K karlmb skrev:
En del tycker det borde läggas ännu fler kablar...
Det ÄR kablarna som ger oss problemet med kontinentalt elpris.
När vi inte kan fylla dem på något sätt till 70% så stiger priset för oss.
Det finns bara 3 sätt att lösa problemet,
1. Öka produktionen ala Brute force, vilket är både orealistiskt, tar decennier och är dyrt (och mot ett rörligt mål eftersom fler o fler kablar tillkommer efter hand)
2. Skära ner på exporten med hänvisning till interna prisstegringar. (Emot EUs regler enligt de allra flesta)
3. Ändra endast prissättningsmekanismen så att det kontinentala priset inte slår igenom till exporterande land. (En klart enklare väg som dessutom inte minskar exporten eller intäkter från den).

Av någon anledning diskuteras bara alt 1 i Sverige iaf.
Jovisst men nu sitter vi i klorna med ett gemensamt elhandelsavtal inom EU.
Jag ser punkt 3 som mest angeläget men de starka staterna inom EU ser ju annat som mycket viktigare.
Gasen verkar man äntligen ha enats om och då kanske man på allvar kan ta itu med den sjuka elen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1022633
Sen måste då olika länder bygga mer planerbar elproduktion isf att snylta av varandra, Danmark är ett exempel.
Men det tar då tid.
 
D
Aaake37 skrev:
Nej det är fullt av stollar i såväl SD som V. Men SD verkar åtminstone utåt agera för att utesluta sina dårar. I V får man gärna vara anti-demokrat och kommunist öppet.
Jag måste få fråga, döljer sig den gamla bekantingen Bagdad Bob bakom detta konto?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nu ska aktieägarna rösta för om Uniper ska förstatligas eller gå i konkurs, om det kommer förstatligas så kommer det kosta Tyskland över 500 miljarder.

Låter riskabelt att samhällsviktiga funktioner ens har en möjlighet att gå i konkurs tycker jag!
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nu ska aktieägarna rösta för om Uniper ska förstatligas eller gå i konkurs, om det kommer förstatligas så kommer det kosta Tyskland över 500 miljarder.

Låter riskabelt att samhällsviktiga funktioner ens har en möjlighet att gå i konkurs tycker jag!
Vad jag vet har det varit klart länge. Sen kostar det då multum för tyska staten. Enorma summor!
Sen ska då finska Fortum ersättas med 100 miljarder efter att ha blivit utköpta från Uniper.
https://www.reuters.com/business/en...me-230-billion-uniper-derivatives-2022-12-16/
 
J jawen skrev:
[länk]
Jo men det tolkar jag som bolagsformalia att man beslutar att staten tar över.
Här har du utköpet av Fortum, 8 miljarder Euro! i september blev det klart att tyska staten skulle ta över eftersom Uniper var på ruinens brant när man köpt dyr rysk gas.
https://svenska.yle.fi/a/7-10020790
 
J jawen skrev:
Nu ska aktieägarna rösta för om Uniper ska förstatligas eller gå i konkurs, om det kommer förstatligas så kommer det kosta Tyskland över 500 miljarder.

Låter riskabelt att samhällsviktiga funktioner ens har en möjlighet att gå i konkurs tycker jag!
Det är ju inte så att kraftverken försvinner vid en konkurs.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte så att kraftverken försvinner vid en konkurs.
Givetvist inte men en minst sagt dyr affär för tyska staten....
O3 och Karlshamnsverket får se till att bidra!
 
Det är väl främst aktieägare som drabbas.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl främst aktieägare som drabbas.
Även tyska staten drabbas väl eftersom de dyra avtal som orsakat problemet väl fortfarande finns kvar och kostar mer än intäkterna även framöver?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Meddelandet kom ju... 50 miljarder Euro dvs cirkus 500 miljarder SEK

Kanske ett skäl att man inte får ihop en ny prismodell för el, vem vet?

FRANKFURT/DUESSELDORF, Dec 19 (Reuters) - Shareholders in Uniper (UN01.DE) on Monday approved a state bailout that has so far cost the German government more than 50 billion euros ($53 billion), paving the way for a de facto nationalisation of the struggling gas giant.

https://www.reuters.com/business/en...ll-uniper-boss-tells-shareholders-2022-12-18/
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte så att kraftverken försvinner vid en konkurs
Har jag aldrig nämnt heller, men så här katastrofalt kan det blir när man ska få "spekulera" i viktiga samhällsbasala "livsviktiga" marknader...Som om det vore vilken aktie som helst.

D Daniel 109 skrev:
Det är väl främst aktieägare som drabbas
Som oftast är just "småfolket"!
Stora drakarna klarar sig ALLTID, medans småspararna i olika länder "utarmas"

Och Tysklands kostnader i samband med detta drabbar också alla skattebetalare i slutänden.
Och det finns massor av liknande sådana här exempel sista 25-års perioden.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ingen idé att gråta över spilld mjölk. Vad gör vi nu?
Ser till så att inte mer mjölk spills!
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Har jag aldrig nämnt heller, men så här katastrofalt kan det blir när man ska få "spekulera" i viktiga samhällsbasala "livsviktiga" marknader...Som om det vore vilken aktie som helst.



Som oftast är just "småfolket"!
Stora drakarna klarar sig ALLTID, medans småspararna i olika länder "utarmas"

Och Tysklands kostnader i samband med detta drabbar också alla skattebetalare i slutänden.
Och det finns massor av liknande sådana här exempel sista 25-års perioden.
Så energimarknaden ska vara statlig då menar du?
För att den är livsviktig,,,
Vad med Livsmedelsindustrin? Utan mat dör man.
Vad med bankerna? Utan fungerande finansmarknader rasar allt.

Var drar man gränsen…?
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.