M Markarbetaren skrev:
Ja det håller jag med om. Men våran energisituation hade sett helt annorlunda ut om vi inte hade varit naiva och lagt oss platt för EU. Nu exporterar vi 2200MW och elpriset ligger på 203 öre i SE3 och 4.
Michael Odelberg som hittade på de olika elzonerna satt och flinade i TV och sade att det är väl bra att "Sverige" tjänar pengar på att sälja el till EU. Han trodde han hade jobbet på Svenska Kraftnät för att berika elbolagen. Glömde att det var de svenska elkonsumenterna han borde tänkt på.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Har 3-4 år gammal Panasonic luft/luft värmepump, pumpen står på 21 grader, och när det var långt under -10 ett tag så 12 grader i husets ovanvåning där man kan vistas för att undkomma pumpens oljud när det är kallt. Rena tortyren men vad göra när man ligger långt under medelinkomst. Elpatronen fick vila. -5 är okej för då blir det 17 grader och nu med +4 ute jättevarma 18.

Då till frågan varför vi lite fattigare i område 3 och 4 får frysa ibland
Några kalla vinterdagar 2006 rådde elbrist i Skåne. Svenska kraftnät beslutade därför att tillfälligt stoppa exporten av el till Danmark. Den danska intresseorganisationen för landets elbolag, Dansk Energi anmälde Svenska kraftnät till EU-domstolen. Domen kom 2010 och slog fast att överföringsbegränsningar strider mot EU-lagen om fri rörlighet för varor. Resultatet av denna dom gjorde att vi fick våra fyra el områden 2011, där elpriserna i södra Sverige kan vara både tre och fyra gånger högre än i norra. Så Danskjävlarnas fel att vi har höga elpriser?
 
  • Gilla
Preter och 4 till
  • Laddar…
johnjensen johnjensen skrev:
Har 3-4 år gammal Panasonic luft/luft värmepump, pumpen står på 21 grader, och när det var långt under -10 ett tag så 12 grader i husets ovanvåning där man kan vistas för att undkomma pumpens oljud när det är kallt. Rena tortyren men vad göra när man ligger långt under medelinkomst. Elpatronen fick vila. -5 är okej för då blir det 17 grader och nu med +4 ute jättevarma 18.

Då till frågan varför vi lite fattigare i område 3 och 4 får frysa ibland
Några kalla vinterdagar 2006 rådde elbrist i Skåne. Svenska kraftnät beslutade därför att tillfälligt stoppa exporten av el till Danmark. Den danska intresseorganisationen för landets elbolag, Dansk Energi anmälde Svenska kraftnät till EU-domstolen. Domen kom 2010 och slog fast att överföringsbegränsningar strider mot EU-lagen om fri rörlighet för varor. Resultatet av denna dom gjorde att vi fick våra fyra el områden 2011, där elpriserna i södra Sverige kan vara både tre och fyra gånger högre än i norra. Så Danskjävlarnas fel att vi har höga elpriser?
Daskjävlarna står för nedläggning av Barsebäck samt elområderna.
Mer eller mindre.
Sen har du haft påhejare av nedläggning av planérbar elkraft i södra Sverige av främst vänstersidan med med tyst godkännande av högersidan.
Och nuvarande regering är "Mycket snack o lite låda" & "Lova runt o hålla tunt"
De lovade ett tak på elen , men införde något annat och skyller ifrån sig.
De lovade förändringar i lagarna för kärnkraft , men ännu har inget skett.
Det enda sättet att få pengar från politiker är att bli en. Detta då de enda de verkar göra är att höja sina egna löner....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jasså. Så du menar att energipriserna inte har med marknaden att göra? Det är ju precis det som är ett faktum. Varför skulle i så fall priserna nere i övriga EU påverka oss. Jo därför att vi är del av en marknad. Hade vi inte varit en del av EU's elmarknad så hade kriget i Ukraina inte påverkat priset alls. Vi använder inte gas här i landet för uppvärmning och har i princip ingen påverkan av gasen.
Det är dock politik, ingen marknad som bestämt att det ska vara så. Att Europas elnät är sammankopplat är inte heller ett marknadsbeslut. Du skrev "Vi kommer att bli ett u-land helt enligt politikernas och marknadens önskan.". Att vi är gasberoende (som förra vecka när importen låg på 3000MW) beror på politiska beslut. Att prismekanismen är marknadspris har inget med marknaden att göra utan är bara ett sätt att hålla tillgång/efterfrågan i balans.
 
G Guzzen1 skrev:
Tja han kunde väl se in i framtiden på något vis.
Vi har ju en massa analytiker inom bl.a ekonomi som spår när det gäller konjunktur låg/hög, räntehöjningar/sänkningar, arbetslöshet, vädret en månad framåt osv. Med tanke på hur sällan dessa har rätt så ter sig Lucas närmast som ett orakel. Fast det är klart, övriga analytiker får ju rätt förr eller senare. Den annalkande lågkonjunkturen har man gastat om iaf sedan 2017-18. Så är man enträgen så stämmer ju världens tillstånd med profetian förr eller senare.
Ja alla kan få rätt, men att Lucas skulle få det då de slutade med el redan på 1980 talet är fantastiskt men det var kanske Lucas som initierade nedläggningen av kärnkraften i Sverige. Så vi skall kanske inte bli så arga på MP eller Magda som bara genomförde Lucas ideer, de kom ju med bra ideer också när de tyckte att vi skulle köpa lådcyklar så vi kan hålla värmen.
 
  • Haha
Skåne2020
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Glad att jag inte skaffat elbil och laddar hemma.
[bild]
Centerpartiet förnekar sig inte..
Jag som redan lyckads få ner min förbrukning till nära hälften kommer inte kunna spara något kommande år och får fortsätta leva i kallt hus utan varmvatten. Grattis alltså till er som ännu inte börjat spara på elen !
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Glad att jag inte skaffat elbil och laddar hemma.
[bild]
Trodde du värnade om miljön inte om pengarna men tydligen var det mer pengar i bidrag som drog.
 
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Det är inte lätt att ta över 8 års förfall av Sverige.
8års förfall?
Nu tycker jag du var väldigt snäll.
Avregleringen av statlig elproduktion påbörjades långt tidigare och med samtliga partiers stöd.
Den har dessutom skett på ett globalt plan där hela europas kraftproduktion ställs av i något som ser samordnat ut.
Notera att tex hälften av Frankrikes kärnkraft stått stilla, revisioner som tidigare utförts på sommaren "tvingas" nu plötsligt utföras "akut" vintertid.
Man hävdar dessutom från politiskt håll att kärnkraften är uttjänt som argument för att lägga ner ringhals, något jag personligen vet är falskt då jag varit involverad i underhållet på dessa.
Något är väldigt väldigt fel, rent av konspiratoriskt...
Man skulle nästan faktiskt kunna inbilla sig att här finns ett vinst maximerings intresse hos grupper som kontrollerar infrastrukturen.

Den här killen har grävt i saken och hans slutsatser är något vi alla borde fundera över som kontrast till narrativet media basunerar ut.
 
  • Gilla
ettan47 och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Därför att hon säger själv att hon är noga med sanningen i samma andetag som hon ljuger. Sedan ställer man större sanningskrav på en politiker som företräder ett parti som grundar sig på den kristna läran.
I TV kan hon inte dölja sin växande näsa. Ojoj vad den växte när hon svarade på frågor i tv-programmet "30 minuter".
 
A Anders_Nilsson skrev:
Mitt hus är ju rätt energikrävande men det går att komma undan levande om man väljer energikälla efter utetemperstur. Ved när det är svinkallt och LLVP när det blir nollgradigt. Och siste person att gå och lägga sig sätter på vvb:n som stängs av på morgonen.
.
Hur mycket går det egentligen att tjäna in på att ha v.v.b. avstängd nattetid?
Drar den inte mycket el när vattnet värms upp på nytt varje natt?
 
E Eldpuman skrev:
Hur mycket går det egentligen att tjäna in på att ha v.v.b. avstängd nattetid?
Drar den inte mycket el när vattnet värms upp på nytt varje natt?
Tänk på detta innan du mixtrar med vvb.
 
  • Text om legionellabakterier, optimal tillväxt i vatten mellan 20-45°C, varnar för lågtemperaturinställningar på värmeberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Eldpuman skrev:
Hur mycket går det egentligen att tjäna in på att ha v.v.b. avstängd nattetid?
Drar den inte mycket el när vattnet värms upp på nytt varje natt?
Tror att han gör tvärtom, startar den på natten när elpriset är lågt och stänger av på morgonen.
 
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Tänk på detta innan du mixtrar med vvb.
Legionella hinner inte växa till sig på ett dygn.
Värmepumpar en legionella körning i veckan har jag för mig ...eller var det var annan vecka??
Jaja oavsett , att värma tlll 70C eller mer en gång om dagen/var annan dag dödar av all legionella.
90% av legionellan dör på 10s vid 70C
så efter en minut är det kvar 0.0001 % dvs knappt mätbart.

Men har man VVB avstängd en längre tid så ska man vidta åtgärder som att tömma hela VVB på varmvatten för att just förhindra legionella.
 
T TWX skrev:
Trodde du värnade om miljön inte om pengarna men tydligen var det mer pengar i bidrag som drog.
Nu var ju detta Centerpartiets förslag, inte mitt.
 
Fick ner min elförbrukning med 30% genom att analysera vad är det som drar el. Värsta el-tjuven var golvvärme till entrén som jag har stängt av och den går endast om elpriset är under 70öre/kwh.

1. Installera egen elmätare till värmepumpen. Då får du direkt svar hur mycket den drar. Själv ligger jag på 3500-4000kw/h året med bergvärme. I år ligger jag klart lägre men satt 18 grader inne och eldar med ved resten.
2. Mät av kylskåp och allt annat som är inkopplat.
3. Skaffa braskamin och elda med den när det är under noll grader. Ved kräver planering så köp in nästa års ved nu.

// Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.