Jag har fått bytt 2st fönster mot vägen (huset står 7m från e45an), men dessa fönster släpper igenom nästan all trafik, speciellt när dubbdäcken rör asfalten.
Det jag funderar på att göra är att beställa plexiglas som jag skruvar fast på insidan fönsterbågen.
Min fråga är då, kommer det ens att hjälpa?
Samt hur tjockt glas bör jag ta?

Fönstren är vridfönster treglas alu med spec T8, 8LjL-12Ar-4 En-12-8, 8LjL P2A+VK

Tanken är att beställa 10mm tjockt plexi, borra några hål längs kanten sen skruva fast det mot fönsterbågen med gummilist i mellan.
 
Är det drevat + bottningslist + fogat mellan karm och vägg? Kanske ljudet kommer in den vägen?
 
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Är det drevat + bottningslist + fogat mellan karm och vägg? Kanske ljudet kommer in den vägen?
Det är ingen bottningslist. Men fönstret är skummat mot teglet, sen är de drevat i fönstersmygen.
Sen ha jag dragit med latexfog runt foder/smyg etc för att vara på säkra sidan.

Det som jag kan tycka är märkligt är att gummilisten för fönstret trycks ihop mer nertill än upptill. Men tar jag min temp-pistol och skjuter längs gummilisten för fönstret så är fönstret kallare nertill (dvs där listen trycks ihop mest) mot upptill, skiljer ca 10 grader (men fönsterbrädan kanske gör att värmen från element inte värmer lika mycket längst ner).
Dock så tycker jag det är svårt att höra om ljudet kommer från själva rutan eller kanten av rutan.
Lägger jag örat mot fönstret så låter det iaf som att det är igenom rutan ljudet kommer.
 
K
Bästa hade väll varit att köpa fönster mot
Buller, dvs bullerdämpande. Men det kanske är sånna fönster?
 
K Kirre2021 skrev:
Bästa hade väll varit att köpa fönster mot
Buller, dvs bullerdämpande. Men det kanske är sånna fönster?
Ja exakt, va sånna ja ska ha köpt anta jag, de va elitfönsters bärsta dämpning om jag förstått de rätt där ljuddämpningen va rw 45 på en av de tre olika klasserna
 
Du har rätt hög dämpning dom skall absolut inte vara sämre ön fina gamla som du skrev i en tidigare tråd. Nu är ju 7m väldigt nära. Bor djälv 100m från järnväg, och det var en utmaning att fp godkända fönster vid tillbyggnad. Mina blev dock ca 40-42db. Det viktigaste är att det garanterat är lufttätt. Kan du tex ana ljudläckage i överkant för inte listen tryckte lika bra. Har fönstren inbyggd luftventil eller helt täta.

hur är resten av väggen. Det lärde vi oss vid vårt bygge, att det räckte inte med fönster. Vi byggde trävägg, vilket krävde gios både utvändigt och invändigt och ordentligt tjocka väggar. Dessutom luuddämpade friskluftsventiler. Nu skriver du att du identifierar. Ljudet till just fönstret. Men lätt att lura sig, när man förväntat sig ett visst resultat.

Att komplettera en plexiskiva till i fönsterbågen kommer inte hjälpa om det är tätningen som inte är bra. Kan du prova att temporärt sätta i en tätningslist till i fönstren och säkerställa att ingen luft smiter igenom??
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
R Risseboy skrev:
Jag har fått bytt 2st fönster mot vägen (huset står 7m från e45an), men dessa fönster släpper igenom nästan all trafik, speciellt när dubbdäcken rör asfalten.
Det jag funderar på att göra är att beställa plexiglas som jag skruvar fast på insidan fönsterbågen.
Min fråga är då, kommer det ens att hjälpa?
Samt hur tjockt glas bör jag ta?

Fönstren är vridfönster treglas alu med spec T8, 8LjL-12Ar-4 En-12-8, 8LjL P2A+VK

Tanken är att beställa 10mm tjockt plexi, borra några hål längs kanten sen skruva fast det mot fönsterbågen med gummilist i mellan.
Har du något bullerskydd på tomten mot vägen, Bullerplank, mur ect, finns det någon häck och eller övrig vegetation i trädgården som kan dämpa bullret?
 
M mojjen skrev:
Du har rätt hög dämpning dom skall absolut inte vara sämre ön fina gamla som du skrev i en tidigare tråd. Nu är ju 7m väldigt nära. Bor djälv 100m från järnväg, och det var en utmaning att fp godkända fönster vid tillbyggnad. Mina blev dock ca 40-42db. Det viktigaste är att det garanterat är lufttätt. Kan du tex ana ljudläckage i överkant för inte listen tryckte lika bra. Har fönstren inbyggd luftventil eller helt täta.

hur är resten av väggen. Det lärde vi oss vid vårt bygge, att det räckte inte med fönster. Vi byggde trävägg, vilket krävde gios både utvändigt och invändigt och ordentligt tjocka väggar. Dessutom luuddämpade friskluftsventiler. Nu skriver du att du identifierar. Ljudet till just fönstret. Men lätt att lura sig, när man förväntat sig ett visst resultat.

Att komplettera en plexiskiva till i fönsterbågen kommer inte hjälpa om det är tätningen som inte är bra. Kan du prova att temporärt sätta i en tätningslist till i fönstren och säkerställa att ingen luft smiter igenom??
Jag har testat med en extra tätningslist utöver den befintliga och ingen skillnad förutom att fönstret blev svårare att stänga.
Men jag ska se över utsidan idag innan det blir mörkt ifall det är något där jag kan göra.
Nej ingen luftventil.
Jag ska ta bilder och skicka hur det ser ut samt förhållande till väg.
Nej har inget bullerplank
 
Bilderna blir svart när ja ska ladda upp, ska försöka få tag på en dator å ladda upp den vägen.
De ja kan tycka (kan vara inbillning) så hör jag ljudet från motsatt sida fordonen kommer ifrån.
 
  • Vardagsrum med gardiner, fönster med utsikt mot snötäckt landskap, soffa, mönstrad rullgardin, radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ha ja haft en annan polare här å spekulerat, han va inne på att de inte va nå fel på fönstret då fönsterutan kändes varm mot va smygen gör och han trodde att jag har någon ventil i tegelväggen som står öppen och oljudet kommer därifrån och sen via fönstersmygen.

Mitt tegelhus är ju brädfodrat på utsidan så jag vet ju inte ifall det finns någon öppen ventil under brädfodringen.
Hur som så ska jag ta lös foder i morgon och dra ut all drevning och fylla med fogskum ist och hoppas det blir tyst.
 
R Risseboy skrev:
Nu ha ja haft en annan polare här å spekulerat, han va inne på att de inte va nå fel på fönstret då fönsterutan kändes varm mot va smygen gör och han trodde att jag har någon ventil i tegelväggen som står öppen och oljudet kommer därifrån och sen via fönstersmygen.

Mitt tegelhus är ju brädfodrat på utsidan så jag vet ju inte ifall det finns någon öppen ventil under brädfodringen.
Hur som så ska jag ta lös foder i morgon och dra ut all drevning och fylla med fogskum ist och hoppas det blir tyst.
Jag tror att drevning (stenull etc) ljuddämpar betydligt bättre än fogskum.
Titta på hur en "ljudklassad" vägg är uppbyggd.
Ett riktmärke (väldigt förenklat):
Tänk att du kastar en boll mot ett material och hur materialet beter sig.
Pingisboll (höga frekvenser) mot gardin, bollen ramlar ner = dämpar. Lätta material dämpar höga frekvenser.
Medicinboll (låga frekvenser) mot gardin, gardinen bromsar inget. = ingen dämpning. Tunga material dämpar låga frekvenser.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om du har tegelvägg bakom träfasad så kan det ju vara luftspalt längst ner på tegelfasaden.
Vi har så var 5-6 tegelsten för luftning.
 
fgo fgo skrev:
Jag tror att drevning (stenull etc) ljuddämpar betydligt bättre än fogskum.
Titta på hur en "ljudklassad" vägg är uppbyggd.
Ett riktmärke (väldigt förenklat):
Tänk att du kastar en boll mot ett material och hur materialet beter sig.
Pingisboll (höga frekvenser) mot gardin, bollen ramlar ner = dämpar. Lätta material dämpar höga frekvenser.
Medicinboll (låga frekvenser) mot gardin, gardinen bromsar inget. = ingen dämpning. Tunga material dämpar låga frekvenser.
Okej:/ ja men de känns ju som jag måste ju testa något, känns ju som de knappast kan bli värre än vad de redan är. Igår kväll klarade ja inte av att vara i vardagsrummet kvällstid när tvn inte va på
 
B BäverBerra skrev:
Om du har tegelvägg bakom träfasad så kan det ju vara luftspalt längst ner på tegelfasaden.
Vi har så var 5-6 tegelsten för luftning.
Okej, ja för när vi bytte fönster och inte hade satt dit fönstersmygen så känner man att det drar från väggen. Dvs träreglarna för insida vägg ligger ju inte ann mot teglet utan är en glipa på 1 centimeter ca, dvs isoleringen för vägg verkar sitta fast på insidan gipsväggen och inte ligga direkt mot teglet.
Här sa ena snikaren som hjälpte mig med fönstrena att de va vanligt å skulle vara luftspalt mellan innervägg och teglet. Han menade att de stående träreglarna ligger an mot liggande träregel i botten på väggen och en liggande i toppen av väggen.
En annan snickare ja prata med över telefon sa att det lät konstigt, å att enda anledningen de skulle va är isf att tegelväggen inte är helt rak och därför har man gjort så.

Hur som så tryckte jag dit drevning mellan regeln närmast fönstret och teglet och sen mellan regeln och fönstersmyg.
Tidigare var det tidningspapper mellan regel och teglet.

Men ska ta bort foder i morgon och trycka in fogskum ist och se om det blir någon skillnad.

Är själv ingen snickare utan vill bara ha ett tyst hus.
 
Redigerat:
Såg du isolering mellan tegelväggen och insidan reglarna? Borde ju ha vindspärr där och luftning som du verkar ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.