K karlmb skrev:
Vi andra vet att det först är senare som det blev rent privat tillställning .
Fö, är det ändå länderna inom området som bestämmer eftersom som varje land avgör vilka kablar som får ligga över gränserna.
Men det undviker du förstås att nämna.
Get your facts right.
Nordpool hade varit privat i flera år när du gjorde din fadäs.
Utdaterade Wikipediasidor ska man inte förlita sig på, det vet tillochmed en förstaklassare...

Du skrev "
karlmb:
Från min länk: "Börsen (Nordpool) ägs av de statliga bolagen i respektive land, som också äger huvudledningarna i landet. "
Är det fel då?
Var har du stöd för dina uppgifter?"


Det är de 2 länderna kabeln skall gå emellan som beslutar.
Du påstår att ALLA länder måste vara eniga.
Faller på sin orimlighet att t.ex- Estland skulle kunna lägga veto mot en Kabel Norge-UK...
Men det trodde du i all okunnighet...

karlmb
"
Medlemmarna i Nordpool bestämmer TILLSAMMANS om saker som påverkar deras marknad.
Och alla medlemmar har veto.

"
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Get your facts right.
Nordpool hade varit privat i flera år när du gjorde din fadäs.
Utdaterade Wikipediasidor ska man inte förlita sig på, det vet tillochmed en förstaklassare...

Du skrev "
karlmb:
Från min länk: "Börsen (Nordpool) ägs av de statliga bolagen i respektive land, som också äger huvudledningarna i landet. "
Är det fel då?
Var har du stöd för dina uppgifter?"


Det är de 2 länderna kabeln skall gå emellan som beslutar.
Du påstår att ALLA länder måste vara eniga.
Faller på sin orimlighet att t.ex- Estland skulle kunna lägga veto mot en Kabel Norge-UK...
Men det trodde du i all okunnighet...

karlmb
"
Medlemmarna i Nordpool bestämmer TILLSAMMANS om saker som påverkar deras marknad.
Och alla medlemmar har veto.

"
Ja, sidan med infon var utdaterad.
Du ska dock inte inbilla någon att Sverige inte gav sitt OK till de nya kablarna från Sydnorge.
Jag hittade ju en uppgift om att detta avhandlades på 90-talet när Nordpool inte var ett krämarparty.
 
V videopac skrev:
Girighet, dumhet, kortsiktighet... så är det ju, men att lägga ner befintliga kärnkraftverk kan ju inte enbart tillskrivas girighet, om man bortser från mutor och liknande, det är ju ändå en tagen investering som bara slängs i sjön. Om nu inte själva gasen var så billig att det ändå skulle löna sig. Just då.
Jovisst..!
Det viktiga är nog att vi vet vad "tysklandspriser" är för något i notiser hos oss.

Om vi bara får slut på det eländiga Ukraina-kriget så skulle säkert domen bli hård över vad Tyskland ställt till med! Sen jovisst måste vi nog vara solidariska inom EU men veta varför?
 
K karlmb skrev:
Ja, sidan med infon var utdaterad.
Du ska dock inte inbilla någon att Sverige inte gav sitt OK till de nya kablarna från Sydnorge.
Jag hittade ju en uppgift om att detta avhandlades på 90-talet när Nordpool inte var ett krämarparty.
Sverige (SVK) hölls säkert informerade om processen men nåt veto som du claimar Har förstås aldrig funnits. Nordpool har heller aldrig varit nån överstatlig myndighet som fattat infrastrukturella beslut utan det är en börs/marknadsplats.
Sen var det näppe 90talets regler som diskuterades i tråden utan de som gäller idag…

Det är tur jag sparar på dina gamla citat , annars hade du aldrig krupit till korset…:crysmile:
 
Z Zodde skrev:
Sverige (SVK) hölls säkert informerade om processen men nåt veto som du claimar Har förstås aldrig funnits. Nordpool har heller aldrig varit nån överstatlig myndighet som fattat infrastrukturella beslut utan det är en börs/marknadsplats.
Sen var det näppe 90talets regler som diskuterades i tråden utan de som gäller idag…
Som vanligt skjuter du in dig på oväsentliga detaljer. Något kors tror jag aldrig jag sett dig i närheten av ens så knip igen.

Nordpool har skapats av de nordiska regeringarna.
Det var 90-talets regler som gällde när de aktuella utökningarna av kapacitet ut från området beslutades.
Och man hade uttalat att se till områdets framtida behov, både kvalitetsmässigt och marknadsmässigt.
Det gjordes inte i fallet dessa ledningar och
man fuckade upp fullständigt efter några år när man helt släppte kontrollen.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Nordpool har skapats av de nordiska regeringarna.
Det var 90-talets regler som gällde när de aktuella utlänningarna av kapacitet ut från området beslutades.
Och man såg till områdets framtida behov, både kvalitetsmässigt och marknadsmässigt.
Men man fuckade upp efter några år.
Klart som korvspad att 90-talets regler gällde på 90-talet. Vi är i 2022 idag och ingenstans nämnde du att fastän du pratade om nutid syftade du egentligen på 90talet… (inte ens då fanns veto)
 
Z Zodde skrev:
Klart som korvspad att 90-talets regler gällde på 90-talet. Vi är i 2022 idag och ingenstans nämnde du att fastän du pratade om nutid syftade du egentligen på 90talet… (inte ens då fanns veto)
Jo, det har jag nämnt eftersom jag letade upp när beslutet faktiskt togs.
Att din fattningsförmåga inte räcker för att inse att det inte var beslut 2021 som avsågs säger ju det mesta.
 
K karlmb skrev:
Jo, det har jag nämnt eftersom jag letade upp när beslutet faktiskt togs.
Att din fattningsförmåga inte räcker för att inse att det inte var beslut 2021 som avsågs säger ju det mesta.
Om du nämnt det, vilket jag betvivlar, var det vid ett helt annat tillfälle. Nåt veto har öht aldrig existerat, något du också misslyckats med att verifiera.
Ibland är det enklaste bara att säga ”jag misstog mig” så slipper det ältas fram å tillbaka.
 
D
V videopac skrev:
Girighet, dumhet, kortsiktighet... så är det ju, men att lägga ner befintliga kärnkraftverk kan ju inte enbart tillskrivas girighet, om man bortser från mutor och liknande, det är ju ändå en tagen investering som bara slängs i sjön. Om nu inte själva gasen var så billig att det ändå skulle löna sig. Just då.
Dumt vet jag inte, de måste se till aktieägarnas intressen, hellre mycket vinst nu än lite sen.
Med de gamla verken är det likadant, för dyrt att rusta upp i förhållande till intäkter, billigare att öka effekten i de andra. Då visste man ju inget om Rysslands utveckling och kriget som följt.
 
D djac skrev:
Dumt vet jag inte, de måste se till aktieägarnas intressen, hellre mycket vinst nu än lite sen.
Med de gamla verken är det likadant, för dyrt att rusta upp i förhållande till intäkter, billigare att öka effekten i de andra. Då visste man ju inget om Rysslands utveckling och kriget som följt.
Jo man visst mycket väl vart det barkade och redan 2014 då Krim annekterades av Ryssland så skulle man ha fått stopp på Putin. Men det var ju viktigare att lägga ner kärnkraft och då behövde man den ryska gasen.
Men Angela Merkel försvarar fortfarande det här:
https://www.businessinsider.com/for...ying-russian-gas-her-tenure-2022-10?r=US&IR=T
 
  • Gilla
  • Arg
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
man fuckade upp fullständigt efter några år när man helt släppte kontrollen.
Precis som alla andra privatiseringar!
Det ända dom gör är att "utarma" småfolket & göra redan rik rikare.
& krama ur folket och staten så mycket dom bara kan & samtidigt försämra precis allt.

Å släpp det där nu Zodde!, ni kommer ingen vart och ser saker olika.
 
J jawen skrev:
Precis som alla andra privatiseringar!
Det ända dom gör är att "utarma" småfolket & göra redan rik rikare.
& krama ur folket och staten så mycket dom bara kan & samtidigt försämra precis allt.

Å släpp det där nu Zodde!, ni kommer ingen vart och ser saker olika.
Handlar inte om å se saker olika utan helt enkelt ”get your facts right”. Låter man bli å ifrågasätta felaktiga påstående skapas trådsanningar som har lite att göra med verkligheten.
Prisbildningen på Nordpool idag är i stort sett identisk med hur den var då norsk och svensk TSO var huvudägare
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Handlar inte om å se saker olika utan helt enkelt ”get your facts right”. Låter man bli å ifrågasätta felaktiga påstående skapas trådsanningar som har lite att göra med verkligheten.
Prisbildningen på Nordpool idag är i stort sett identisk med hur den var då norsk och svensk TSO var huvudägare
Jo om man ska fördjupa det ännu mer så finns ENTSO-E som likriktar elhandeln.
https://www.entsoe.eu/
Sen de mer centrala ländernas elbörs inom EU.
https://www.eex.com/en/
 
P paralun skrev:
Jo om man ska fördjupa det ännu mer så finns ENTSO-E som likriktar elhandeln.
[länk]
Sen de mer centrala ländernas elbörs inom EU.
[länk]
Ja, det finns flera börser. Eex är den största. Det är viktigt att skilja på börs/marknadsplats där prisbildningen sker och respektive lands TSO som hanterar spörsmål om infrastruktur typ utlandskablar.
 
Z Zodde skrev:
Ja, det finns flera börser. Eex är den största. Det är viktigt att skilja på börs/marknadsplats där prisbildningen sker och respektive lands TSO som hanterar spörsmål om infrastruktur typ utlandskablar.
Nejdå det är ACER som bestämmer. "Stopp ACER" som norrmännen säger! (betydligt mer upplysta än oss svenskar)
SvK försökte få ett avsteg från 70% regeln för export med det blev ett tvärblankt NEJ.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...aftnat-ett-undantag-fran-70--regeln-for-2022/
https://www.acer.europa.eu/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.