Nissens
D djac skrev:
Det är fakta, även i år rankas Sverige som bästa landet i världen att leva i, vi rankades också som det land som totalt sett gör mest "gott" i världen.
Det beror på vilket perspektiv man väljer. Det är nog mest vissa Svenskar som vill tro att de är lite bättre än alla andra. Det är inte riktigt så verkligheten ser ut. :)
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är fakta, även i år rankas Sverige som bästa landet i världen att leva i, vi rankades också som det land som totalt sett gör mest "gott" i världen.
Jo men skärper vi inte till oss så kan det bli stort ras och det beror på när pengarna sinar för vanliga människor.
Jag ser framför mig ett mycket otrevligt polariserat framtida samhälle och plånboken är då helt avgörande.
Hela EU är en stor krutdurk och vintern kan bli klart orolig.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Det beror på vilket perspektiv man väljer. Det är nog mest vissa Svenskar som vill tro att de är lite bättre än alla andra. Det är inte riktigt så verkligheten ser ut. :)
Nej och ja, det finns såklart de med udda uppfattningar som trivs som fisken i vattnet i Nordkorea men eftersom Sverige, oavsett hur du mäter, i dessa frågor, bästa land att växa upp i, bästa land att leva, osv, ständigt är i topp, inte alltid etta men alltid i topp så kan man nog anse det slutdiskuterat, precis som vi nog får anse att jorden är rund nu.
 
Nissens Nissens skrev:
Det beror på vilket perspektiv man väljer. Det är nog mest vissa Svenskar som vill tro att de är lite bättre än alla andra. Det är inte riktigt så verkligheten ser ut. :)
Nej hemligheten är ju att vi svenskar inte behövt oroa oss över pengar och skyddsnät.
Det som händer nu kan bli en riktig rysare.
 
D
P paralun skrev:
Jo men skärper vi inte till oss så kan det bli stort ras och det beror på när pengarna sinar för vanliga människor.
Jag ser framför mig ett mycket otrevligt polariserat framtida samhälle och plånboken är då helt avgörande.
Hela EU är en stor krutdurk och vintern kan bli klart orolig.
Det kan jag absolut hålla med om och bara för att det gått bra länge så betyder det absolut inte att det inte finns saker att förbättra och förändra, det är ju så vi har lyckats hålla oss däruppe över så lång tid, ständig utveckling.

Det jag tycker vi saknar nu är väl långsiktighet, att kunna ta lite obehag för stunden för att på längre sikt göra viktiga förändringar.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Nej och ja, det finns såklart de med udda uppfattningar som trivs som fisken i vattnet i Nordkorea men eftersom Sverige, oavsett hur du mäter, i dessa frågor, bästa land att växa upp i, bästa land att leva, osv, ständigt är i topp, inte alltid etta men alltid i topp så kan man nog anse det slutdiskuterat, precis som vi nog får anse att jorden är rund nu.
Haha, du tillhör väl dem som tror att resten av världen ser upp till Sverige och har oss som förebild?

Jag har nyheter till dig…
De flesta i världen vet inte ens om att Sverige finns.
Ute i den riktiga världen är Zlatan mer känd än vad Sverige är. Och de som känner till Zlatan har ingen aning om att han kommer från Sverige…

Så, mitt råd till dig är att vidga dina vyer lite. :)
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Haha, du tillhör väl dem som tror att resten av världen ser upp till Sverige och har oss som förebild?

Jag har nyheter till dig…
De flesta i världen vet inte ens om att Sverige finns.
Ute i den riktiga världen är Zlatan mer känd än vad Sverige är. Och de som känner till Zlatan har ingen aning om att han kommer från Sverige…

Så, mitt råd till dig är att vidga dina vyer lite. :)
Skillnaden mellan dig och mig är väl att jag ofta är i större delar av den världen du bara läser om på internet, jag hade säkert kunnat hjälpa dig men det är nog övermäktigt för dig att komma ifatt.
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan jag absolut hålla med om och bara för att det gått bra länge så betyder det absolut inte att det inte finns saker att förbättra och förändra, det är ju så vi har lyckats hålla oss däruppe över så lång tid, ständig utveckling.

Det jag tycker vi saknar nu är väl långsiktighet, att kunna ta lite obehag för stunden för att på längre sikt göra viktiga förändringar.
Jo men när även våra politiker "polariserar" från båda sidor så är det väl inte så konstigt att all debatt polariseras och alla blir upprörda. Sen tar både sidor till ett försvar med att nu polariserar du osv...
Vilken debatt!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Haha, du tillhör väl dem som tror att resten av världen ser upp till Sverige och har oss som förebild?

Jag har nyheter till dig…
De flesta i världen vet inte ens om att Sverige finns.
Ute i den riktiga världen är Zlatan mer känd än vad Sverige är. Och de som känner till Zlatan har ingen aning om att han kommer från Sverige…

Så, mitt råd till dig är att vidga dina vyer lite. :)
Jo att Zlatan är kung såg vi senast på VM-finalen i fotboll i Doha. Honorare på läktaren!
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Skillnaden mellan dig och mig är väl att jag ofta är i större delar av den världen du bara läser om på internet, jag hade säkert kunnat hjälpa dig men det är nog övermäktigt för dig att komma ifatt.
Jag har rest världen runt i 15 år, allt ifrån Nord/Syd Amerika till Mellanöstern, Asien och Europa.
Därför VET jag att de flesta inte har en aning om vad Sverige är, men Zlatan känner en del till.

Så, om du tror något annat så är det nog snarare du som sitter för mycket vid bildskärmen.. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men när även våra politiker "polariserar" från båda sidor så är det väl inte så konstigt att all debatt polariseras och alla blir upprörda. Sen tar både sidor till ett försvar med att nu polariserar du osv...
Vilken debatt!
Jag tror att vi alla hade tjänat på att se den stora bilden i många frågor, vi (Europa) har under många år blivit utsatta för påverkan och det har skapat många felaktiga uppfattningar, tom politiska partier som existerar mest pga av detta. Det är dock en svår balansgång att peka ut och hantera detta, det är ett långsiktigt arbete att rusta upp institutionerna och göra allmänheten lite mer robust i dessa frågor.
 
Nissens
D djac skrev:
Jag tror att vi alla hade tjänat på att se den stora bilden i många frågor, vi (Europa) har under många år blivit utsatta för påverkan och det har skapat många felaktiga uppfattningar, tom politiska partier som existerar mest pga av detta. Det är dock en svår balansgång att peka ut och hantera detta, det är ett långsiktigt arbete att rusta upp institutionerna och göra allmänheten lite mer robust i dessa frågor.
Det är väl snarare så att Sverige var fega i andra världskriget och medan länderna runt omkring oss tvingades bygga upp sina länder efter kriget kunde vi skaffa oss ett försprång. Nu har tiden kommit ifatt oss och i och med Natointrädet kan vi inte spela fegspelet nästa gång det smäller…
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror att vi alla hade tjänat på att se den stora bilden i många frågor, vi (Europa) har under många år blivit utsatta för påverkan och det har skapat många felaktiga uppfattningar, tom politiska partier som existerar mest pga av detta. Det är dock en svår balansgång att peka ut och hantera detta, det är ett långsiktigt arbete att rusta upp institutionerna och göra allmänheten lite mer robust i dessa frågor.
Njau, hela EU området är ju att stort korthus och vi får nog snarast börja skärpa oss!
Sen handlar ju allt om maktspelet mellan USA och Kina och att världen inte är svart eller vit, många olika kulörer.
 
D djac skrev:
Du har nog missförstått rätt mycket av din omvärld om du tror det är en politisk fråga, det är något som för en del är så främmande som hårda fakta, siffror, de finns även om de kanske inte linjerar med ens gnälliga politiska övertygelse.
I ditt fall är det en politisk fråga, det är inget tvivel om den saken. Sedan kan du spela ett spel i forumet det är helt ok. Att du har en gnällig politisk (röd) övertygelse framgår också med all önskvärd tydlighet i alla dina inlägg.

Men lek du på i din föreställningsvärld, det är nog enklast så.
 
D
V videopac skrev:
I ditt fall är det en politisk fråga, det är inget tvivel om den saken. Sedan kan du spela ett spel i forumet det är helt ok. Att du har en gnällig politisk (röd) övertygelse framgår också med all önskvärd tydlighet i alla dina inlägg.

Men lek du på i din föreställningsvärld, det är nog enklast så.
Jag har förstått att om man lever i en sluten, parallel, konspirationsdriven värld, så kan man tro att en enda medlem på Byggahus ligger bakom alla världens utvärderingar och sammanställningar av data om länder. Jag skulle kunna bli smickrad men jag blir mest skrämd av att kika in i den världen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.