Hej!

Ska lägga nytt golv, i kök och hall i min bostadsrätt.

I vardagsrummet ligger parkett i mönster, så det spelar egentligen ingen roll.

I sovrummet ligger laminatgolv i ek, från vänster till höger i bilden/lodrätt.

I köket ligger en plastmatta, som jag förhoppningsvis kan lägga rakt på.

I hallen ligger laminatgolv i ek, som ligger på spånskiva.

Vilken riktning lägger jag golvet i? Det känns som att vågrätt på bilden borde bli bäst. Men då frångår jag regeln mot fönster, blir det konstigt? Fördelen är att golvet som blir samma i kök och hall samt ligger i samma riktning, även mot sovrummet.

Jag är mest inne på vinylplank från pergo, hund finns i lägenheten. Har fått uppfattningen att laminatgolv är känsligare och dessutom kräver noggrannare yta under. Förhoppningen är att kunna lägga en tunn papp plus det tillhörande underlägget I hallen och slippa nivåskillnad och tröskel mellan kök och hall. Där sitter ingen dörr I karmen nu. Det sitter enbart dörr mot badrum och sovrum.

Edit: entrén ligger under "A" I hall
 
  • Svensk planritning av en lägenhet, visar kök, sovrum, vardagsrum, badrum och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Eriksson12345 skrev:
Hej!

Ska lägga nytt golv, i kök och hall i min bostadsrätt.

I vardagsrummet ligger parkett i mönster, så det spelar egentligen ingen roll.

I sovrummet ligger laminatgolv i ek, från vänster till höger i bilden/lodrätt.

I köket ligger en plastmatta, som jag förhoppningsvis kan lägga rakt på.

I hallen ligger laminatgolv i ek, som ligger på spånskiva.

Vilken riktning lägger jag golvet i? Det känns som att vågrätt på bilden borde bli bäst. Men då frångår jag regeln mot fönster, blir det konstigt? Fördelen är att golvet som blir samma i kök och hall samt ligger i samma riktning, även mot sovrummet.

Jag är mest inne på vinylplank från pergo, hund finns i lägenheten. Har fått uppfattningen att laminatgolv är känsligare och dessutom kräver noggrannare yta under. Förhoppningen är att kunna lägga en tunn papp plus det tillhörande underlägget I hallen och slippa nivåskillnad och tröskel mellan kök och hall. Där sitter ingen dörr I karmen nu. Det sitter enbart dörr mot badrum och sovrum.

Edit: entrén ligger under "A" I hall
Jag hade helt klart lagt det lodrät på bilden, då rummen är ganska långsmala och även hur ljuset faller in.
Hallen får ju ljus från två lodräta öppningar och en från sidan, så även där funkar det bra. Vinylgolv är också bra ur ljudsynpunkt när klor ska springa omkring.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Jag hade helt klart lagt det lodrät på bilden, då rummen är ganska långsmala och även hur ljuset faller in.
Hallen får ju ljus från två lodräta öppningar och en från sidan, så även där funkar det bra. Vinylgolv är också bra ur ljudsynpunkt när klor ska springa omkring.

Det jag funderar på är om det blir konstigt i hallen, som då får golvet lodrätt eller tvärs längdriktningen.. samt tvärs riktning mot sovrummet.
 
E Eriksson12345 skrev:
Det jag funderar på är om det blir konstigt i hallen, som då får golvet lodrätt eller tvärs längdriktningen.. samt tvärs riktning mot sovrummet.
Du kan väl lägga lodrät där också
 
BirgitS
E Eriksson12345 skrev:
Det jag funderar på är om det blir konstigt i hallen, som då får golvet lodrätt eller tvärs längdriktningen.. samt tvärs riktning mot sovrummet.
När det gäller hallen så måste du kolla instruktionerna för golvet. Jag vet inte hur det är med vinylgolv men parkettgolv ska normalt ha minst en skarv per rad, minst 50 cm långa brädor, minst 50 cm mellan skarvarna och allt det kan vara svårt att uppfylla när man lägger smala korridorer på tvären.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller hallen så måste du kolla instruktionerna för golvet. Jag vet inte hur det är med vinylgolv men parkettgolv ska normalt ha minst en skarv per rad, minst 50 cm långa brädor, minst 50 cm mellan skarvarna och allt det kan vara svårt att uppfylla när man lägger smala korridorer på tvären.
Har lagt ett pergogolv och det hade 30cm förskjutning ivf. Men det kan säkert variera
 
Ja det lutar mest åt pergo vinyl, och hallen är minst 130 cm bred, så det bör gå.
"Problemet" är sovrummet tycker jag, som jag egentligen inte just nu vill byta golv i.
Men då kanske jag kör lodrätt i hall och kök och låter det flyta samman. Sen avgränsar ju dörren till sovrummet litegrann, och när det golvet ev ska bytas kan man lägga det åt rätt håll också.

Det blir inte att se konstigt ut med plankorna tvärs riktningen på hallen är väl den stora frågan jag har egentligen.. hallen har ju ljusinsläpp från köket i lodrät riktning och från vardagsrummet i vågrät riktning, men det är ju indirekt då det inte är några fönster utan från angränsande rum.
 
BirgitS
E Eriksson12345 skrev:
Det blir inte att se konstigt ut med plankorna tvärs riktningen på hallen är väl den stora frågan jag har egentligen.. hallen har ju ljusinsläpp från köket i lodrät riktning och från vardagsrummet i vågrät riktning, men det är ju indirekt då det inte är några fönster utan från angränsande rum.
Jag tror att det är en sån sak som man tänker på mer innan än verkligen märker när det är klart.
 
Jag har ett snarlikt problem. Hade tänkt lägga ett klickgolv i långsmal hall (1,5x6,5m) med bitar som är 56x26cm, och dessa bildar då ett ""klinker" mönster (avlånga rutor). Jag tänkte självklart att de skall ligga längs med hallen, men har nu sett att hallen "kilar" och har ej samma mått överallt. Så är rädd om jag sågar bitarna längs med eftersom de kommer ha linjer som går längs med, att man då kanske ser tydligt att man kapat dem (bredare på vissa ställen från linjen och smalare på andra).

Därför funderar jag om man skall vända dem istället, så de långa linjerna försvinner "längs med" och på så sätt lättare att lura ögat kanske?

Vad tror ni?
 
BirgitS
N Nygge72 skrev:
Jag har ett snarlikt problem. Hade tänkt lägga ett klickgolv i långsmal hall (1,5x6,5m) med bitar som är 56x26cm, och dessa bildar då ett ""klinker" mönster (avlånga rutor). Jag tänkte självklart att de skall ligga längs med hallen, men har nu sett att hallen "kilar" och har ej samma mått överallt. Så är rädd om jag sågar bitarna längs med eftersom de kommer ha linjer som går längs med, att man då kanske ser tydligt att man kapat dem (bredare på vissa ställen från linjen och smalare på andra).

Därför funderar jag om man skall vända dem istället, så de långa linjerna försvinner "längs med" och på så sätt lättare att lura ögat kanske?

Vad tror ni?
Vad är det för klickgolv som har brädor som bara är 56 cm långa?
Vad står det i instruktionen om avstånd mellan skarvar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för klickgolv som har brädor som bara är 56 cm långa?
Vad står det i instruktionen om avstånd mellan skarvar?
Det heter Golvabia Maxwear
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara 119 x 19,5 cm.
[länk]
Nej modellen heter Maxwear stone Metallo och de är 560x260
 
BirgitS
N Nygge72 skrev:
Nej modellen heter Maxwear stone Metallo och de är 560x260
Jag kan inte hitta det golvet på Golvabias webbplats.
Finns t.ex. Maxware Stone Basalt men det är 119 x 30 cm.

Du måste läsa i läggningsinstruktionerna för ditt golv för att veta vad minsta förskjutningen av skarvar är.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte hitta det golvet på Golvabias webbplats.
Finns t.ex. Maxware Stone Basalt men det är 119 x 30 cm.

Du måste läsa i läggningsinstruktionerna för ditt golv för att veta vad minsta förskjutningen av skarvar är.
Detta golv har nog utgått i deras sortiment. Men jag få rundera åt vilket håll jag lägger det. Tack ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.