Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Tänk på detta innan du mixtrar med vvb.
Legionella växer inte till sig vid 10 grader, så det är väl bra att man kan ställa beredaren så lågt?
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Nu är ju underställ och tofflor även något som kostar pengar samt behöver tvättas.
Nödvändigheten att tvätta är överskattad. Plöj ner understället i åkern till våren.
 
  • Gilla
  • Haha
Beretic och 2 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Ja, det är tufft för oss ensamstående. Lite beroende på var du bor så har vi klarat av en månad av iskallt hus men det är bara två kalla månader kvar och sen blir det bättre. Det är bara att bita ihop och kämpa vidare tänker jag nedbäddad i sängen med värmedyna, vetesäck och dubbla duntäcken.
Jag har oxå överlevt so far med kallt hus men trots det, fick jag en elräkning på 5100:- för november.. Fattar inte hur det är möjligt. Antingen drar min pump nå kopiöst bara av att gå runt eller så är det nå mygel från vattenfall. Håller på och installerar en vedspis nu och så fort det är klart ska jag nog stänga huvudströmbrytaren för 1 dygn och elda som tusan och se om det ändå tickar nån förbrukning... Känns otroligt jobbigt när det är så ovisst och man inte vet vad räkningarna slutar på..
 
  • Ledsen
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det värsta är att vi i Sverige börjar hamna långt ner på skalan med det mesta. Världen har ett bra facit på hur man inte ska sköta ett land. Enkelt är det också. Bara gör tvärt emot Sverige.
Vilket skitland detta har blivit. Tyvärr är möjligheterna mycket begränsade att dra härifrån för min del.
Ja det har blivit ett riktigt skitland på alla plan. Allt är dyrt och allt går utför.. Man är inte direkt stolt svensk, tvärtom snarare..
Man kan säga att det var bättre förr!!
 
  • Ledsen
Skåne2020
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Tror att han gör tvärtom, startar den på natten när elpriset är lågt och stänger av på morgonen.
Oj, skrev fel! - menade tvärtom! Ska försöka rätta!
 
E Eldpuman skrev:
Hur mycket går det egentligen att tjäna in på att ha v.v.b. avstängd dagtid?
Drar den inte mycket el när vattnet värms upp på nytt varje natt?
 
Poängen med att stänga av beredaren dagtid (eller andra tider) är att nyttja el när den är som billigast.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Lite perspektiv bara

Stapeldiagram, visar elpriser i EU-huvudstäder, daterat 1 augusti 2022, varierar mellan länderna, i eurocent/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Ensam_mamma_fixar skrev:
Jag har oxå överlevt so far med kallt hus men trots det, fick jag en elräkning på 5100:- för november.. Fattar inte hur det är möjligt. Antingen drar min pump nå kopiöst bara av att gå runt eller så är det nå mygel från vattenfall. Håller på och installerar en vedspis nu och så fort det är klart ska jag nog stänga huvudströmbrytaren för 1 dygn och elda som tusan och se om det ändå tickar nån förbrukning... Känns otroligt jobbigt när det är så ovisst och man inte vet vad räkningarna slutar på..
Du skulle vara pensionär då hade du kunnat leva i lyxliv på pengarna du får i pension, speciellt om du hade haft garantipension som är 8700 kr efter skatt varje månad.
Jag har fest varje dag :crysmile::crysmile::crysmile::rofl::rofl::rofl::rofl:
 
  • Ledsen
  • Älska
Ensam_mamma_fixar och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Lite perspektiv bara

[bild]
Problemet med elprisjämförelser med andra länder (utom Finland och Norge då) är hur mycket man behöver för att värma husenhållen till 20C under vinterhalvåret och vad man totalt behöver betala för detta.
Har inte sett nån sådan jämförelse.
Dvs även om det är dyrare tex i Danmark så är Danmark så pass mycket söder ut att medelvinter-temperaturen gör att det ändå inte blir så j* dyrt att hålla värmen i husen.
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Problemet med elprisjämförelser med andra länder (utom Finland och Norge då) är hur mycket man behöver för att värma husenhållen till 20C under vinterhalvåret och vad man totalt behöver betala för detta.
Har inte sett nån sådan jämförelse.
Dvs även om det är dyrare tex i Danmark så är Danmark så pass mycket söder ut att medelvinter-temperaturen gör att det ändå inte blir så j* dyrt att hålla värmen i husen.
Ingen jämförelse blir perfekt, men i detta fallet så är "perspektivet" mera.. att man ser att det inte bara är i sverige priset är högt. Det är inte så att sverige är ensamma i världen om att "kosta"..

England tex kostade väl typ 25 kr kWh för nått år sedan redan.. nu har de dock ett maxtak (tack o lov för dem) på 2500 pund per år (tror det var det :thinking:) och boende.

Skulle inte vara så pjåkigt med ett "tak" i sverige också.. (givetvis med regler, så det inte utnyttjas)
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Problemet med elprisjämförelser med andra länder (utom Finland och Norge då) är hur mycket man behöver för att värma husenhållen till 20C under vinterhalvåret och vad man totalt behöver betala för detta.
Har inte sett nån sådan jämförelse.
Dvs även om det är dyrare tex i Danmark så är Danmark så pass mycket söder ut att medelvinter-temperaturen gör att det ändå inte blir så j* dyrt att hålla värmen i husen.
Danmark och elområde 4 har samma snitt pris, och Skåne och Danmark har ju ungefär samma klimat så då borde det bli samma kostnad för en dansk som en skåning och jag tycker det är ganska dyrt.
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/DK/Hourly/?view=table
 
M MrDizzy skrev:
Problemet med elprisjämförelser med andra länder (utom Finland och Norge då) är hur mycket man behöver för att värma husenhållen till 20C under vinterhalvåret och vad man totalt behöver betala för detta.
Har inte sett nån sådan jämförelse.
Dvs även om det är dyrare tex i Danmark så är Danmark så pass mycket söder ut att medelvinter-temperaturen gör att det ändå inte blir så j* dyrt att hålla värmen i husen.
Fast vad skulle en sådan jämförelse visa? Det är väl klart att det är dyrare att värma upp husen längre norrut. Kommer du tillräckligt långt söderut så är ju kostnaden för att värma huset noll (och du har kanske en kostnad för att kyla huset istället).
 
S Strontus skrev:
Fast vad skulle en sådan jämförelse visa? Det är väl klart att det är dyrare att värma upp husen längre norrut. Kommer du tillräckligt långt söderut så är ju kostnaden för att värma huset noll (och du har kanske en kostnad för att kyla huset istället).
Man borde i så fall beräkna förutsättningarna även för södra EU´s länder, där det t.ex. finns förutsättningar för solenergi för kylning av husen. I mellersta och norra Sverige kan vi inte värma husen med solen när det behövs så där borde det finnas ett pristak eller en totalt annan prissättning än idag.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Fast vad skulle en sådan jämförelse visa? Det är väl klart att det är dyrare att värma upp husen längre norrut. Kommer du tillräckligt långt söderut så är ju kostnaden för att värma huset noll (och du har kanske en kostnad för att kyla huset istället).
Att värma ett hus under vintern är en livnödvändighet.
Att ha på AC i varmt klimat är inte det på samma sätt.

Så det jag eg vill ha sagt att bara för att andra länder har höga priser så betyder det inte att de har samma kostnader bara för att överleva.
Så det skulle vara intressant att se hur stor verklig elkostnad ett snitthushåll har i olika länder, samt hur stor andel av snittinkomsten denna kostnad motsvarar.
 
  • Gilla
Skåne2020
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.