Har du ingen gammal uttjänt gödselspridare som du kan långtidsparkera där han brukar ställa sin bil?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
D Dublin skrev:
Om du vill hindra honom från att använda "vägen" utan att det är för uppenbart att det bara handlar om honom så är det väl bara att rensa sly i skogen några timmar och lägga utrenset på vägen. Man brukar komma upp en en stor hög ganska snabbt.
ingen dum idé faktiskt :thinking: ska se vad jag kan hitta på!
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Hur går det för dig? Blir du av med växthuset?
 
  • Gilla
Matteus55 och 3 till
  • Laddar…
T
MariaBK MariaBK skrev:
Hur går det för dig? Blir du av med växthuset?
Nej det står kvar i all sin prakt. Nu har grannen en ny idé. Han vill ansöka om tvångsreglering till kronofogden för att vi vägrar sälja mark till honom. :poop:
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
seniorkonsult och 14 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Nej det står kvar i all sin prakt. Nu har grannen en ny idé. Han vill ansöka om tvångsreglering till kronofogden för att vi vägrar sälja mark till honom. :poop:
Hehe, han är påhittig grannen din... :p
Men jag befarar att han måste gå via Lantmäteriet för att tvångsreglera innan kronofogden blir aktuell. Jag misstänker dock att Lantmäteriet inte kommer bevilja en sådan typ av tvångsreglering då det borde strida mot egendomsskyddet. Ett rättsfall som behandlar en liknande situation är NJA s.753 (även känt som "Parkfastigheten") och det rättsfallet talar till din fördel vill jag mena.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T
F Falckman skrev:
Hehe, han är påhittig grannen din, men jag befarar att han måste gå via Lantmäteriet för att tvångsreglera innan kronofogden blir aktuell. Jag misstänker dock att Lantmäteriet inte kommer bevilja en sådan typ av tvångsreglering då det borde strida mot egendomsskyddet. Ett rättsfall som behandlar en liknande situation är NJA s.753 (även känt som "Parkfastigheten") och det talar till din fördel vill jag mena.

Haha oj jag skrev fel, menade lantmäteriet! :crysmile: Ja jag har också läst en dom om ett liknande fall i Skellefteå där lantmäteriet beviljade en tvångsreglering för att en sommargäst byggt utanför sin tomtgräns och markägaren vägrade sälja henne marken. (Helt sjukt förövrigt att lantmäteriets ”lösning” är att tvångsreglera) summa summarum valde högsta domstolen att upphäva tvångsregleringen där med. Vilket åtminstone känns lite betryggande.

Jag pratade med lantmäteriet om detta och ja, grannen är inne på att ansöka om tvånhsreglering. Handläggaren jag talade med sa då att för att de ska godkänna en sådan så måste fastigheten i behov av mer mark sakna: vatten, avlopp eller infart. Grannen har allt detta så jag tvivlar på att han får sin vilja igenom.
 
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
Lär ju vara svårt att få igenom tvångsreglering för att man saknar utrymme för växthus och jordhögar. Jag menar, jag får ju plats med det på min lilla tomt på 600 kvm :rofl:
Kanske tror han att Kronofogdens kvarnar ska sluta mala för att han drar igång något med Lantmäteriet? :thinking:
 
T
Anna_H Anna_H skrev:
Lär ju vara svårt att få igenom tvångsreglering för att man saknar utrymme för växthus och jordhögar. Jag menar, jag får ju plats med det på min lilla tomt på 600 kvm :rofl:
Kanske tror han att Kronofogdens kvarnar ska sluta mala för att han drar igång något med Lantmäteriet? :thinking:
Det sa handläggaren med, och att ett växthus inte är en ”nödvändig komplementsbyggnad” så han kommer knappast få igenom sin tvångsreglering tack vare växthuset. Han hävdar att hans tomt om 1000kvm ”är för liten för att kunna försörja sig på om man bor på landsbygden” -nåt i den stilen.

Jag funderar på varför han inte tänkte på det när han köpte huset för strax över ett år sedan? Han verkar anse att det är vårt ansvar som grannar att tillgodose hans behov av större tomt. ”För att bibehålla en god grannsämja” som han själv så fint skrev i ett brev till oss där han förklarade att han behövde köpa 1000kvm mark av oss.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Villaväg och 6 till
  • Laddar…
Vad säger kronofogden då? Du skickade väl in ansökan om handräckning för en månad sen?

/Andreas
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Du får ta till lite olika metoder för att hålla han borta från din mark. ;)

 
  • Gilla
  • Haha
Serafim Dahl och 8 till
  • Laddar…
B
T TommyK72 skrev:
Haha oj jag skrev fel, menade lantmäteriet! :crysmile: Ja jag har också läst en dom om ett liknande fall i Skellefteå där lantmäteriet beviljade en tvångsreglering för att en sommargäst byggt utanför sin tomtgräns och markägaren vägrade sälja henne marken. (Helt sjukt förövrigt att lantmäteriets ”lösning” är att tvångsreglera) summa summarum valde högsta domstolen att upphäva tvångsregleringen där med. Vilket åtminstone känns lite betryggande.

Jag pratade med lantmäteriet om detta och ja, grannen är inne på att ansöka om tvånhsreglering. Handläggaren jag talade med sa då att för att de ska godkänna en sådan så måste fastigheten i behov av mer mark sakna: vatten, avlopp eller infart. Grannen har allt detta så jag tvivlar på att han får sin vilja igenom.
Har du länk till Skellefte fallet . kan du skicka PM
 
T TommyK72 skrev:
Haha oj jag skrev fel, menade lantmäteriet! :crysmile: Ja jag har också läst en dom om ett liknande fall i Skellefteå där lantmäteriet beviljade en tvångsreglering för att en sommargäst byggt utanför sin tomtgräns och markägaren vägrade sälja henne marken. (Helt sjukt förövrigt att lantmäteriets ”lösning” är att tvångsreglera) summa summarum valde högsta domstolen att upphäva tvångsregleringen där med. Vilket åtminstone känns lite betryggande.

Jag pratade med lantmäteriet om detta och ja, grannen är inne på att ansöka om tvånhsreglering. Handläggaren jag talade med sa då att för att de ska godkänna en sådan så måste fastigheten i behov av mer mark sakna: vatten, avlopp eller infart. Grannen har allt detta så jag tvivlar på att han får sin vilja igenom.
Skynda dig att be kronofogden om hjälp med att få bort växthuset så du minskar risken för att du ska behöva bestrida tvångsreglering.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Det sa handläggaren med, och att ett växthus inte är en ”nödvändig komplementsbyggnad” så han kommer knappast få igenom sin tvångsreglering tack vare växthuset. Han hävdar att hans tomt om 1000kvm ”är för liten för att kunna försörja sig på om man bor på landsbygden” -nåt i den stilen.

Jag funderar på varför han inte tänkte på det när han köpte huset för strax över ett år sedan? Han verkar anse att det är vårt ansvar som grannar att tillgodose hans behov av större tomt. ”För att bibehålla en god grannsämja” som han själv så fint skrev i ett brev till oss där han förklarade att han behövde köpa 1000kvm mark av oss.
Sälj 1000 kvm till honom för tomtpris 3-500,000..-och låt honom betala avstyckningen .Kanske 50-100,000.-Det vill han säkert betala:rofl::thinking:
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
en sådan typ av tvångsreglering då det borde strida mot egendomsskyddet.
Lite grann va!? Det borde vara skadeståndspliktigt att tvinga någon att försvara sig mot den typen av okynnesanspråk.
 
  • Gilla
  • Älska
Heidina och 7 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Nej det står kvar i all sin prakt. Nu har grannen en ny idé. Han vill ansöka om tvångsreglering till kronofogden för att vi vägrar sälja mark till honom. :poop:
Wow.
Du får helt enkelt plöja all mark runt växthuset och odla björnbärsbuskar där. Eller kanske något annat med taggar på. Görna något som luktar illa också...
Ett annat alternativ är att bygga en liten friggebod brevid växthuset. Sedan bjuder du in traktens ungdomar till den nya motorgården där de kan fixa med sina moppar och motorcyklar. Om du nu inte blir av med växthuset alltså.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.