Spännande tråd.
@Maggan-77 du har inte funderat på att svara på de frågor som ställts till dig? Vad var annars syftet? Du är ju ändå inne och läser här.
 
K
M mrsnhp skrev:
Besparingen för att sänka temperaturen beror ju på vad man har för uppvärmning. Ni som kör med 15 grader inne, vad har ni för uppvärmning?

Jag har konstaterat ut att vi sparar ca en timmes kompressorkörning i bergvärmen per dag för varje grad vi sänker inomhus. Lite mer när det är kallare och verkningsgraden är sämre. Kompressorn drar 2-2,5 kW just nu, så grovt räknat blir det 2,5 kWh om dagen eller 75 kWh i månaden för varje grad vi sänker. Om elen kostar typ 5 kr inklusive allt (vi har månadspris så jag vet inte vad den kommer att kosta) blir det 375 spänn i månaden för varje grad vi sänker. Om vi skulle sänka från 19 till 15 skulle det bli 1500 kr. För oss är det inte värt besväret, men jag kan förstå alla som behöver spara in varje krona de kan.
Tack för kaffet, den uträkningen gillade jag.
Aldrig att jag kommer att sänka värmen så att jag fryser.
 
K Kurtivan skrev:
Ja, men vet du, jag tror dom ljuger. Synd att inte Ebba fick svara, hon är ju noga med sanningen
Varför hacka på Ebba? Är ju ingen av politikerna som talar sanning!!
 
tensiden tensiden skrev:
Nu framgår ju inte hur ni gjort. Men om ni tidigare öppnat sovrumsfönstren vintertid och sedan värmt upp igen under dagen, så ligger ju en del av besparingen där. Framförallt om det varit så att värmen varit på även med öppna fönster.
har haft elementet vid det fönstret avstängt. Var kanske främst när vi bodde i lägenhet vi öppnade fönstret. Huset var tillräckligt svalt.
Vi har främst begränsat bad och dusch samt satt upp gardiner framför dörrarna som drog. Har även gardiner nedfällda i rum vi inte behöver oss i.
Sedan förstås att vi sänkt temperaturen.
Nu med mildvädret så har brasan lyckats trycka upp temperaturen i köket till över 15 grader så nu får det vara T-shirt
Bor i Linköping
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Vi har en hybridkamin så tar både pellets och ved, den startar själv på tidig morgon och går två timmar så det är varm när man kommer upp (20-22c) sen på kvällen kör vi en vedbrasa.

Värmepumpen används för att hålla en grundtemp om 20c , utan eldandet hade vi säkert halkat ner till 18c.

Ändå kommer vi landa på ~1800kwh för dec och runt 10 000kr i kostnad.

Tänk framåt , har ni inte alternativ värmekälla så börja planera för det så den kan installeras i sommar, man kan nog inte som i vårt fall räkna hem kaminen som kosta 80k inkl installation men man får se det i ett större sammanhang, man har kontrollen själv, en backup om elen går, det är mysigt, man kan ha 25c i vardagsrummet en kväll om man vill, det är värdehöjande på huset.

Det är nog bara att slicka i sig att det numera är dyrt att bo i hus dessvärre.



M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
 
  • Gilla
Maggan-77
  • Laddar…
1.5 planshus i Huddinge, byggt 2004. Vi har 19 grader på bottenvåning och 16-17 på övervåning i sovrummen.
Ställt ned frånluftsvärmepumpen på gränsen till att den larmar på för låg inomhustemperatur då den slår på elpatronen istället. Prognos för förbrukning är ändå 1800 kwh i december (2200 kwh förra året och det kostade 8.000 kr). Räknar på 14.000 kr i år i december. Så jag håller med. Det går att spara en del men det blir svindyrt ändå.
 
  • Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
I IsoJ skrev:
Man behöver inte frysa bara för att rumstemperaturen är låg. Man kan ta kläder på sig, tofflor och mössa - värmefilt är bra. Man kan må bra i kylan också så att man kan slösa pengarna på något roligare i stället. Själv har jag just nu ett litet utrymme med rimligt värme och kallt i andra utrymmen. Dock behöver jag ju inte vistas i de kalla utrymmen.
sedan vänjer man sig. kroppen anpassas efter ett halvår i Singapore så behövde vi be om extra filtar i Thailand då temperaturen på natten gick ner till 24 grader. Jeans fick även bra att ha på sig utan att få för hett. Nu flämtar jag vid 18-19 grader.
Det är skillnaden mot vad du är vab med som påverkar känslan. 15 grader ute på våren känns annorlunda än samma temperatur på hösten.

Detta gäller givetvis friska vuxna, med barn och äldre så får man nog vara lite försiktigare. Att gå från 22 till 18 på en gång är givetvis svinkallt
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Hm hur tänkte du nu EL bilar drar upp elanvändningen, kan det vara så att det går åt el till att tanka alla andra sorters bilar?
Går det åt el till att tillverka bensin och diesel?
Eftersom man minskar elen för att tillverka andra bränslen så blir där lite el som kan gå till att ladda elbilarna.

Om man använder mindre el tror du att elen blir billigare?
Kan det kanske vara så att elbolagen säljer elen till andra länder som betalar mer och om vi här i Sverige vill ha elen så får vi betala dyrt för den, alla påstår att det är för kriget men min elräkning i oktober 2021 var inte som elräkning var oktober 2020 men 2022 var den mycket mindre då jag hade egen eltillverkning.
Var kanske så att elbolagen visste att kriget skulle komma så de gardera sig.
Tror att det mesta är för att de tidigare regeringarna ända tillbaka till 1980 talet är skyldiga till detta, då de började lägga ner kärnkraften innan de hade någon ny tillverkning av reglerbar el.
Fru Olofsson stod och tyckte att sol och vindkraft var bra för att tillverka el, och det är det men bara när det blåser och kan inte räknas till reglerbar el.
Solpaneler mycket bra till att tillverka miljövänlig el men bara när solen lyser när det bara är dagsljus så blir det inte så mycket jag vet det för jag har 91 paneler och i dec så har de producerat 90 KWh mot juni 5000 KWh.
Jag tycker också det är bra att sälja till den som vill betala mest, men eftersom elkostnaden berör hela Sveriges befolkning så är det inte bra att exportera elen bara för att kunna tjäna mer pengar. Jag förstår att det har blivit såhär för att vi behöver importera el när vi inte har någon el pga av att den reglerbara eltillverkningen inte finns för att 4 kärnkrafts reaktorer är nerlagda under de senaste 8 åren tack för det och en klant som startade Ringhals utan att göra en sista kontroll så allt var rätt så fick vi ett stopp på den reaktorn ytterligare 5 månader.
Elen kommer att var dyr i över 10 år framåt kanske 20 år innan det har byggts något nytt som kan ersätta den nerlagda reglerbara eltillverkningen.
Har ingen elbil ännu men om jag hade haft råd så skulle jag köpt en omgående och laddat den med egenproducerad el på dagarna och använt den som elproducent på natten så jag inte hade behövt köpa någon el under 8 - 9 månader.
Jag har inga synpunkter på vare sig elbilar eller elanvändning i övrigt. Jag konstaterade bara att köpa ett nytt vedsystem är dyrt och stt det går att fynda billigt på blocket.
 
G gamlahulta skrev:
Varför hacka på Ebba? Är ju ingen av politikerna som talar sanning!!
Därför att hon säger själv att hon är noga med sanningen i samma andetag som hon ljuger. Sedan ställer man större sanningskrav på en politiker som företräder ett parti som grundar sig på den kristna läran.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Har sikte på att komma ner till 21 grader. Barnen är 1 & 3 år så kläderna åker ju av emellanåt, precis som täcket på natten. Så sänka mer än så kommer jag inte göra. Den kostnaden får jag ta.

Har däremot sett över värmesystemet och åtgärdat diverse tankevurpor med flöden och liknande.
Sen jagat kallras då huset närmar sig 100 år. Har rivit bort dom flesta golvlisterna och hittat mängder med infarter för uteluften, som man kände tydligt i helgen när de var -25 ute. Både orsakat av sann gds-anda men också dom vidriga små mössen….

Men dom åtgärder som gjorts har gett resultat, ställer ner bergvärmepumpen kontinuerligt just nu. Kallras påverkar uppvärmningen mer än jag trodde den kunde. Har tidigare behövt komplettera med el-element, men det behovet har försvunnit.

Nu bytte vi kyl och frys förra hösten, men än så länge (innan vi började åtgärda kallras) har vi minskat elförbrukningen med 19% (januari-november). Trots att vi inte har tummat på innetempen.

Så det finns nog i många fall mycket annat att fokusera på än att pressa ner värmen för att minska elförbrukningen.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Henrik Vinge (SD) blåljuger, inte en chans att han har 15 grader (och kallare i sovrummet), hans termometer är trasig.
Jag tänkte detsamma när jag hörde det, "han ljuger". Men nu när jag läser om alla här som har så kallt inomhus så börjar jag tveka lite....
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Är så jävla glad för att det endast är typ -2 grader ute.....

Vi har ca 18 grader inomhus idag...

Igår va det -22 och vi hade mellan 9 - 12 grader.....

Skönt att kommande 10 dagar verkar bli milda..
Fast så är det ju inte riktigt...kylan är strax på väg tillbaka norrifrån för att breda ut sig söderut...
 
S Sir Duke skrev:
Man blir inte sjuk av svalt klimat, det är en myt som kommer av det olyckliga och missvisande namnet på virussjukdomen förkylning.

Men jag tycker gränsen går vid mössa inomhus. Vi höjde då från 14 till 17 grader.
Det finns flera studier som visar att för kallt inomhusklimat (under 18 grader) ökar risken för hjärt-kärl sjukdomar och pulmonella sjukdomar.
https://www.svt.se/nyheter/tre-frag...u5UcuhOQ-Y7cLKSjitW0MiNdbJ4BQU7tUye5cfOcWZLBg
 
Du länkar dock inte till något som liknar det.
 
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Man bör undvika för kallt inomhusklimat pga hälsoskäl. Det finns flera studier som visar att för kallt inomhusklimat (under 18 grader) ökar risken för hjärt-kärl sjukdomar och pulmonella sjukdomar.
https://www.svt.se/nyheter/tre-frag...u5UcuhOQ-Y7cLKSjitW0MiNdbJ4BQU7tUye5cfOcWZLBg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.