M Markarbetaren skrev:
Tankade på vägen hem idag från jobbet efter att ha kört 2 mil 100-väg och 2 mil 80-väg.
Tanken rymmer 62L och det ger strax under 0,45L/mil med 1385km räckvidd.
Så lågt klarade vår bil bara när den var laddad. Även om körningen går med el så startar motorn för värme och acceleration.
 
R Robert-san01 skrev:
Utan avtal kostar många 8-8,50/kWh.
På många snabbladdare ja. Men tar man bilen till jobbet och tar en ”vanlig” med lägre effekt (ofta 22kW) så ligger de ofta fortfarande på runt 3-4 kr/kWh. Jag har inget abonnemang men laddar mycket på offentliga laddplatser för dessa summor. Snabbladdare varierar mellan 6-10 kr. Kan tillägga att jag har elbil och kör mycket i tjänsten med resor som är upp till 40-50 mil. Visst drar bilen mycket mer så här års med vinterdäck och uppvärmning (trots föruppvärmd bil så vill man kanske fortsätta ha behagliga 18-20 grader i bilen vilket kostar på laddningen), men helt klart är det billigare och bättre med elbil kan jag tycka.

Ladda gärna ner någon av alla ladd-appar som finns, exempelvis ICA ladda så ser du vd priserna faktiskt ligger på så behöver man inte gissa eller grunda på begränsad fakta man råkat snappa åt sig
 
F Fagelbla skrev:
På många snabbladdare ja. Men tar man bilen till jobbet och tar en ”vanlig” med lägre effekt (ofta 22kW) så ligger de ofta fortfarande på runt 3-4 kr/kWh. Jag har inget abonnemang men laddar mycket på offentliga laddplatser för dessa summor. Snabbladdare varierar mellan 6-10 kr. Kan tillägga att jag har elbil och kör mycket i tjänsten med resor som är upp till 40-50 mil. Visst drar bilen mycket mer så här års med vinterdäck och uppvärmning (trots föruppvärmd bil så vill man kanske fortsätta ha behagliga 18-20 grader i bilen vilket kostar på laddningen), men helt klart är det billigare och bättre med elbil kan jag tycka.

Ladda gärna ner någon av alla ladd-appar som finns, exempelvis ICA ladda så ser du vd priserna faktiskt ligger på så behöver man inte gissa eller grunda på begränsad fakta man råkat snappa åt sig
Jag har två elbilar och använder Ionity. Har fri laddning till midsommar och fri laddning på jobbet.
 
D
F Fagelbla skrev:
På många snabbladdare ja. Men tar man bilen till jobbet och tar en ”vanlig” med lägre effekt (ofta 22kW) så ligger de ofta fortfarande på runt 3-4 kr/kWh. Jag har inget abonnemang men laddar mycket på offentliga laddplatser för dessa summor. Snabbladdare varierar mellan 6-10 kr. Kan tillägga att jag har elbil och kör mycket i tjänsten med resor som är upp till 40-50 mil. Visst drar bilen mycket mer så här års med vinterdäck och uppvärmning (trots föruppvärmd bil så vill man kanske fortsätta ha behagliga 18-20 grader i bilen vilket kostar på laddningen), men helt klart är det billigare och bättre med elbil kan jag tycka.

Ladda gärna ner någon av alla ladd-appar som finns, exempelvis ICA ladda så ser du vd priserna faktiskt ligger på så behöver man inte gissa eller grunda på begränsad fakta man råkat snappa åt sig
Finns det någon fördel med ICA Ladda jämfört med att ha konto hos eon?
 
Nej, det är samma. Virta är också samma.

En jävla djungel det där.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ja, laddning är det bra att ha några alternativ. Jag skaffade ett antal men sen visade det sig att det är bara två olika jag använder, Eways och Incharge då det täcker mitt behov.
 
D
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, laddning är det bra att ha några alternativ. Jag skaffade ett antal men sen visade det sig att det är bara två olika jag använder, Eways och Incharge då det täcker mitt behov.
Jag har förstått att Bonnet är bra om man ska köra i europa.
 
Jag har använt minst ett halvdussin olika det senaste året, och det här med vilka kort som korsvis funkar var krånglar till det när man som jag är så sporadisk kund som många av oss är.

Om man ändå kunde byta namn på apparna så att det exempelvis stod Eon/Virta under Icaloggan…
Mobilskärmsbild med ikoner för olika elbils-laddningsappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Var visst ingen Icalogga, men ni fattar.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har använt minst ett halvdussin olika det senaste året, och det här med vilka kort som korsvis funkar var krånglar till det när man som jag är så sporadisk kund som många av oss är.

Om man ändå kunde byta namn på apparna så att det exempelvis stod Eon/Virta under Icaloggan…
[bild]

Edit: Var visst ingen Icalogga, men ni fattar.
Och du har två sidor med appar ser det ut som.
Det där behöver mogna till lite.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Full disclosure:
Smartphone-skärm med åtta appikoner relaterade till laddning av elfordon och andra tjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara grejer jag inte använder. Smoov tror jag är Allegros app. Där har jag laddat, men betalat med kort. Tror det är samma pris. Bonnet var en billighetsapp hos Ionity. Hann inte använda den innan den blev lika dyr eller dyrare som originalet. Resten vete fan; inget jag använder men en blandning av betalappar och generella appar (där kör jag Chargefinder, den är bra).
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har använt minst ett halvdussin olika det senaste året, och det här med vilka kort som korsvis funkar var krånglar till det när man som jag är så sporadisk kund som många av oss är.

Om man ändå kunde byta namn på apparna så att det exempelvis stod Eon/Virta under Icaloggan…
[bild]

Edit: Var visst ingen Icalogga, men ni fattar.
Jag brukar ta mitt knippe taggar och blippa en och en tills det blir jackpot på någon av dem. Förvånansvärt framgångsrik strategi. Uselt att man ska behöva dock. Men jag laddar sällan på stolpar så irritationen uppstår inte så ofta.
 
I min smartfån:
Smarttelefonskärm med elbilsladdningsappar över kattens ansikte som bakgrundsbild. Tid och batteri syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Min bil har Plug&Charge på Ionity, så då är valet rätt enkelt. inga appar, taggar eller kort behövs. Bara att stoppa i sladden så startar laddningen.

Men jag har förstås (precis som alla andra) femtioelva appar, taggar och kort för säkerhets skull eller när ingen Ionity finns i närheten.
 
engs
Har endast abonnemang på Mer nu, hybrid så det är inte kritiskt, än. ID4 kommer prel. levereras under Q1.

Men en detalj jag stör mig på är att fakturorna därifrån, så står det bara en klumpsumma. X kWh för Y SEK under månaden.
Jag vill ha det redovisat för varje köp.

Dvs datum, antal kWh á X:-, för varje enskild laddning / köp.
Det är ju bara en pdf så inte så det kostar något, även om det blir många rader.

Precis som i princip allt annat man handlar. Dvs har du ett kredit / kontokort eller rent fossilbränslekort så ser man ju varje köp / tankning för sig. Det borde nästan vara nån form av lagkrav kan man tycka. Särskilt om man inte får papperskvitto från laddboxen.

Hur gör de övriga aktörerna?
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Full disclosure:
Logad Logad skrev:
I min smartfån:
Jag ska skriva en app för att hålla ordning på laddappar. Rik ska jag bli! (y):cool:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.