K K. L skrev:
Eller dra in på annat, många kan ju dra in på cigg, snus, alkohol m.m.
Eller varför inte muggpapper, "bide'n" står ju precis vid toan, det och löneförhöjning så är man hemma.
Hittar man inget att dra in på så kanske man kan få hjälp av soc, de är fenomenala på att räkna ut att man klarar sig på den inkomst man har.

Men en ärlig undran, ni som har 15 grader inne hur många kwh sparar ni?
Såg en uträkning tidigare av mrsnhp gällande bergvärme, vad gäller med direktverkande el?
Jag sparar ca 1500 kWh i december
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
K
M Masoder skrev:
Jag sparar ca 1500 kWh i december
Jag menade normala personer, du tillhör ju kaskelottsläktet.:rofl:
 
P
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Miljöpartiet, Stenevi och Bolund är bäst, dom har gjort nytta för Sverige.
Hur många grader har dom?
De har monterat ner den planerbara kärnkraften och de borde bli de första att kopplas från elnätet.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
De har monterat ner den planerbara kärnkraften och de borde bli de första att kopplas från elnätet.
Tack för att du reagerar på mitt inlägg!.
Jag skrev det ironiskt men glömde skriva ( ironi) i mitt inlägg.
Miljöpartiet har verkligen hjälpt till med Sveriges förfall.
 
  • Gilla
olm58 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ni som vänjer er vid 14-15 grader inne nu, har ni tänkt på hur dyrt det kommer bli att kyla huset till den temperaturen i sommar?
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ni som vänjer er vid 14-15 grader inne nu, har ni tänkt på hur dyrt det kommer bli att kyla huset till den temperaturen i sommar?
Inga problem i Jämtland iaf. Nu får vi en gångbar allroundtemp året runt….
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
madownage madownage skrev:
men herregud, hur kan man ha 9-12, 12, 14 grader inne? Jag fryser som en nakenhund om vi går under 21.5-22 inne.

Visst elräkningen blir lite dyr, men man ska må bra med. Man får spara in på annat bara!
Problemet är att vi hamnat i ett läge där det för många inte längre räcker att spara in på annat för att kunna hålla varmt inne. Det är sänka tempen eller gå hiskeligt många tusenlappar back på elen i vinter.

Trodde de flesta hade fattat det vid det här laget.
 
  • Gilla
  • Älska
hakan_o och 7 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Inga problem i Jämtland iaf. Nu får vi en gångbar allroundtemp året runt….
Jag tar det problemet när jag närmar mig sommar. Just nu ska jag överleva ELvintern.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ni som vänjer er vid 14-15 grader inne nu, har ni tänkt på hur dyrt det kommer bli att kyla huset till den temperaturen i sommar?
He
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M
Det är så sinnessjukt att man undrar vad som hänt i västvärlden. Frågan är hur kontraproduktivt det är för klimatet att lägga ned kärnkraften. Jag brukar normalt sett hålla 22gr inomhus med min luft/vatten värmepump, och toppa lite ibland med kaminen. Nu har jag blivit snål på riktigt, eldar varje dag i kaminen och kör bara med värmepumpen när det är billig nattel. Förbrukat 88kWh hittills i december på värme. Eldat upp 3m3 med gratisved i höst. Lider verkligen med dom som fryser i sina hem, något jag hatar själv, häromdagen var det -17gr ute, då insåg man genom sitt yrkesval vad hemskt det är att frysa.

Mitt tips till dom som inte har möjlighet att elda för värme är att börja se över möjligheterna. Effektbristen och priserna vi sett i vinter och deras orsaker kommer nog inte att lösas dom kommande åren. Så en kamin kan snabbt tjäna in sig! Jag sparar gissningsvis 1000-1500kWh/mån beroende på utetemperatur på att elda.

Förr i tiden när det var fattigt så tjuvjagade man på kronans mark. Undra hur länge det dröjer innan vi får se tjuvfällda träd på kronans mark:D. Man blir ju lite smått irriterad på statens flera miljarder extra i momsintäkter på elen på dessa prisnivåer.
 
  • Älska
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är så sinnessjukt att man undrar vad som hänt i västvärlden. Frågan är hur kontraproduktivt det är för klimatet att lägga ned kärnkraften. Jag brukar normalt sett hålla 22gr inomhus med min luft/vatten värmepump, och toppa lite ibland med kaminen. Nu har jag blivit snål på riktigt, eldar varje dag i kaminen och kör bara med värmepumpen när det är billig nattel. Förbrukat 88kWh hittills i december på värme. Eldat upp 3m3 med gratisved i höst. Lider verkligen med dom som fryser i sina hem, något jag hatar själv, häromdagen var det -17gr ute, då insåg man genom sitt yrkesval vad hemskt det är att frysa.

Mitt tips till dom som inte har möjlighet att elda för värme är att börja se över möjligheterna. Effektbristen och priserna vi sett i vinter och deras orsaker kommer nog inte att lösas dom kommande åren. Så en kamin kan snabbt tjäna in sig! Jag sparar gissningsvis 1000-1500kWh/mån beroende på utetemperatur på att elda.

Förr i tiden när det var fattigt så tjuvjagade man på kronans mark. Undra hur länge det dröjer innan vi får se tjuvfällda träd på kronans mark:D. Man blir ju lite smått irriterad på statens flera miljarder extra i momsintäkter på elen på dessa prisnivåer.
Vi behöver inte vänta så länge….
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlQlmo/stolder-av-ved-i-tyresta-nationalpark-sagar-ner-trad
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Man skulle ju förstås kunna protestera mot hyckleriet i riksdasshuset men det är ju inte lika bekvämt som att blunda för problemen och krypa under täcket.

Man måste nog först bli medveten om att det är inte demokrati när folk endast kan påverka en gång var fjärde år, det är ett riggat system där en utvald elit kan göra som dom vill utan att få sparken.

Det går att förändra, om man vill.
Hade det varit straffbart att inte infria vallöften så skulle problemet snart varit löst.
Ju hårdare straff, desto fortare går det.
Det är inte lätt att ta över 8 års förfall av Sverige.
 
  • Gilla
olm58 och 3 till
  • Laddar…
M
L lob skrev:
Vi behöver inte vänta så länge….
[länk]
Ja är man förvånad? Jag bara väntar på när ordinarie tjuvligan ska upptäcka trämaterialets värde. På jobbet har (eller hade rättare sagt) vi en skräphög med aluminiumkabel. Sånt får fötter väldigt fort. Precis bredvid ligger en hög med några 100m 45x95 i 5 meters längder, helt ointressanta tydligen, trots att dom kostar ca. 30kr/m:oops:
 
harry73
M Markarbetaren skrev:
Det är så sinnessjukt att man undrar vad som hänt i västvärlden.
Vi har hamnat i tredje världskriget, men själva krigandet har vi lagt ut på ett gäng underbetalda ukrainare och det ända problem vi har är höjda energipriser och lite inflation.
Som liten pojk var jag rädd för tredje världskriget, men så här är det nästan ok
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Vi har hamnat i tredje världskriget, men själva krigandet har vi lagt ut på ett gäng underbetalda ukrainare och det ända problem vi har är höjda energipriser och lite inflation.
Som liten pojk var jag rädd för tredje världskriget, men så här är det nästan ok
Ja det håller jag med om. Men våran energisituation hade sett helt annorlunda ut om vi inte hade varit naiva och lagt oss platt för EU. Nu exporterar vi 2200MW och elpriset ligger på 203 öre i SE3 och 4.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
[länk]

här svarar några politiker på vilken rumstemperatur de har hemma, tror ni att de levererar ärliga svar?
Klart dom svarar ärligt. Enda vi inte får reda på när, var och hur.

I somras hade jag A/C'n på max och fick ner tempen till 17° i källaren. :rofl:

M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Gillestugan hade jag detsamma. 11°c. Vi tittade på TV iaf. Under filtar och ihopkrupna tillsammans. Riktigt myspys. Rekommenderas starkt. Nu var det min värmepump som la av, och jag stängde av den tills reparation kom. Några dagar gick och kallare blev det. Inte billigare. ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.