Snigla Snigla skrev:
Lite perspektiv bara

[bild]
Skillnaden är väl att de flesta länder både är varmare och mindre beroende av el. Både industrier och privatpersoner. Vår förbrukning är 130% högre per capita än EU snittet, Sverige och Finland är i en klass för sig.

Tabell och grafer visar data för EU-länder, datavärden för 2014, troligen ekonomisk statistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Skillnaden är väl att de flesta länder både är varmare och mindre beroende av el. Både industrier och privatpersoner. Vår förbrukning är 130% högre per capita än EU snittet, Sverige och Finland är i en klass för sig.

[bild]
El-priset/tillgången bryr sig inte om vem som bor var (vilket land) eller vilken förbrukning de har där, eller vad de använder den till.. (värme, av, billaddning..eller annat).

Det produceras inte mer el i världen för att svenska hushåll drar mer.. det är ett problem som Sverige skulle ha förberett för o tänkt på för många år sedan.

(observera att jag är av åsikten att vi ska vara självförsörjande året runt i sverige, även de få eltopparna vi har på vintern - i övrigt får de exportera bäst de vill..)
 
  • Gilla
Skåne2020
  • Laddar…
Kollade upp och gjorde en liten jämförelse av hur många procent av hushållens inkomst som spendera på elräkningen (elpriset baserat på första halvan 2022)
( Dvs det jag efterfrågade )
Tabell i Excel-format som visar procentuell elektricitetskostnad för olika länder, med Island som dyrast.
 
  • Gilla
  • Wow
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Kollade upp och gjorde en liten jämförelse av hur många procent av hushållens inkomst som spendera på elräkningen (elpriset baserat på första halvan 2022)
( Dvs det jag efterfrågade )
[bild]
Är det hushållens totala elräkning, eller elräkning för uppvärmning?
 
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?

Köp en bäddvärmare i storlek 80x150 cm
Finns för runt 300:- på Biltema med fler butiker
Då sover man varmt och skönt även om man har det lite kallt i sovrummet
 
  • Gilla
Maggan-77
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Är det hushållens totala elräkning, eller elräkning för uppvärmning?
Totala elräkning. Hittar ingen statistik per land om hur stor andel av hushållens elräkning som går till uppvärming
 
Det är ju intressant med Nederländerna då som har dyrare el enligt tidigare lista (men från augusti då), men spenderar bara 1,47% av inkomsten på den.
 
harry73
Jag skulle tro att man i man i Holland har många elkunder som har ett fastpris per år och som har en årsavräkning. Dessutom värmer man med gas eller fjärrvärme.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle tro att man i man i Holland har många elkunder som har ett fastpris per år och som har en årsavräkning. Dessutom värmer man med gas eller fjärrvärme.
Mjo så är det nog att de värmer med gas istället och det har jag iofs inte tagit med, glömde det och orkar inte göra det idag ... det får bli en uppgift för imorrn
 
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle tro att man i man i Holland har många elkunder som har ett fastpris per år och som har en årsavräkning. Dessutom värmer man med gas eller fjärrvärme.
Ja, fastpris skulle kunna förklara en del. 1,47% är annars väldigt lite, även om man räknar bort uppvärmningen. För en inkomst på 25 000 så motsvarar det ca 370 kronor.
 
M
Vad roligt ändå att vi är så många som kan förenas i gemensam harm över de ökande kostnaderna! Man får glädjas över det lilla.
Tack för alla hjälpsamma värmehöjande tips om allt från ulltofflor och värmefiltar till isolering och braskamin - och stämningshöjande tips på sätt att hålla humöret uppe, som att leka med barnbarn och mysa under filt. Barnbarn har jag inga, men dock man och hund och båda gillar att mysa under filt - så det rådet tar vi fasta på här i hushållet!
Annars har vi gjort vad vi kan i form av cellplast i fönster, tätningslister, avslagen golvvärme, tillstängda rum, draperi framför dörrar, flera lager kläder, nattkörning på tvättmaskin etc etc (Tibber) Vi gör inga drastiska åtgärder nu utan ska klara av vintern bara - med uppehållet humör var det tänkt!
Var rädda om er alla!
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
E Ensam_mamma_fixar skrev:
Jag har oxå överlevt so far med kallt hus men trots det, fick jag en elräkning på 5100:- för november.. Fattar inte hur det är möjligt.
Var bor du och vad har du för förbrukning och vad har du för avtal?
Själv bor jag i SE4 södra Skåne och förbrukade 1016 kWh månadsrörligt avtal till en totalkostnad (alla kostnader, skatter moms överföring m.m) av 3132 kronor.
 
E Etrompa skrev:
[bild]

SE4, rörligt elpris. Räknar med en räkning på ca 10 000 kr för december. Har tidigare legat på ca 2500 samma period, men med ca 20 grader inne. vilket vi inte vågar hålla nu…
3 lager kläder, så fryser inte . Om vi inte sitter stilla alltför länge. Men det är ju bra, att röra sig under dagen . Kökets innersta del ligger nog närmre 16. Temperaturen tagen precis vid fönster, så det är ju lite kallare där än det egentligen är.
Vilken app och givare använder du
 
J Jpo skrev:
Vilken app och givare använder du
Larmbolagets, där utrustningen har temperatursensor. VP kör på annan givare, där vi ställer in temperatur för start/stop (= temperaturen i källaren).
 
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Grisar hinner aldrig frysa, men det vart tråkigt Harsprånget är visst nedisat och s:a av det m.m blev jaa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.