T
E eal skrev:
Vad säger kronofogden då? Du skickade väl in ansökan om handräckning för en månad sen?

/Andreas
Bygglovsenheten på kommunen har tagit itu med vårt ärende, och de i sin tur kommer skicka ansökan om handräckning till kronofogden om grannen fortsätter vägra att riva.


Min kompis juristen tycker att vi ska låta kommunen sköta sitt nu ett tag, så jag gör som hon sagt. Vem vet, kanske kommunen lyckas skrämma grannen till att riva. Mest troligt inte, men jag är så trött på alla hans påhitt nu och har helt ärligt försökt att släppa det lite för att inte explodera av ilska och ångest.
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 9 till
  • Laddar…
B
T TommyK72 skrev:
Haha oj jag skrev fel, menade lantmäteriet! :crysmile: Ja jag har också läst en dom om ett liknande fall i Skellefteå där lantmäteriet beviljade en tvångsreglering för att en sommargäst byggt utanför sin tomtgräns och markägaren vägrade sälja henne marken. (Helt sjukt förövrigt att lantmäteriets ”lösning” är att tvångsreglera) summa summarum valde högsta domstolen att upphäva tvångsregleringen där med. Vilket åtminstone känns lite betryggande.

Jag pratade med lantmäteriet om detta och ja, grannen är inne på att ansöka om tvånhsreglering. Handläggaren jag talade med sa då att för att de ska godkänna en sådan så måste fastigheten i behov av mer mark sakna: vatten, avlopp eller infart. Grannen har allt detta så jag tvivlar på att han får sin vilja igenom.
Har du ärendenummer, eller länk eller kan du skicka PM om detta Skellefte mål / Högsta Domstolen?
Vi är en grupp personer som är intresserade av detta..
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
T
B Bror9 skrev:
Har du länk till Skellefte fallet . kan du skicka PM
Ja det har jag! Ska se om jag förstår mig på hur man skickar PM(y)
 
  • Älska
Bror9
  • Laddar…
B
T TommyK72 skrev:
Ja det har jag! Ska se om jag förstår mig på hur man skickar PM(y)
Du kan lägga ut den oxå, den är offentlig..
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite grann va!? Det borde vara skadeståndspliktigt att tvinga någon att försvara sig mot den typen av okynnesanspråk.
Jag trodde inte ens att det var lagligt att genomföra någon form av tvångsförsäljning till privatpersoner. Men den här människan verkar ju inte ge upp sin önskan om vår mark i första laget heller
 
T
T TommyK72 skrev:
[länk]

Jag är inte så teknisk, men kanske detta funkar??

Oops, ser nu att det inte var högsta domstolen som jag skrev innan. Ursäkta min julstress-hjärna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ska ju till extremt bra skäl innan det händer. Det vanliga lösningen är nog ändå servitut i det läget. Det skulle han nu kunna tvinga till sig om han saknade väg tex. Inte för att han vill ha ett växthus. Det är helt korrekt att man inte kan leva på 1000kvadrat. Men om man ha tänkt sig det så ska man ju köpa en större fastighet. Man kan inte annektera grannens mark.
 
  • Gilla
Heidina och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man kan inte annektera grannens mark.
Uppenbarligen förekommer försök att göra just det både i stor och liten skala på olika ställen i världen. Jag hoppas alla försök misslyckas, det är fel på alla sätt.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Om det blir 20 grader kallt, ta fram vattenslangen och spruta hela växthuset med vattendimma och gör en isigloo av den!
Fast då blir det förstås svårt att riva den...
 
Sluta med dessa idiotiska förslag att jävlas med grannen. Ta det den korrekta vägen.
 
  • Gilla
MONTREAL och 14 till
  • Laddar…
MariaBK MariaBK skrev:
Wow.
Du får helt enkelt plöja all mark runt växthuset och odla björnbärsbuskar där. Eller kanske något annat med taggar på. Görna något som luktar illa också...
Ett annat alternativ är att bygga en liten friggebod brevid växthuset. Sedan bjuder du in traktens ungdomar till den nya motorgården där de kan fixa med sina moppar och motorcyklar. Om du nu inte blir av med växthuset alltså.
och du äger väl marken som finns inuti växthuset så de e väl bara att odla på din egen mark ;)
hoppsan det skulle vara till TS
 
T
D Daniel 109 skrev:
Sluta med dessa idiotiska förslag att jävlas med grannen. Ta det den korrekta vägen.
Nu i efterhand när min värsta ilska och frustration lagt sig lite måste jag medge att jag är väldigt glad att vi inte på något sätt ”hämnats” tillbaka på grannen. Det är skönt att ingen kan påstå att jag och frun gjort oss förtjänta av detta.
 
  • Gilla
fremax och 23 till
  • Laddar…
B
är detta i västerbotten?
 
T
D Daniel 109 skrev:
Det ska ju till extremt bra skäl innan det händer. Det vanliga lösningen är nog ändå servitut i det läget. Det skulle han nu kunna tvinga till sig om han saknade väg tex. Inte för att han vill ha ett växthus. Det är helt korrekt att man inte kan leva på 1000kvadrat. Men om man ha tänkt sig det så ska man ju köpa en större fastighet. Man kan inte annektera grannens mark.
Han har ju dessutom en fastighet till inte så långt bort. Han får väl odla där tänker jag.
 
  • Gilla
  • Wow
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.