D
D Dilato skrev:
Även tyska staten drabbas väl eftersom de dyra avtal som orsakat problemet väl fortfarande finns kvar och kostar mer än intäkterna även framöver?
Det är som med svenska banker, går det bra så tar ledningen och aktieägarna ut miljarder, går det lite sämre så får man automatiskt ersättning av staten, så att man kan fortsätta ta ut tills att allt blir bra igen. Sånt företag skulle jag också vilja driva..
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är som med svenska banker, går det bra så tar ledningen och aktieägarna ut miljarder, går det lite sämre så får man automatiskt ersättning av staten, så att man kan fortsätta ta ut tills att allt blir bra igen. Sånt företag skulle jag också vilja driva..
Njau... jag inser varför Tyskland har bromsat emot alla förändringar i EU Bryssel.

500 000 miljoner skäl....

Huh!
 
D djac skrev:
Det är som med svenska banker, går det bra så tar ledningen och aktieägarna ut miljarder, går det lite sämre så får man automatiskt ersättning av staten, så att man kan fortsätta ta ut tills att allt blir bra igen. Sånt företag skulle jag också vilja driva..
Nu tror jag aktieägarna i Uniper förlorar typ 99% jmf med 100% vid en konkurs så ”automatisk ersättning ” stämmer inte helt…
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu tror jag aktieägarna i Uniper förlorar typ 99% jmf med 100% vid en konkurs så ”automatisk ersättning ” stämmer inte helt…
Jo nu kommer det nog mer detaljer om vad man betalade aktieägarna.
Men Tyska staten fick ju ett antal gaskraftverk, ett antal kolkraftverk,, en hög med vindsnurror, full kontroll av O3 samt Karlshamn osv osv det här är ju ett megabolag.
https://www.uniper.energy/
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Så energimarknaden ska vara statlig då menar du?
För att den är livsviktig,,,
Vad med Livsmedelsindustrin? Utan mat dör man.
Vad med bankerna? Utan fungerande finansmarknader rasar allt.

Var drar man gränsen…?
Ja, jag menar att man måste förstatliga energimarknaden inom "kalla Norden" om man ska fortsätta ha välfärd.
Det kan självklart inte ske "över en natt", men enorma belopp måste fram & man kan ta "en sak i taget".

Livsmedelsindustrin är en helt annan sak, där kan man påverka sina utgifter väldigt mycket.
Det handlar heller inte om i närheten av dom kostnader som elen nu betingar, & elen kan man inte välja bort.

Sedan tycker jag gärna att det får bli pristak även för basala livsmedel såsom ris, potatis & kanske någonting mer.
Väldigt många länder "subventionerar" redan vissa livsmedel & även salt med Jod mm, för att förbättra "folkhälsan"...Som i sin tur minskar kostnader & ökar produktionen.
Och så länge man låter producenterna få ha marginaler, så kan dom också långsiktigt tryggt fortsätta göra vinster & driva sitt företagande.

Att styra bankerna är nog det "svåraste", därför blir det "kaos" runt om i världen då och då, & man försöker skapa regelverk som gör det "lite bättre=säkrare"...Men jag tror redan det är för sent då man "gett" bankerna alldeles för mycket makt.

Hade USA inte varit så "slipade" & skapat tidens transaktions-system (,Swift-systemet) så hade garanterat Yen varit den "ledande" valutan, men går det rättvist till ?.....Nej

Kinesiska betalsystem som Tencents We Chat Pay och Alibabas Alipay gör insteg i Europa på privatmarknaden, men det ger bara "småpotatis"
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Givetvist så drabbas tyska staten, de får ju "betala kalaset" inkl köpa ut Fortum.
Aktien är ju rena bojsänket och värdelös.
[länk]
Det kan väl inte kosta just något att köpa ut Fortum när bolaget är konkursfärdigt.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kan väl inte kosta just något att köpa ut Fortum när bolaget är konkursfärdigt.
Givevist så kostar det att göra ett utköp av en delägare som finska Fortum , man kan väl inte konfiskera någon annas egendom? Sen innan så meddelade då Fortum att de inte ville vara med och betala för Unipers gasförluster som man drog på sig med Putingas.

Minst 80 000 miljoner kostar det.

https://svenska.yle.fi/a/7-10020790
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
P paralun skrev:
Givevist så kostar det att göra ett utköp av en delägare som finska Fortum , man kan väl inte konfiskera någon annas egendom? Sen innan så meddelade då Fortum att de inte ville vara med och betala för Unipers gasförluster som man drog på sig med Putingas.

Minst 80 000 miljoner kostar det.

[länk]
Om aktien är i det närmaste värdelös?
 
J jawen skrev:
Ja, jag menar att man måste förstatliga energimarknaden inom "kalla Norden" om man ska fortsätta ha välfärd.
Det kan självklart inte ske "över en natt", men enorma belopp måste fram & man kan ta "en sak i taget".

Livsmedelsindustrin är en helt annan sak, där kan man påverka sina utgifter väldigt mycket.
Det handlar heller inte om i närheten av dom kostnader som elen nu betingar, & elen kan man inte välja bort.

Sedan tycker jag gärna att det får bli pristak även för basala livsmedel såsom ris, potatis & kanske någonting mer.
Väldigt många länder "subventionerar" redan vissa livsmedel & även salt med Jod mm, för att förbättra "folkhälsan"...Som i sin tur minskar kostnader & ökar produktionen.
Och så länge man låter producenterna få ha marginaler, så kan dom också långsiktigt tryggt fortsätta göra vinster & driva sitt företagande.

Att styra bankerna är nog det "svåraste", därför blir det "kaos" runt om i världen då och då, & man försöker skapa regelverk som gör det "lite bättre=säkrare"...Men jag tror redan det är för sent då man "gett" bankerna alldeles för mycket makt.

Hade USA inte varit så "slipade" & skapat tidens transaktions-system (,Swift-systemet) så hade garanterat Yen varit den "ledande" valutan, men går det rättvist till ?.....Nej

Kinesiska betalsystem som Tencents We Chat Pay och Alibabas Alipay gör insteg i Europa på privatmarknaden, men det ger bara "småpotatis"
Som de Sovjetiska brödbutikerna. Billigt bröd, problemet var bara att det inte fanns bröd på hyllorna.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om aktien är i det närmaste värdelös?
Om du läser i artikeln så fick då Fortum tillbaka för lån och krediter från sitt delägarskap som ett tag var över 60% dvs majoritetsägare.
https://www.fortum.se/media/2020/03/fortum-slutfor-affaren-och-blir-majoritetsagare-i-uniper
https://svenska.yle.fi/a/7-10020790

Bara svenska O3 kan säkert värderas till 50 miljarder....

Sen observera att länken är från Finland och de använder Euro så alla summor får du gånga med 11 för SEK.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Bara svenska O3 kan säkert värderas till 50 miljarder....
Precis. Finns säkert ett avsevärt substansvärde trots att bolaget är på obestånd. Kan nog bli en bra affär för tyska staten på sikt.
 
C cpalm skrev:
Precis. Finns säkert ett avsevärd substansvärde trots att bolaget är på obestånd. Kan nog bli en bra affär för tyska staten på sikt.
Njau... Uniper bildades ju när EON vill göra sig av med sin "fulel" dvs kol samt kärnkraft.
Allt enligt tyska Energiewende och jovisst har de även en massa vindsnurror men gasen blir nog ingen bra affär när man tvingas köpa från USA samt Quatar inkl nya skandaler.
Men det här visar vilka pengasummor det handlar om och det är ju enorma belopp.
 
D Daniel 109 skrev:
Som de Sovjetiska brödbutikerna. Billigt bröd, problemet var bara att det inte fanns bröd på hyllorna.
Ja just Ryssland har för gammal vana att inte prata sanning, & det är väl precis så man håller folket i det stora landet "på mattan".....Och det krävs rätt små "förbättringar", för att folket ska tycka att det är bättre "än förr"
 
P paralun skrev:
Om du läser i artikeln så fick då Fortum tillbaka för lån och krediter från sitt delägarskap
P paralun skrev:
Om du läser i artikeln så fick då Fortum tillbaka för lån och krediter från sitt delägarskap som ett tag var över 60% dvs majoritetsägare.
[länk]
[länk]

Bara svenska O3 kan säkert värderas till 50 miljarder....

Sen observera att länken är från Finland och de använder Euro så alla summor får du gånga med 11 för SEK.
Eftersom Uniper inte gikk i KK så får Fortum tillbaka utlånade pengar MEN aktierna blir i princip värdelösa (utvattning , dilution ) när tyska staten genom transaktionen äger över 99% så Daniel har nog rätt att Fortum torskar ordentligt
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
Eftersom Uniper inte gikk i KK så får Fortum tillbaka utlånade pengar MEN aktierna blir i princip värdelösa (utvattning , dilution ) när tyska staten genom transaktionen äger över 99%
Jo jag skrev ju det men enligt Svenska Yle så ska Fortum få ännu mer... 500 miljoner Euro
https://svenska.yle.fi/a/7-10024882?utm_source=copy-link-share&utm_medium=social
Det visar sig men Fortum har rejält med pengar i kassakistan för nya byggen.
https://www.reuters.com/business/en...y-nuclear-newbuild-finland-sweden-2022-12-08/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.