M Markarbetaren skrev:
Ja det håller jag med om. Men våran energisituation hade sett helt annorlunda ut om vi inte hade varit naiva och lagt oss platt för EU. Nu exporterar vi 2200MW och elpriset ligger på 203 öre i SE3 och 4.
Skulle va glad om det ligger på 203 öre i snitt i SE3. (möjligen med peng i efterskott från staten?)
 
  • Gilla
Skåne2020
  • Laddar…
Själv skulle jag aldrig vilja ha under 18 grader varmt inomhus men jag har full förståelse för de med lite sämre ekonomi som måste dra ner på värmen för att få det att gå ihop.

Har tur som har en fru som också jobbar så vi har en låg men tillräcklig inkomst. Kan inte vara roligt att vara ensamstående och/eller pensionär och försöka få inkomsten att räcka till nåt lite annat än bara boende och elektricitet.
 
  • Gilla
Ankikatt och 5 till
  • Laddar…
J Jenna92bengtsson skrev:
Om man får fråga… så har jag några frågor till de som också bor i område 4:..
1. Hur många är ni i hushållet?
2 st vuxna nu (har tidigare varit 3)

2. När är huset byggt/ hur stort är det?
Ca 150+ m2 lerstenshus byggt 1850-1885 nånstans.. ingen extra isolering väggar, dock isolerat tak. 2 glasfönster.. värmer inte upp hela huset till samma temp. Men underhållsvärme uppe iaf minst..

Har också två sep lgh 130 m2 + 50 m2 ungefär som värms upp till 14 grader. Plus 50 m2 badrum/tvättstuga.. som verkar värmas upp av solfångarens tank.. (vvi har golvvärme på den, men har inte slagit på den än och det är fortfarande ”underhållsvärme” .. vilket räcker).

3. Hur gammalt är ert värmesystem?
I huvudlusen.. Jordvärme 2012, vattenburet system förutom ett par el-element på öv våningen (avstängda nu). L/l - pumpar i de andra lgh (2022).. och som sagt golvvärme i tvätt som går på solfångare..

4. Hur mycket förbrukar ni månaden alt. per år?
38,800 kWh om året..

5. Hur gamla är tvättmaskiner/kyl etc?
Allt utbytt sedan vi flyttade in 2013.. (det mesta klass A) ..ledlampor överallt.. Wi-Fi styrning på belysningar osv.

Bor i mitten av Skåne.. gammal skånegård.
Har eldningsmöjligheter men inte för att värma upp hela huvudhuset.. däremot kan vi pusha upp graderna med ved där!
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ja vi har 22 grader inne. Men det är nu sista vintern som vi betalar 38 öre/ kWh för elen.

Nästa vinter så får vi kanske gå ned till 2 grader om vi skall ha samma kostnad.
 
  • Haha
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Vi har pälsat på oss och hållt 14-15c i mitten av rummet på morgonkvisten. Varmare i källaren där vi har eldat. Sparar nog närmare 10k mot att hålla mysiga 20. Nytt hus så ingen chans att åtgärda något på riktigt eller säkra elpriset. Vi klarar oss egentligen fint ekonomiskt men 10k lägger jag hellre på något kul och dessutom känns det bra att göra sin del även om andra på rosenbad inte gjort sin. Man vänjer sig snabbt och bra kläder har vi sen innan då vi gillar friluftsliv. Idag när priset gick ner unnar vi oss en Bastu.

Nu när det blir mildare drar vi nog på lite så att huset inte drar fukt. Har 42% inne nu men blir lätt kondens i 2glas och en svinkall morgon var det is.

Panikåtgärder är att elda, dra ner kraftigt på bad/dusch och sätta bubbelplast i fönster som vi inte använder för utsikt. Täta fönster/dörrar gjorde jag i höstas

Tidigare årsförbrukning är 20k på huset men vi har "bara" använt 790kwh nu i dec trots kylan och att vi är fler än tidigare ägare.
Har ni timpris avtalat nu då?
 
J Jenna92bengtsson skrev:
Om man får fråga… så har jag några frågor till de som också bor i område 4:

1. Hur många är ni i hushållet?
2. När är huset byggt/ hur stort är det?
3. Hur gammalt är ert värmesystem?
4. Hur mycket förbrukar ni månaden alt. per år?
5. Hur gamla är tvättmaskiner/kyl etc?

Jag hade varit jättetacksam för de som velat svara så jag kunnat få en uppfattning om hushåll likande vårt ligger snarlikt oss i förbrukning.
Jag förstår inte varför jag som husägare i Skåne inte tvingas ha 16grader inomhus, som så många andra (tycker fruktansvärt synd om er, stackare, ingen ska behöva frysa i sitt eget hem) Är det för vårt hus är ”litet” som vi kan ha det varmare?
Min systers (2 vuxna 2 småbarn) trähus är nämligen mer än 3 gånger så stort (hela vårt hus är typ i storlek med deras kök och matsal) och trots att de har solceller, nästan hela huset helt avstängt från värme (enbart vardagsrum varmt, där inne de bor just nu), eldar i vedspis och låg inomhustemperatur i det aktiva vardagsrummet så har de räkningar på betydligt många fler tusenlappar än oss. Hur kan det var sådan skillnad?

Vi är 2 vuxna 1 barn.

Vårt hus är byggt i slutet på 60-talet (södra Skåne) putsad tegel, ca 100kvm på bottenplan och ca 60kvm av källaren är numera inredd boyta.

En ny panna installerades när vi flyttade in i fjol (vatten-el). I badrummet ov har vi golvvärme på el (är avstängd sedan i fjol) annars är det vanliga, gamla element som värmer huset.

Ingen vedkamin, enbart 2 etanol som det aldrig eldas i.

Vår förbrukning är 350-1300kwh/mån beroende på månad/årstid. Så här långt i år är vi uppe i 8160kwh enligt eons app dvs det kommer i årsskiftet betyda ett snitt på 700kwh/månad.

Ny torktumlare, men i övrigt är alla andra maskiner från 2009-2011.

Som sagt, jättetacksam för svar. (Endast hjälpsamma och inga onödigt elaka kommentarer tack)
1. 2 vuxna 2 barn i förskoleåldern

2. Byggår 62 lösvirke totalrenoverat utav mej.
Mellersta skåne västkusten.
Isolerad betongplatta 300mm, 240 mm isolering i väggar å 315-365 i tak (stenullskivor), samt tillbyggt 2020 samma utförande, 3 glas fönster, totalt 110kvm.
Tilluftventiler (självdrag) mekanisk frånluft i badrummet
Samt en friggebod på 15 kvm elelement 12-13 grader.


3. Luft/vatten 2017 Mitsubishi ecodan split. vattenburen golvvärme ingen kamin,


4. 8847 kWh 2021. Detta året 7892 hitills, 721 kWh i dec legat på 20-21 grader brukar ligga på 22-23 annars, kör rörligt


5. 5 år, tvätt å tork ifrån 2020.


Vi vuxna duschar 1 gg om dagen.

Alla lampor e led.

Lagas middag varje dag.

Huset e så pass tätt att de inte går att öppna dörren om köksfläkten är igång på de högsta trots tilluftsventiler är öppna på fullt. Så man eldar inte för kråkorna.
 
  • Gilla
Jenna92bengtsson och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Eller dra in på annat, många kan ju dra in på cigg, snus, alkohol m.m.
Eller varför inte muggpapper, "bide'n" står ju precis vid toan, det och löneförhöjning så är man hemma.
Hittar man inget att dra in på så kanske man kan få hjälp av soc, de är fenomenala på att räkna ut att man klarar sig på den inkomst man har.

Men en ärlig undran, ni som har 15 grader inne hur många kwh sparar ni?
Såg en uträkning tidigare av mrsnhp gällande bergvärme, vad gäller med direktverkande el?
Det kommer visa sig i Januari när räkningen för December ska betalas. Nu är många fattigpensionärer med direktel och rörliga avtal självmordsbenägna då de redan sedan förra året dragit in på allt de kunnat. Nu återstår bara fattigdom och elände fram till slutet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, en sovsäck vore kanske något. Ska kolla om jag kan hitta till vettigt pris.
Köpte elfilten eftersom den bara skulle dra 1,5 kWh på tio timmar och tyckte det verkade okej.
[bild]
Hur fick de det till 1,5 kWh?
 
Ett effektivt knep är att lägga en ullpläd i sängen, därefter duntäcke och låååånga nattsockar. Om man, som jag, älskar filmer från gamla England är det mer förståeligt med nattmössa.

Har nu påbörjat nattsockestickning till hela familjen som julklapp-23. Sockarna ska gå ända upp till knäet. Gjorde en tavla: stickade sådana till döttrarna för ett par år sedan. I vackra färger. De blev så populära att de användes dagligen - men var inte avsedda för slitage. Nu blir det trist gråa endast för nattvärme.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Det är åt helvete att vi har det på detta sätt i Sverige 2022. Att vi som medborgare som arbetat och betalat skatt till infrastrukturen låter staten sälja ut denna till vrakpris till privata företag är en gåta.
Varför finner vi oss? Det borde vara ett sjuhelvetes liv dagarna i ända på gator och torg.

Hmmm....glömde för en stund att jag bor i syltryggarnas paradis Sverige.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Jag är i precis samma sits. Hade 15 när det var som kallast ute.. Ibland strax under. Har oxå en luftvattenpump och jag inbillar mig att den drar som fan bara av att den snurrar och går. Jag har haft inställt på 17 grader men har bara haft 15 r det var väldigt kallt ute.
Klär på mig lager på lager men går ständigt och fryser. Är det värt det? Jag är ensamstående och klarar inte elräkningar på det dubbla så ja, jag måste.. Känns som man lever på stenåldern.. Duschar mer sällan, tvättar mer sällan. Vilket värld vi hamnat i.. :(
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Älska
hakan_o och 7 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det är åt helvete att vi har det på detta sätt i Sverige 2022. Att vi som medborgare som arbetat och betalat skatt till infrastrukturen låter staten sälja ut denna till vrakpris till privata företag är en gåta.
Varför finner vi oss? Det borde vara ett sjuhelvetes liv dagarna i ända på gator och torg.

Hmmm....glömde för en stund att jag bor i syltryggarnas paradis Sverige.
På grund av höga elpriser så kommer Nu tändas tusen juleljus att utgå i år, och ersättas av I mörkret med dig med Björn Skifs.
G Guzzen1 skrev:
Det är åt helvete att vi har det på detta sätt i Sverige 2022. Att vi som medborgare som arbetat och betalat skatt till infrastrukturen låter staten sälja ut denna till vrakpris till privata företag är en gåta.
Varför finner vi oss? Det borde vara ett sjuhelvetes liv dagarna i ända på gator och torg.

Hmmm....glömde för en stund att jag bor i syltryggarnas paradis Sverige.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E Ensam_mamma_fixar skrev:
Jag är i precis samma sits. Hade 15 när det var som kallast ute.. Ibland strax under. Har oxå en luftvattenpump och jag inbillar mig att den drar som fan bara av att den snurrar och går. Jag har haft inställt på 17 grader men har bara haft 15 r det var väldigt kallt ute.
Klär på mig lager på lager men går ständigt och fryser. Är det värt det? Jag är ensamstående och klarar inte elräkningar på det dubbla så ja, jag måste.. Känns som man lever på stenåldern.. Duschar mer sällan, tvättar mer sällan. Vilket värld vi hamnat i.. :(
Ja, Vad har det blivit av Sverige
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Själv skulle jag aldrig vilja ha under 18 grader varmt inomhus men jag har full förståelse för de med lite sämre ekonomi som måste dra ner på värmen för att få det att gå ihop.

Har tur som har en fru som också jobbar så vi har en låg men tillräcklig inkomst. Kan inte vara roligt att vara ensamstående och/eller pensionär och försöka få inkomsten att räcka till nåt lite annat än bara boende och elektricitet.
Nu är det ju ändå så att många fattiga pensionärer inte får inkomsten att räcka ens till boendet ..
 
  • Ledsen
Ensam_mamma_fixar och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det är åt helvete att vi har det på detta sätt i Sverige 2022. Att vi som medborgare som arbetat och betalat skatt till infrastrukturen låter staten sälja ut denna till vrakpris till privata företag är en gåta.
Varför finner vi oss? Det borde vara ett sjuhelvetes liv dagarna i ända på gator och torg.

Hmmm....glömde för en stund att jag bor i syltryggarnas paradis Sverige.
G Guzzen1 skrev:
Det är åt helvete att vi har det på detta sätt i Sverige 2022. Att vi som medborgare som arbetat och betalat skatt till infrastrukturen låter staten sälja ut denna till vrakpris till privata företag är en gåta.
Varför finner vi oss? Det borde vara ett sjuhelvetes liv dagarna i ända på gator och torg.

Hmmm....glömde för en stund att jag bor i syltryggarnas paradis Sverige.
Det är väl pga idiotiska egoister till väljare som nästan religiöst tror på marknadskrafterna och att "regnar det på prästen så droppar det på klockaren" och på så vis hoppas man vara en av lyckliga få som får sig en liten bit av kakan som skänks ut till riskkapitalister och utländska megabolag. I undersökningar ser man ju att medelmåttor tror mer om sig själva, överskattar allt från sin bilkörning till sin ekonomi jämfört med andra.
 
  • Gilla
tslabot och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.