant försvarar att elpriset "är som det ska vara när vi är med i EU" ??
Ok
Upp till bevis.
VAR Har jag ”konstant försvarat att elpriset är som det ska vara när vi är med i EU”??

Ge exempel på detta konstanta försvarande…?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.