Unikt namn
Varför är vassa betonghörn så viktigt att trappen blev tvungen att gjutas om?
 
I just det här fallet så har han kanske inte gjort något klipp...
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Varför är vassa betonghörn så viktigt att trappen blev tvungen att gjutas om?
Tycker det var kul att arkitekten var så extremt brydd över detta och det sista man fick se av avsnittet var hur dom ersatt den fina betongtrappan med ett gäng träpallar. Kunde man inte väntat med att riva trappan, speciellt när det var för en sån petitess
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
F
Y Yonaz skrev:
Det var inte svårt att hitta på google maps…

Jobbig sits nu med betydligt högre räntor än när bygget påbörjades och budgeten sattes.

Synd att man inte fick se huset färdigt. Svårbedömt i det här ofärdiga skicket.
Nej, jag letade mer runt Tumlehed.
 
F
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Krossholmsvägen 32B 423 38 Torslanda

Där ser man, det var nära så jag får väl promenera ner och titta på det. Det målades upp som en storslagen bohuslänsk utsikt och inte en utsikt över oljehamn och raffinaderi så jag trodde absolut inte att det var där det låg. Absolut inget dåligt läge men jag hade väntat mig mer med en sån investering och ett tomtpris på 9 miljoner.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
Ännu ett hus där byggherren vill bygga för precis så mycket man har råd med. Varför inte bygga ett lite mindre, lite enklare hus där man inte riskerar att sänka hela sin privatekonomi?
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
K
Skönhet är subjektivt. Nej han är inte extremt rik, han var ju tvungen att kompromissa till slut. Dessutom blev huset inte klart. Platt tak behöver inte innebära framtida problem så länge man underhåller det. Man har byggt betonghus i över 100 år, det behöver inte betyda att man bygger en "nazistisk krigsbunker".

TRJBerg TRJBerg skrev:
Mina tankar om bygget:

1. Huset är inte vackert. Även om man gillar stilen känns inte proportionerna harmoniska. Inte ett hus man tittar två gånger på om man passerar.
Insidan är ok om man gillar stilen.

2. Fördyringen är absurd. Byggherren måste vara extremt (ny)rik?

3. Kopparfasad. Exklusivt (relativt) material. Men det hade jag nog sparat för taket. Bytet till tjärpapp känns snopet, helt annan känsla och utseende. Och hållbarhet. Kostnadsorsak?

4. Platt tak (från vad jag sett). Framtida problem.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Konstigt att slutbevis kan utfärdas när innohus trappan saknade handledare.
Som så många andra bygger man inte bara för att tillgodose ett bostadsbehov utan även andra behov ska uppfyllas.
 
Jag hoppas verkligen de (TV4) får komma tillbaka när huset är klart, för placeringen är ju magnifik, och man vill se hur det blev med uppväxt tomt. Utifrån sett känns inte huset så speciellt men de hade verkligen lyckats interiört tyckte jag. Fönstren var magiska.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Nånstans kan man ju inte helt klandra arkitekten för budgeten, måste ju funnits någon form av kalkyl från han själv också när han har upphandlat allt…Upplevde inte hallen som magisk, både hall och trapp var snarare väldigt trånga i förhållande till hur stort huset var. Kök och vardagsrum blev bra, har själv alltid drömt om ett hus med invändiga terasseringar. Huset kommer säkert bli bra när det blir klart och kan han sälja nuvarande boende så fås det säkert loss tillräckligt med kapital för att färdigställa huset
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ännu en helt naiv byggherre och en arkitekt som inte tagit nån hänsyn till budget alls.

Snyggt blev det inte heller, eller klart..
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F
M luiga skrev:
Jag hoppas verkligen de (TV4) får komma tillbaka när huset är klart, för placeringen är ju magnifik, och man vill se hur det blev med uppväxt tomt. Utifrån sett känns inte huset så speciellt men de hade verkligen lyckats interiört tyckte jag. Fönstren var magiska.
Vad är magiskt med en oljehamn och ett raffinaderi som utsikt?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har ju inte insyn och snabbspolade programmet men känns magstarkt att skylla kostnaden på arkitekten när filmen har flera klipp där byggherren står och väger kostnadsfrågor och varje gång väljer det dyra alternativet. Byggherren verkar helt klart vara den som fattar besluten. Verkar inte som arkitekten haft något med byggnation eller upphandling att göra.

Angående betongtrappan är frågan vad som beställts, står det angett att trekantslist inte skall användas måste det såklart göras om när det är fel. Dövad vs trekantslist är dock ord som verkar användas lite olika i byggbranchen. Jag brukar därför ange en max radie eller ett spann samt skriva uttryckligen när trekantslist inte skall användas. Konstigt att Petra kallade trekantslist för dövad.

Det är uppenbart att husets volymer är ett resultat av interiören och dess rum. Svårtfångat på TV men jag tror att interiören är fantastisk. Då kan det vara värt att kompromissa med exteriören, speciellt med tanke på illa grannarnas hus såg ut.

Också svårt att bedöma om det upplevs som trångt vid trappan. Generellt är det inte ett problem i nybyggen pga att tillgänglighetskraven gör allting stort. För att de stora rummen skall upplevas stora måste man passera något trängre. Vanligt misstag idag är att allt är stort. Äldre hus har ofta större variation på skalorna vilket leder till bättre interiörer.
 
  • Gilla
Franz73 och 3 till
  • Laddar…
Min kommentar försvann för jag skrev att huset var fult. Men precis alla andra kommentarer här antyder exakt det samma. Du kan tom skriva att det ser ut som en nazistbunker.

Nej dra åt helvete vad högt ni har i tak
 
Randomguy Randomguy skrev:
Min kommentar försvann för jag skrev att huset var fult. Men precis alla andra kommentarer här antyder exakt det samma. Du kan tom skriva att det ser ut som en nazistbunker.

Nej dra åt helvete vad högt ni har i tak
Nu hann inte jag se din kommentar men om du inte hade nåt mer konstruktivt att säga än bara att huset är fult så förstår jag att kommentaren togs bort.
Detta är ett diskussionsforum och där förväntas man att diskutera kring sina åsikter, inte bara fälla dråpliga kommentarer.
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.