Den länken ger ingen information att tala om. Vilken grupp gäller det? Under vilka förutsättningar. Hur stor är risken? Länken säger inte ett skit.
 
harry73
Det finns också studier som visar att vistelse i svala utrymmen under längre tid (ca 16 grader) stimulerar brunt fett och därmed ökar metabolism. Detta leder till en rad hälsofördelar, där det även finns indikationer att det minskar risk för cancer.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
K Kurtivan skrev:
Ja, men vet du, jag tror dom ljuger. Synd att inte Ebba fick svara, hon är ju noga med sanningen
Intressanta fakta du kommer med, har du varit hemma hos dom och mätt temperaturen eftersom du verkar så bergsäker på att dom ljuger?
Men att dissa politiker med massa trams är ju inne numera, du fick ju många likes på skitkommentaren :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag önskar det kunde stå 25grader på min termometer hela tiden. Men det gör det bara på ett ställe i huset och endast när jag drar på fullt ös i kaminen.

Jag arbetar hemma och behöver vistas i kylan. Så jag har sektionerat lite. Mitt arbetsrum har ett direktverkande element som hjälper upp lite grand så jag inte får isflak i mitt vatten. Kaffet är numera i en Thermos-mugg för att inte kallna för fort. (!!!). Katten ligger dessutom ofta och värmer mig i mitt knä. Utanför detta rummet finns en av husets Luftvärmepumpar (LVP)

Men! Jag styr mina LVP med scheman med hjälp av mina två Taido-kontroller. Det funkar rätt bra. På morgonen trycker jag upp temperaturen till typ 20 i ändan där kontoret är.. sedan får den falla till 16-17 för att sedan starta igen vid 1130 och dra upp värmen igen. Samtidigt runt 1130 starta pumpen i köket och drar upp värme där också från typ 14 till något behagligare 18 precis vid borde där man käkar lunch. Vid 13 stänger den av sig ... och så håller det på över dygnet. Under nätterna är LVP i standby och startas inte förrän på morgonen igen. Jag har en tredje LVP som skall få en Sensibo Air kontroller vad det lider tänker jag. Men jag övervakar och styr det mesta med automationer där det går och är vettigt. Men kaminen är den stora behållningen i huset. Jag har fått tag på Ved till vettigt pris och känner jag kan elda som jag vill. Dock är värmelagringen i den kaminen usel så det blir rätt mycket som går upp i rök.

I övrigt... jag har några elslukare som är svåra att komma åt:
En bubbelpool som jag inte vågar tömma över vintern. Så den får gå med 10grader C.
En Elbil som laddar närmare 7-800kWh på en månad. (körs mycket). Men den laddas på billiga tider.
Den lilla toaletten släpper jag inte golvvärmen under 20 grader.. någon jävla lyx skall vi ha. ;)

Kommande investeringar blir:
Wifi-styrda element. Kanske inte för att det blir återbetalning men iaf för sinnesfriden
Tulakivi-kamin
Bättre luftförflyttning av värmen som skapas av kaminen.
Se över placering av LVP och ev byta ut nummer 3.
Skaffa batteri till solcellerna. Mest för att kunna jämna ut smärtan på högkostnads-tider.
 
N Nalleman64 skrev:
Jag hade hellre velat höra Bolund och Stenevi svara.
Bolund har ju vad jag förstått pelletspanna som är nyinsatt. Han förbränner ju skogen i stället.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Nu är ju underställ och tofflor även något som kostar pengar samt behöver tvättas.
Ull i uställ, tofflor, filtar, sängkläder mm behöver inte tvättas, är "självrenande" och det räcker med vädring. Bor man så det finns lite snö någon gång/vinter "tvättar" man allt i kyla och snö! Kostar en del i inköp visserligen men lite i drift.
 
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Jag bor i ett gammalt timmerhus, tilläggsisolerat, gamla tvåglasfönster som läcker ganska bra när det blåser. Jag bor i elområde tre och hade dubbelt så dyr räkning den här månaden trots i princip samma förbrukning.
Jag har stängt av övervåning och hall, bor endast i vardagsrum, kök och sovrum. Värmer upp med luftvärmepump och eldar en bautastor täljstenskamin.
Jag hade -19 som kallast, då gick innetemperaturen ner till 18 grader, annars ligger jag runt 20 grader.
Jag har elelement men har inte behövt använda dem än.
Mina råd, stäng rum du inte behöver, täck för fönster, sätt på dig varma kläder och framförallt så anpassar sig kroppen till nya temperaturer.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
Kristmard Kristmard skrev:
Jag bor i ett gammalt timmerhus, tilläggsisolerat, gamla tvåglasfönster som läcker ganska bra när det blåser. Jag bor i elområde tre och hade dubbelt så dyr räkning den här månaden trots i princip samma förbrukning.
Jag har stängt av övervåning och hall, bor endast i vardagsrum, kök och sovrum. Värmer upp med luftvärmepump och eldar en bautastor täljstenskamin.
Jag hade -19 som kallast, då gick innetemperaturen ner till 18 grader, annars ligger jag runt 20 grader.
Jag har elelement men har inte behövt använda dem än.
Mina råd, stäng rum du inte behöver, täck för fönster, sätt på dig varma kläder och framförallt så anpassar sig kroppen till nya temperaturer.
OCH jag har sänkt varmvattenberedaren ganska rejält!
 
K K. L skrev:
Tack för kaffet, den uträkningen gillade jag.
Aldrig att jag kommer att sänka värmen så att jag fryser.
Sen beror det ju på vad man har för uppvärmning och hur kallt det är ute. Jag har räknat utifrån våra förutsättningar, bergvärme och ”stockholmsvinter”. Vår bvp har sämre verkningsgrad vid framledningstemperaturen som vi får vid -10, och vid -11 kickar eltillskottet in. Då skulle vi spara många fler kWh per dag på att sänka till 15 grader, men det är ju då man är som minst sugen på att frysa inomhus.

Det gick åt 17 timmar eltillskott (dvs 51 kWh = 250 spänn) under en fyra dagars köldknäpp (-16 på nätterna) för en vecka sedan. En stor del av det hade vi kanske kunnat spara in genom att sänka till 15 grader.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Fast så är det ju inte riktigt...kylan är strax på väg tillbaka norrifrån för att breda ut sig söderut...
Tig
 
madownage madownage skrev:
men herregud, hur kan man ha 9-12, 12, 14 grader inne? Jag fryser som en nakenhund om vi går under 21.5-22 inne.

Visst elräkningen blir lite dyr, men man ska må bra med. Man får spara in på annat bara!
Eller hur, är ju bara att se till att höja sin lön!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Henrik Vinge (SD) blåljuger, inte en chans att han har 15 grader (och kallare i sovrummet), hans termometer är trasig.
Morgonstudion igår måndag ringde upp Vinge och det visade sig att de hade problem med värmesystemet när kylan slog till men att målbilden är att komma upp i 17/18 grader
D Dilato skrev:
Henrik Vinge (SD) blåljuger, inte en chans att han har 15 grader (och kallare i
sovrummet), hans termometer är trasig.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
I IsoJ skrev:
Om jag inte missminner mig så var det folkomröstning angående kärnkraft i Sverige...
Ja du har rätt 3 olika alternativ och alternativ 1 var att man skulle behålla kärnkraften tills man hade något som man kunde ersätta den med och vad jag vet så har det inte kommit något annat som man kan reglera.
Men det var inte det alternativet som vann utan det skulle avvecklas till 2010 som tur var så blev det inte avvecklat till 2010 för då hade vi haft kostnader som ingen hade klarat av om man inte arbetar som politiker och kan höja sin lön obegränsat samt skriva sig var man vill och få traktamente och reseersättning för sina resor.
Den stora massan alltså de som har de lägsta lönerna typ handel, äldrevården, och andra liknande arbete som skall betala allt, har man ett företag och skall ge löneökning på 2000 kr så är det bättre att ge allt till en person än att dela upp det så 10 eller fler får 300 kr bäst för företaget att 1 får 2000 kr.
 
K
E Eldpuman skrev:
Eller hur, är ju bara att se till att höja sin lön!
Eller dra in på annat, många kan ju dra in på cigg, snus, alkohol m.m.
Eller varför inte muggpapper, "bide'n" står ju precis vid toan, det och löneförhöjning så är man hemma.
Hittar man inget att dra in på så kanske man kan få hjälp av soc, de är fenomenala på att räkna ut att man klarar sig på den inkomst man har.

Men en ärlig undran, ni som har 15 grader inne hur många kwh sparar ni?
Såg en uträkning tidigare av mrsnhp gällande bergvärme, vad gäller med direktverkande el?
 
Jag har 21 grader tycker man kan unna sig det som pensionär med den lägsta pensionen man kan få "Garantipension"
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.