M mortimer skrev:
Just i detta fallet tror jag inte det är annat än installerad effekt. 13720wp/38st=360Wp/panel. Installerad av 1komma5 (cellsolar).
Du har säkert rätt. Jag observerade också att detta år (från och med februari) har varit väldigt bra. Vissa system har dragit in 1/3 mer än tidigare år flertalet av månaderna. Framförallt mars och maj. Jag själv hade några väldigt bra månader då jag lyckades sälja enorma mängder energi. Det blir dessutom extra effektivt om just mars/april ger en extra boost pga av kylan. Panelerna blir galet effektiva då de kyls av så bra.
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Mooki.
Jamen, SolarEdge är ju speciellt bra på att hantera vandrande skugga över panelfältet och ge hög produktion, det är ju därför man väljer SolarEdge. Eftersom ni har valt SolarEdge, som är dyrare än vanliga system, kanske ni har särskilt svår skugga?
Vill minnas att offerterna inte skiljde särskilt mycket - men var som sagt inte jag som höll i detta, personligen hade jag nog hellre bytt taket då det börjar ha sett sina bättre dagar.
Hela området är hyfsat mycket natur (typ skogstomt på 3/4 av tomterna)) finns i stort sett inga "ostörda" riktningar att försöka fånga solen från, tyvärr...
Grannens tallar (och från Öst några av våra) torde vara minst 50 år, så hyggligt höga. Åt Söder är det nog 4 tallar plus en gran ca 10-15m från vårt hus, i stort sett på rad. Misstänker att dessa har rätt stor påverkan, ffa höst/vinter.
Märker ganska tydligt (på layouten dvs) att panelerna närmst vår skorsten inte presterar riktigt lika bra som de som ligger mer ostört.

A Arnodt skrev:
Om panelerna är mot söder på tak med lutning ca 25 grader, då ska du enligt tumregel i Stockholm få ca 975 kWh/kWp installerad paneleffekt.
I ert fall då 11900 kWh/år.
Men ni kanske har alla panelerna mot norr och 45 graders lutning?
Boro-hus från tidigt 90-tal med klart under 30 gr lutning enligt mitt ögonmått, och de flesta panelerna i hyggligt sydlig riktning (bifogar layout).
24 av 40 paneler i sydlig riktning, så 60%. Med den tumregeln skulle det ge [0,6 x 12,2 x 0,975 = 7,14 MWh.
De övriga 16 panelerna (40%) verkar isf klart underprestera.
I år hittils: 9,14
Så: 9,14 - 7,14 = 2,0 MWh, detta på [12,2 x 0,4 = 4,88 MWh] installerad.
2,0 / 4,88 = 40% effektivitet...
Ingen koll på om detta känns rimligt med tanke på väderstrecken.
Schematisk bild av en byggnadsplan med koordinater och en nordpil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


A Arnodt skrev:
Ni kan ha drabbats av dålig och oerfaren installatör, som kopplat fel? Inte ovanligt tyvärr.
Är alla effektoptimerarna hela? Det ser man på layoutbilden om hela eller trasiga.

I vår SolarEdgeanläggning har hittills 6 st effektoptimerare pajat och fått bytas ut mot nya.
Bör ha varit hela fram tills nyligen, kom tydlgen ett mail till frugans -spamkorg att växelriktaren gav 0V, så det tänkte jag kolla med S.E. till veckan, å andra sidan har det legat snö på ett tag, men nu smälter det så bör börja ticka på om allt fungerar.
På latoutbilden är den svart, men vill minnas den brukar vara grön (men kan minnas fel).
Går jag in på den är status "Sleeping", men inget direkt fel anges i appen.
 
Du får titta i dokumentationen ni har fått från installatören hur strängarna är komponerade.
Hur är de gjorda? Är alla 8(nordost) + 24(sydost) + 8(sydväst) seriekopplade in en enda sträng, eller är det 2 strängar? Är strängarna olämpligt komponerade av installatören, så blir det sämre produktion.

Om taklutningen är 30 grader även på panelerna på nordosttaket och sydvästtaket, då bör en panel där ge ca 83 % av vad en sydostpaneler ger.

Att alla paneler anger 0 Wh på din layout-bild, kan beror på att ni har snö på alla panelerna. Angivelsen i layouten "Wh" är produktion just bara aktuell dag. Dessutom är det bara 3 dagar tills årets allra mörkaste dag, nämligen den 21 dec. I Layouten syns ett nummer på varje panel och av det kan man se om det är en sträng eller flera.

Men ta och titta i beräkningen ni har fått av installatören vad anläggningen förväntas producera varje månad, och för ett helår. En sådan beräkningen är för oskuggat fall.
Titta även i dokumentationen vad de monterat för effektoptimerare, typ och vilka paneler, fabrikat och typ.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mooki
  • Laddar…
Fått dokumenten mailade nu av frugan.
Verkar som att de räknar med en årsproduktion runt 10,9 MWh, vilket är nästan 2 MWh mer än vi får ut.


2 strängar: [16x P300 (1:1)], [24x P300 (1:1)]
Effektoptimerare: 40st P300
Paneler: JinkoSolar, JKM-305M-60B (5BB)
Inverter: 1st SE9K

Antar att strängarna är kopplade så de sydliga i en sträng, övriga i den andra - men den biten hittar jag faktiskt inte bland pappren.

Körde en snabb jämförelse med deras beräkningar.
Tycker Juni-Juli-Augusti ser helt rimliga ut, och November-December-Januari men då är det ju typ helt mörkt, i övrigt ligger vi under beräknat.
Kanske dags att kolla hur fäst grannen är vid sina höga träd, och även se över om nån av våra tallar gör sig bättre som brasved :)
Tabell visar månatlig "uppskattad effekt" för tre år. Varierande numeriska värden, högst i sommarmånaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De effektoptimerarna P300 är äldre typ, trodde jag inte såldes så sent som år 2020. Vi har just P300 i vår anläggning, men skaffade SolarEdgeanläggningen år 2015.
Enligt databladet för SolarEdge P300, är för en 3-fas-växelriktare, som du har, minimumantalet i en sträng 16 st. Du ligger alltså på minimumantalet.Ligger det snö på en enda, eller skuggas på annat sätt på en enda av dem, så startar väl inte den strängen.
Maximalt får man seriekoppla 50 st P300 i en sträng.
 
Redigerat:
M Mooki skrev:
2 strängar: [16x P300 (1:1)], [24x P300 (1:1)]
Effektoptimerare: 40st P300
Paneler: JinkoSolar, JKM-305M-60B (5BB)
Inverter: 1st SE9K

Antar att strängarna är kopplade så de sydliga i en sträng, övriga i den andra - men den biten hittar jag faktiskt inte bland pappren.

Körde en snabb jämförelse med deras beräkningar.
Tycker Juni-Juli-Augusti ser helt rimliga ut, och November-December-Januari men då är det ju typ helt mörkt, i övrigt ligger vi under beräknat.
Kanske dags att kolla hur fäst grannen är vid sina höga träd, och även se över om nån av våra tallar gör sig bättre som brasved :)
[bild]
Med den layouten du har på taket så ska det kopplas med tre strängar. Annars kommer dom att begränsa varandra.
 
Camdugie,
nej, det är ett SolarEdge-system, som Mooki har, inte en vanlig växelriktare, som du tror.
Mooki, kan därför till och med seriekoppla alla 40 st i en enda sträng, funkar också. Dessutom lätta att koppla om, gör man vid växelriktaren. Alltså det är effektoptimerarna som seriekopplas, inte panelerna.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Lite spännande den här tråden, har inte funderat så mycket över anläggningen tidigare.
Skönt att höra, Arnodt, att det inte är nån uppenbar felkoppling iaf :)
Får ta en runda imorgon och se om panelerna verkar snöfria, och försöka skatta om det är träden som kan vara orsaken till diffen. Tills vidare, stort tack Arnodt för att du fick mig att fundera på installationen.
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
K K. L skrev:
Det räknas på årsförbrukningen, 60 öringen dras på deklarationen.
Tack
 
9 kronor fick vi in på solcellerna i november. Men det är inte produktionen på vintern som är det intressanta, elräkningen i augusti var minut 1300 kr. Men har man fjärrvärme så att det nästan bara är hushållsel man vill ha är det svårt att räkna hem solpanelerna. Vänta tills du köper elbil.
 
Jag fick in dubbelt så mycket i november. Nu känner jag mig rik!

Den här månaden är första sedan jag fick solcellerna som jag "betalar" för el. Det har tidigare dragits från potten som byggts upp med såld produktion. Har bara 2,5k kvar på potten och elräkningen för december är redan uppe i 6k. Ska bli intressant att se hur det blir nästa år när jag får in en hel årsproduktion i potten och inte bara augusti framåt.
 
  • Älska
  • Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
Jag fick in 80 kr exklusive återbäring och nätnytta. Räcker inte till en pizza idag.
 
K
Logad Logad skrev:
Jag fick in 80 kr exklusive återbäring och nätnytta. Räcker inte till en pizza idag.
Nää, men i Augusti kunde du bjuda hela släkten inkl. grannar på pizza.:D
 
K K. L skrev:
Nää, men i Augusti kunde du bjuda hela släkten inkl. grannar på pizza.:D
Ja jag kunde nog bjuda 30 personer på pizza då. :)
 
K
M Mooki skrev:
Vill minnas att offerterna inte skiljde särskilt mycket - men var som sagt inte jag som höll i detta, personligen hade jag nog hellre bytt taket då det börjar ha sett sina bättre dagar.
Hela området är hyfsat mycket natur (typ skogstomt på 3/4 av tomterna)) finns i stort sett inga "ostörda" riktningar att försöka fånga solen från, tyvärr...
Grannens tallar (och från Öst några av våra) torde vara minst 50 år, så hyggligt höga. Åt Söder är det nog 4 tallar plus en gran ca 10-15m från vårt hus, i stort sett på rad. Misstänker att dessa har rätt stor påverkan, ffa höst/vinter.
Märker ganska tydligt (på layouten dvs) att panelerna närmst vår skorsten inte presterar riktigt lika bra som de som ligger mer ostört.


Boro-hus från tidigt 90-tal med klart under 30 gr lutning enligt mitt ögonmått, och de flesta panelerna i hyggligt sydlig riktning (bifogar layout).
24 av 40 paneler i sydlig riktning, så 60%. Med den tumregeln skulle det ge [0,6 x 12,2 x 0,975 = 7,14 MWh.
De övriga 16 panelerna (40%) verkar isf klart underprestera.
I år hittils: 9,14
Så: 9,14 - 7,14 = 2,0 MWh, detta på [12,2 x 0,4 = 4,88 MWh] installerad.
2,0 / 4,88 = 40% effektivitet...
Ingen koll på om detta känns rimligt med tanke på väderstrecken.
[bild]


Bör ha varit hela fram tills nyligen, kom tydlgen ett mail till frugans -spamkorg att växelriktaren gav 0V, så det tänkte jag kolla med S.E. till veckan, å andra sidan har det legat snö på ett tag, men nu smälter det så bör börja ticka på om allt fungerar.
På latoutbilden är den svart, men vill minnas den brukar vara grön (men kan minnas fel).
Går jag in på den är status "Sleeping", men inget direkt fel anges i appen.
Man får ofta varningar från vissa fabrikat när det är snö eller dålig produktion många dagar i rad. Men finns ofta ingen koppling till solen. Den får man göra själv.

Dels ska det finnas i varningsloggen om det inte är någon produktion från en optimerare och dels ska du se det på bilden en dag med bra sol. Står det ett kw-antal på varje panel förutom en, så ska du kunna felanmäla och få den optimeraren utbytt på garanti

M Mooki skrev:
Fått dokumenten mailade nu av frugan.
Verkar som att de räknar med en årsproduktion runt 10,9 MWh, vilket är nästan 2 MWh mer än vi får ut.


2 strängar: [16x P300 (1:1)], [24x P300 (1:1)]
Effektoptimerare: 40st P300
Paneler: JinkoSolar, JKM-305M-60B (5BB)
Inverter: 1st SE9K

Antar att strängarna är kopplade så de sydliga i en sträng, övriga i den andra - men den biten hittar jag faktiskt inte bland pappren.

Körde en snabb jämförelse med deras beräkningar.
Tycker Juni-Juli-Augusti ser helt rimliga ut, och November-December-Januari men då är det ju typ helt mörkt, i övrigt ligger vi under beräknat.
Kanske dags att kolla hur fäst grannen är vid sina höga träd, och även se över om nån av våra tallar gör sig bättre som brasved :)
[bild]
Jag skulle nog säga att de inte räknat med grannarnas träd när de gjort kalkylen. Ofta går det bara rita in kantiga former som skuggar. Så deras kalkyl är nog en glädjekalkyl.

Fördelen med solaredge är som skrivits att det inte är lika noga med vädersträck och skuggning i samma slinga då det sitter optimerare på alla paneler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.